Hei.
Varoituksena, tästä tuli melkoinen romaani. Kyseessä Volvo V50 1.6D drive vm. 2009 (moottori D4164T), kilometrejä kertynyt 273tkm ja tämän hetkinen ongelma on väännön/tehojen uupuminen matalilla kierroksilla (1000-2100rpm). Loistava auto ajaa, silloin kun pelittää, mutta auto on ollut viimeiset 3 vuotta yksi murheenkryyni; on ollut ongelmia DPF:n, EGR:n, ilmamassamittarin, ahtopainesensorin, ilmastoinnin, laturin ja ties minkä kanssa.
Ongelmat alkoivat vikakoodeilla, jotka liittyivät ahtopainesensoriin. Aluksi vaihdoin sensorin tarvikeosaan, mutta seuraavaksi auto alkoi valittaa DPF:n polton keskeytymisistä ja nokka-akselin asentotunnistimeen liittyvästä koodista (esiintyi 2 kertaa, mutta koodit tyhjäämällä oli ensin pois noin 300km ja sen jälkeen on pysynyt poissa pysyvästi). Hiukkassuodatin ei saanut poltettua itseään 200km matka-ajonkaan aikana ja tultiin siihen pisteeseen, että uusinko suodattimen vai tyhjäänkö sen. Päädyin edullisempaan, eli tyhjäykseen ja samalla optimoin auton ChipTuning Finlandin ohjelmalla. Tuo ohjelmointikaan ei mennyt ihan nappiin; DPF:n tyhjätessä unohdin ilmeisesti kiristää turbolta välijäähdyttimelle lähtevän ahtoputken toisen pään eikä auto ohjelmoinnin jälkeen korjaajan testatessa autoa toiminut kuten pitäisi, luonnollisesti. Hän ei sen kummemmin asiaa tarkastellut (toivoisi korjaajan tosin ymmärtävän tarkistaa helposti tarkistettavat ahtoputket, kun tiesi minun tyhjänneen hiukkassuodattimen itsenäisesti),mutta ilmoitti vaan, että kiihdyttäessä kuuluu suhinaa. Pohdin aluksi, josko olisin tulpannut EGR:n jotenkin huonosti (asensin moottorin ja EGR:n väliin siihen tarkoitetun alumiinilevyn ja koitin tiivistää liitoksen muistaakseni Permatex Supra Grey:lla ja pelkäsin, että tiivistesilikoni falskasi jostain). Löysin suhinan aiheuttajan palatessani Laitilasta Raumalle ja auto taisi toimiakin moitteetta jonkun aikaa. Joka tapauksessa tuo EGR:n tiivistys on jäänyt kummittelemaan, mietityttää siis, että voiko auto menettää tehoja jos EGR:n kautta pääsee jotain vuotamaan? EGR itsessäänhän ohjelmoidaan sulkuasentoon, mutta kuulemma venttiili saattaa avautua, jos sitä ei kunnolla tulppaa. Eli jos moottorin ja EGR:n välinen sauma vuotaisi, miten moottori reagoisi?
Viimeisin ongelma on ollut P1103 vikakoodin kanssa, jonka sain vihdoin pysyvästi pois vaihtamalla ilmamäärämittarin purkaamolta ostettuun käytettyyn. Luulin moottorin alhaisten kierrosten tehottomuuden johtuneen kyseisestä vikakoodista, mutta auton toiminta ei muuttunut mielestäni millään lailla, vaikka vikakoodi ei enää esiinnykään. Olen vaihtanut autoon viimeisen 2 vuoden sisällä 3 ilmamäärämittaria (ensin tarvike, sitten Volvon varaosatiskiltä WAI:n tarvikeosan ja nyt vihdoin purkaamolta alkuperäisen), 2 ahtopainesensoria (taas ensin tarvikesensori, jonka jälkeen Volvon tiskiltä alkuperäinen), imuilman lämpötila-anturin, kaikki ahtoputket, turbon öljynjohtimineen, turbon solenoidin, venttiilikopan kannen (PCV-venttiili integroituna siihen), moottorin ilmansuodatin moneen otteeseen, dieselsuodatin pari kertaa, öljyt 12tkm välein, vaihteistoöljyt, jarrunesteet, hehkutulpat ja suutinten tiivisteet pariin otteeseen (edelleen 2 tosin falskaa pienesti pitkän ajon seurauksena, tein ilmeisesti virheen, kun käytin vanhoja muttereita suuttimien kiinnittämisessä). Testautin myös dieselsuuttimet Virossa ammattilaisilla, mutta ne toimivat moitteetta.
Tämän kaiken lisäksi turbon vaihdon yhteydessä vaihdoin tein moottorin huuhtelupesun, vaihdoin öljypohjan ja sen sisällä olevan öljyn nostoputken, tarkistin turbon solenoidin alipaineletkut, vaihdoin imusarjan ja pakosarjan tiivisteet, imuroin pakosarjan ja pesin imusarjan, välijäähdyttimen ja kaasuläppäkotelon ja vaihdoin moottorin kaikki tuet, mutta kaikesta huolimatta auto ei jaksa vetää matalilla kierroksilla varsinkaan 1- ja 2-vaihteilla. Kun auto alkaa 2000-2200rpm jälkeen vetämään, kiihdytyksessä tapahtuu varsinkin 3-vaihteella silloin tällöin pieni, lähes huomaamaton seisahdus, mutta itse ainakin huomaan, ettei kiihdytys tapahdu täysin portaattomasti. Alkaa meikäläisen pakasta kortit pikkuhiljaa loppua. Ajattelin nyt vielä kuitenkin testata toista ahtopainesensoria ja mahdollisesti myös kaasupoljinta. Yksi mahdollisuus lienee myös kulunut kaasuläppäkotelo. Tuleeko teillä muita mahdollisuuksia vielä mieleen? Auto ei siis tosiaan anna enää mitään vikakoodeja, toimii vaan pirun laiskasti alakierroksilla.
Kaasupolkimista vielä sen verran, että löysin autopurkaamolta V50 1.6 D2 auton polkimen edullisesti, mutta siinä on oman auton polkimesta hieman poikkeava osanumero (31290027 6PV 008641-49 / 0X C95YE). Omassa autossa (4M51-9F836-AK 6PV 008641-32 / 0W C95YE) ja osanumero ilmeisesti 31445344. Polkimissa toistuu kuitenkin koodit 6PV, 008641 ja C95YE, joten voisiko tuo 1.6 D2:sen poljin tosiaan toimia myös 1.6D drivessa? 2011 vuosimallin V50 1.6D drivessa on kuitenkin käytetty nimenomaan tuota 31290027 osanumeron poljinta.

Ja koska eiväthän ongelmat vielä tähän lopu, seuraa lisää kysymyksiä. Autoni ilmastointi takkuaa välillä puhallusmuotoa vaihtaessa siten, että puhalluksen muuttava läppä yrittää vaihtaa puhallusta (esim. tuulilasilta keskikonsolille vaihdettaessa), mutta alkaa jumittaa puhaltaen noin 3 sekuntia tuulilasilta ja 3 sekuntia jumittaa. Puhallin itsessään siis puhaltaa jatkuvasti, mutta 3 sekunnin intervalleilla auto puhaltaa ja ei puhalla (tai siis puhaltaa silloinkin, mutta ilma ei jostain syystä pääse läpi, vaan ilmantulokanava kuulostaa tukitulta). Tätä ei todellakaan tapahdu aina vaihtaessa puhallusmuotoa ja pari kertaa on käynyt niinkin, että puhallus on mennyt täysin tukkoon useammaksi päiväksi. Mistä tämmöinen vika voi johtua? Onko tässä mallissa puhallinmoottorissa itsessään joku säädin/läppä, joka kääntyy ja mahdollisesti jumittaa vai onko olemassa joku erillinen säätöläppä?

Viimeiseksi PCV:een liittyvä ongelma. Minusta tuntuu, että moottori puskee hyvin runsaasti öljyhöyryjä PCV:n kautta turbolle, mikä ei varmaan turbollekaan hyvää tee. Aina kun turbon imupuolelle kurkistaa, näkyy putken alapinnassa pieni öljylammikko vaikka sen kuinka olisi juuri puhdistanut. Tein autoon vuosi takaperin erillisen öljynkeräimen, joka keräsikin talven aikana noin 2dl öljyä, mutta otin sen katsastuksen ajaksi varoiksi pois. Mutta kannattaisiko se laittaa kuitenkin takaisin? Luulisi uuden turbon kestävän paremmin, jos ylimääräiset öljyt jäisivät keräimeen eivätkä ampuisi turbon imupuolelle.

Ongelmia ja kysymyksiä on paljon, eikä kaikkeen tarvitse osata vastata kerralla. Jos jotain apuja on antaa edes johonkin osa-alueelle, kaikki apu otetaan avosylin vastaan. Tai jos huomaat mainitsemissani huolloissani epäkohtia, ilmoita ihmeessä.
