P2 XC70 on epäilemättä minuun ja lähipiiriini eniten vaikuttanut automalli (ellei aikaa ennen P2-mallisarjaa lasketa, silloin 700 ja 900- sarjan volvot olivat valloittaneet koko suvun pihat). Koko sukuni on ollut aikoinaan täysin volvohullua väkeä, mutta useimmilla se aikakausi vuosikymmenten jälkeen päättyi P2-alustaisiin (osa siirtyi P3 ja siihenpä se volvoilu sitten päättyikin).
Oma nostalgisointi perustuu pitkälti siihen, että XC70 oli ja on yhä edelleen omassa mielessäni The seikkailuauto, sillä sellaisella on suurin osa elämäni roadtripeistä ja ensimmäisistä ulkomaanreissuista tehty vuosien 2006-2016 välillä. Sama yksilö säilyi 270tkm-> 690tkm ja kiipesi vielä omistuksen viimeisillä hetkilläänkin pitkin Norjan vuonoja. Kertynyt korjausvelka alkoi kuitenkin olla sen verran merkittävää, että Volvo lähti.
Sen jälkeen perhepiirissä kävi nopeasti V90 Cross Country, joka jo ensimmäisen vuoden/ 70tkm menon jälkeen tuntui lähinnä pettymykseltä jatkuvien pikkuvikojen (ja mm viallisten etuiskarien) ja biliassa ravaamisten jäljiltä. Lisäksi alusta pyrki selvästi kumartelemaan saksalaisten autojen suuntaan eikä kyyti ollut Volvon dna:lle uskollisen pehmeää. Tähän tosiseikkaan ei auttanut edes lisävarusteinen alusta.
Ensimmäisen XC:n jäljiltä olikin vuodesta 2016 kytenyt jo halu ostaa ultimaattinen P2 Xc70 yksilö, eli viimeisen vuosimallin edustaja Sinisenä ja tupakanruskeilla nahoilla, mieluiten mahdollisimman monilla varusteilla. Tämä halu tyydytettiin viime vuoden loppupuolella 480tkm tietä nähneellä yksilöllä, joka on osoittautunut varsin hyväksi vuoden seikkailujen aikana. Nyt kuitenkin on korkea aika tehdä alustan osien osalta päivitys uusiin, sillä alustaan on näiden kilometrien varrella vaihdettu ainoastaan toinen raidetangonpää

Jopa nivomatit ovat jollain ihmeellä selvinneet tähän pisteeseen saakka, eivätkä ole vieläkään varsinaisesti pettäneet. Väsyneistä alustan osista huolimatta tämä jaksaa hämmästyttää tien pinnasta riippumattomalla suuntavakaudellaan, joka pesee tuoreet bemarit, mersut ja teslat aivan mennen tullen.

Tämän kaveriksi tuli hiljattain hankittua saman genren Alfa Romeo, josta löytyy juttua
https://forum.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=39557Auto:Volvo Xc70 D5 AWD Summum 2007, 480tkm ajettu
Varusteet:-Tummanruskea nahkasisusta kuskinpenkin muistilla
-Jalopuuratti sekä listat
-Kääntyvät xenonit
-Kääntyvät peilit
-Sadetunnistin
-Irrotettava vetokoukku
-Parkkitutka
-Hälytin (sireeni disabloitu)
-Laminoidut ja vettähylkivät sivulasit, alkuperäiset tummennukset takalaseissa
-Nivomatit
-Watch dial mittaristo
Tärkeimmät viime aikojen huollot:
-Laatikkoremppa 60tkm sitten
-Ardic-remppa ei kovin kauan sitten
-Jakopää nyt kesällä
-Kaikki jarrut satuloineen
Tulevaisuudessa vaihtuvat osat:
-Iskarit ja jouset hilppeineen joka nurkkaan
-Eteen tukivarret
-Eteen ja taakse vakaajan tangot
-Taakse vakaajan runkopuslat
-Termostaatti
-A-pilarien verhoilut
Volvo Xc70 Äventyrterrängsbil
Volvo Xc70 Äventyrterrängsbil by
, on Flickr
Volvo Xc70 Äventyrterrängsbil
Volvo Xc70 Äventyrterrängsbil
Volvo Xc70 Äventyrterrängsbil
Volvo Xc70 Äventyrterrängsbil
Volvo Xc70 Äventyrterrängsbil
Volvo Xc70 Äventyrterrängsbil