Ilmestyi yhtäkkiä useampi vika kojelaudan näytölle.
1. "Käsijarru vaatii huollon". Irrottelin tavaratilan vasemmassa poskessa olevasta sulaketaulusta sulakkeita ja laitoin ne takaisin (samoihin paikkoihin). Tämän jälkeen tuli ilmoitus kojelautaan ja käsijarrua kokeiltaessa oikean puolen jarru ei enää vapautunut. Piti purkaa säätömoottori pois ja käsin kiertää säätökara auki. Nyt ei enää toimi ollenkaan ja Icarsoftin lukijalla ei saa enää yhteyttä jarruihin. Ennen pystyi ajamaan jarrut huoltoasentoon. Kokeilin molempia säätömoottoreita ajaa 9V paristolla ja liikkuvat molempiin suuntiin.
Kohta ilmeistyi uudet viat.
2. Pysäköintitutka vaatii huollon. ICarsoftin lukijalla ilmoitus "Invalid data received from central electronic module". Kaikki vikaan sopivat sulakkeet tarkastettu ja ehjiltä näyttivät.
3. Vakionopeussäädintä koitettaessa käyttää tulee ilmoitus "Vakionopeussäädin ei käytössä". Kuskin edessä olevat etäisyysvaroitusvalot kuitenkin syttyvät, kun ajaa tarpeeksi lähelle edellä ajavaa.
Hätäkö tässä, osataanhan sitä peruuttaa ja pitää nopeutta kaasupolkimellakin, mutta katsatus olisi viikon kuluttua ja katsuri vaatii kuitenkin käsijarrun toimivan.
Mistähän tätä alkaisi purkamaan? Voiko tässä olla jokin tietoliikenteen vika (CAN-väylä)?
Päivitys:
Pajallehan tämä oli vietävä, Tikkurilaan Autoserviaan, nykyisin SportsCarCenter.
Sieltä soittivat asian ratkenneen, vika oli takasulakerasian virransyötössä(+30), jonka liitin oli irronnut
sulakerasiasta, eikä koko sulakerasia saanut sähköjä.
Tästä johtui myös myöhemmin havaitsemani takaikkkunan lämmityksen toimimattomuus. Oli hukkaostos hankkia uusi rele siihen.
Käsijarrun ohjausboxi on yhteydessä vakionopeussäätimen etäisyyden valvontaboxiin, minkä vuoksi tuo takana ollut
vika vaikutti myös adaptiiviseen vakkariin.
Rahalla tästäkin selvittiin.