Tuon sensorin kun vaihdoin (samanlaiseen mitä oli paikallaan), niin nykiminen loppui kuin seinään ja on toiminut täydellisesti sittemmin!

Vanhakin sensori näytti toimivan täydellisesti testerillä ja yleismittarilla mitatessa (mitattiin myös ajon aikana), mutta olisiko vaste sitten ollut hieman hidas tms.
Tuntui että kun automaatti vaihtoi vaihdetta, niin seokset kävi hetkellisesti pielessä ja kone tukehtui.
Pahimmillaan kone sammui esim. moottoritien rampissa kesken kiihdytyksen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pari asiaa tuli opittua ongelmaa tutkiessa, jotka haluan muillekin jakaa:
1. Vaikka Bi-Fuel-napissa palaa vihreä valo ja näyttää siltä kuin ajettaisiin kaasulla, niin siltikin moottori saattaa käydä bensalla. Tämä ainakin itsellä häiritsi diagnosointia, kun välillä kone toimi hyvin ja välillä huonosti ja luulin että koko ajan mennään kaasulla, mutta siis välillä moottori toimikin bensalla. Ainoa luotettava tapa todeta että moottori toimii kaasulla, on kuunnella sekä bensa- että kaasusuuttimia esim. painamalla ruuvimeisseli korvan ja suuttimen väliin. Vain jompi kumpi suutin "naksuttaa" ja on siis käytössä.
2. Kaasujärjestelmän (Prins) ecu mittaa sekä kaasun painetta että imusarjan painetta ja laskee siitä korjauskertoimen, jolla muuntaa bensasuuttimen ohjaussignaalin kaasusuuttimen ohjaussignaaliksi. Elikkä jos kaasulla toimii huonosti, niin nuo paineanturit on erittäin kriittisessä roolissa. Vaihdetta vaihtaessa imusarjan paine muuttuu erittäin nopeasti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tässä vielä alkuperäinen viankuvaus, jos vaikka joku eksyy tähän ketjuun saman ongelman kanssa:
"- Biokaasulla paikaltaan kiihdytettäessä kaasupoljin ns. “kickdownia vasten” (ei täysin pohjassa) moottori/auto rykii, nykii tai nykäisee voimakkaasti kun vaihde vaihtuu 1. -> 2 (myös 2. -> 3 vaihto)
- Biokaasulla “pintakaasulla” kiihdytettäessä toimii normaalisti
- Biokaasulla kaasupoljin pohjassa vaihtaa bensalle juuri ennen vaihteen vaihtoa ja toimii sitten täydellisesti, koska toimii bensalla eikä kaasulla
- Bensalla toimii täydellisesti
- Varsinaisia vikakoodeja ei tule, mutta ajon aikana “misfire”:ä tulee laskureihin ongelman esiintyessä kaikille sylintereille, kuitenkin eniten sylintereille 1 ja 3"