toi "mekaaninen yksipiste ruisku" kyllä nyt tuhoaa homman, sehän on käytännössä kaasutin jos se on mekaanine yksipiste ruisku.

Ei sellaista olekkaan.
"Ruisku" moottorilla tarkoitetaan normaalisti että se on jotenkin sähköisesti ohjattu, poikkeuksena K-jet jossa ei ole muuta sähköä kun kylmärikastus ja polttoainepumppu. K-jet on siis monipisteruisku, volvon 4 pyttysissä koneissa siis 4-pisteruisku eikä yksipiste.
Ainoat volvot joissa yksipisteruisku on 400 sarjan B18U ja B20U. Tämähän on periaatteessa kaasuläppärunko johon on asennettu sähköinen polttoainesuutin, ja polttoainemäärä määritetään moottorilämmön (kylmärikastus), imusarjan alipaineen (MAP anturi) ja kierrosnopeuden mukaan ja avuksi käytetään vielä imuilman lämmön mittausta ja lambda korjaus ajolämpimälle moottorille (70ast->). Monipisteruiskuihin erona että niissä on joka pytylle oma suutin (volvoissa) ja ilmamäärämittari jolla mitataan suoraan ilman määrä joka menee moottoriin.
Eli tuota pyytämääsi hommaa että vääntää rautalangasta ei voi tehdä, jos jo mekaanisen ja yksi/monipiste suihkutuksen ero on epäselvä sinulle.

B19ET = 700 sarjoista löytyvä mekaanisella K-jet 4-piste suihkutuksella varustettu
B21ET = 200 (240Turbo) sarjasta löytyvä mekaanisella K-jet 4-piste suihkutuksella varustettu
B23ET = 700 sarjasta löytyvä MOTRONIC 4-piste sähköisellä polttoaineen ja sytytysennakon ohjauksella varustettu
B200ET = 700 sarjasta löytyvä Motronic polttoainesuihkutuksella varustettu moottori
B230ET = 700 sarjasta löytyvä Motronic polttoainesuihkutuksella varustettu moottori
B200FT = 700/900 sarjasta löytyvä LH-jetronic polttoainesuihkutuksella varustettu moottori (katalysaattori + lambda)
B230FT = 700/900 sarjasta löytyvä LH-jetronic polttoainesuihkutuksella varustettu moottori (katalysaattori + lambda)
B204FT = sama kun yllä mutta 16v GT variantti ilman kattia ja lambdaa
B230FK = Sama kuin B230FT, mutta vain 1995-> ja ainoa ero FT koneeseen 0,3bar ahtoa 0,6bar sijaan, vain hukkaportin kello eri
Tuossa kaikki kuviteltavissa olevat turbokoneet jotka voit takavetovolvosta saada käsiisi, nyt siis tehdaskoneet.
Jälkmarkkinakoneina on tehty AT loppuisia, eli "A" koneisiin tungettu ahdin ja "turboströmberg" kaasari tehtaan JÄLKEEN, B200AT poikkeuksena johon kuulemma asenneltu pystyweberiä tms, mutta näitä volvo-auto ei ole myynyt.