RallyBaron  Samppasport

Perän nopeusanturit

  • 39 Vastauksia
  • 21263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #15 : 18.12.2011, 18:22:48 »
Kun mie asensin 240:een sähköistä mittaria niin kokeilin ensin alumiinikoppaa, jossa oli muovinen anturi, se oli peräisin varmaan jostain 940:stä. Sakaroita kehässä oli 12. Nopeusmittari ei värähtänytkään, piti vaihtaa normaali 240 peltikoppa jossa oli metallikuorinen anturi, alko pelittään! :)
Ongelma saattoi olla siinä että muovianturi jäi liian kauas eikä siitä ollut mahdollisuutta säätää välystä, toisaalta sähkökaaviossakin taisi olla eroja.
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #16 : 18.12.2011, 20:36:04 »
Ja halkaisija oli sopiva? Mitäköhän mä olen tumpuloinut, kun en taatusti saanut sellaista sopimaan :idiot2:


Edit.
Minkälaisilla pulteilla se sun kitkalukon kuoret on koottu? Tuli mieleen, että vanhemmat lukot, joissa on tavallisella kuusiokannalla olevat pultit, ovat halkaisijaltaan isompia. Jos on kuusiokolopultit, niin lukon kuoretkin on anturikehän kohdalta sorvattu pienemmäksi. Ja jos tämäkään teoria ei pidä paikkaansa, niin todellakin vedän ne ranteet auki :2funny:
Perskules.. Mikähän on kun en oo ottanu kuvia murikasta ollenkaan. Ei pysty muistamaan tähän hätään millä pulteilla oli. Mulla oli tuo murikka pöydällä levällään ku tarvi vaihtaa siihen pikkuperän planeettapyörä niin samalla väsäilin sitä anturirinkulaa. Mutta säästetään ne ranteet, että saadaan jatkossakin suomeen erikoisempia volvoja. Onhan tässä olemassa häviävän pieni mahdollisuus, että puhun paskaa ja muistan jotain väärin :D
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #17 : 18.12.2011, 22:00:09 »
Minkälaisilla pulteilla se sun kitkalukon kuoret on koottu? Tuli mieleen, että vanhemmat lukot, joissa on tavallisella kuusiokannalla olevat pultit, ovat halkaisijaltaan isompia. Jos on kuusiokolopultit, niin lukon kuoretkin on anturikehän kohdalta sorvattu pienemmäksi. Ja jos tämäkään teoria ei pidä paikkaansa, niin todellakin vedän ne ranteet auki :2funny:

Tämä mullakin tuli mieleen. Mulla on se 12 sakarainen kehä tuossa mun 700-s lukossa ja siinä on juurikin kuusiokolopultit ja anturikehän kohdalta sorvattu pienemmäksi. Mitä noita kuvia nyt olen katsellut niin noissa ilmeisesti 200-sarjan lukoissahan monissa on ne kuusiokannat ja tasapaksut kuoret. Semmoseenhan se voisi tietysti mennäkin.
Mun nyt askarruttaa kyllä tää homma niin etten taida uskaltaa tuosta käyttiksestä ruuvata perää irti ennenkun saan tuohon lukolliseen perään jostain 48-sakaraisen anturikehän.
Eli täytyy ilmeisesti rassata tuosta toisesta volvosta perä irti ja katsoa mitä siellä on, tai sitten kokeilla hitsata tuohon 12 sakaraiseen päälle uudet peltisoirot ja yrittää saada jako tasaisesti. Sitten tietysti täytyy tarkistaa ettei ota anturiin kiinni. Tosin en tiedä pitääkö se anturi ottaa muutenkin tuosta 900-sarjan perästä?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #18 : 24.12.2011, 09:39:37 »


Vasemmalla vanhanmallinen kuusiokantapultti kuori.

Oikealla uudemmanmallinen kuusiokolokantakuori jossa ohennus anturikehää varten. Anturikehä irroitettu.

Siirsin anturikehän oikeanpuoleisesta vasempaan. Kuorta sorvattiin ohuemmaksi, kiristin kuusiokannat "kuoren mukaiseksi" ja löin peräkopan anturin kiinnityspintaa ulospäin perän peltikopasta sopivalla hylsyllä ettei ota anturikehään kiinni.

--> Lukko asennettuna 1983 240 Turbon taka-akseliin. ( 1031 3.73 ). Löytyy kyhmy ja lovet tiivistepinnassa.




1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #19 : 24.12.2011, 13:22:15 »
Siirsin anturikehän oikeanpuoleisesta vasempaan. Kuorta sorvattiin ohuemmaksi, kiristin kuusiokannat "kuoren mukaiseksi" ja löin peräkopan anturin kiinnityspintaa ulospäin perän peltikopasta sopivalla hylsyllä ettei ota anturikehään kiinni.
Omasta katkaisin vaan anturikehän yhdeltä kohtaa ja kiinnitin parilla hepillä lukkoon. Ei tarvinnu koneistella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #20 : 30.01.2012, 08:23:16 »
Noista anturikehien kokoeroista kun oli juttua, niin nyt olisi tarkempaa tietoa. Eli 48 hampainen kehä on vajaan millin isompi, kuin 12 hampainen. Tällaista 48 hampaista asennettaessa tavalliseen kitkalukkoon tarvitaan siis jonkinlainen välikappale. Vaihtoehtona on myös se, että sekottaa lukon kuorien kiinnityspulttien järjestyksen. Kuoret on sorvattu aavistuksen pienemmäksi ja pultit ovat olleet silloin paikallaan, niin niistäkin on lähtenyt pieni siivu pois. Nyt kun sekottaa pultit uuteen järjestykseen, niin pulttien reunat tulevat hieman lukon pinnan yli ja tämä riittää siihen, että hieman isompi 48 hampainen kehä on suht tiukka paikalleen. Kiinnityksen voi varmistaa vaikka parilla hitsiheftillä.

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #21 : 25.03.2013, 17:53:18 »
Onkohan noissa 1030 ja 1031. sama "kurpitsa"? pitäs saaha tuo anturikehä toiseen autoon.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #22 : 26.03.2013, 20:12:44 »
Onkohan noissa 1030 ja 1031. sama "kurpitsa"? pitäs saaha tuo anturikehä toiseen autoon.

On. Vuosimalli- ja automallikohtaisia eroja on, mutta ison- ja pikkuperän välillä eroa ei ole.

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #23 : 26.03.2013, 21:41:28 »
On. Vuosimalli- ja automallikohtaisia eroja on, mutta ison- ja pikkuperän välillä eroa ei ole.
Kiitän, eli vaihan vaa anturikehällisen kurpitsan toho nykysee perää.

Poissa T-gul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #24 : 28.02.2015, 17:03:56 »

Kaivelin tällaisen valmiin topikin ja jatkan tästä..

Ongelma: Asensin -92 mallisen 240 ABS perän (alumiinikopalla ja muovisella nopeusanturilla) ja samasta autosta on nyt myös nopeusmittari. Johtosarja on -90 mallisesta ja autossa ei siis ole ABS:ää.

Nopeusmittaria en saa toimimaan sitten millään. Kokeilin jo toisella identtisellä (K24364) mittarilla ja ei toimi. Kun laittaa vanhemman sähkömittarin niin mittari toimii, tosin tyhjäkäynnillä mennään jo n. 80 km/h.
Eli signaali tulee ja ilmeisesti perässä on se 48 sakarainen anturikehä. Näin muistelisin kun perä auki oli.

Sen verran tusannut aikaa vianetsintään, että ratkaisu pitäisi löytää. Olisiko ratkaisu harventaa 48 ->12 sakaraan ja laittaa vanhempi sähkömittari?

Tietääkö joku näiden antureiden ohmilukuja? Mulla on kaksi erilaista alukoppaan kuuluvaan anturia ja niiden lukemat 0,80 K ohm ja 1,25 K ohm.

Kun mittaa peltikoppaanturin niin se on 2,9 K ohm. Onko näillä merkitystä?

   
V60-14 Rebelblue R-design, 854 T-5R -95 "T-GUL" manual
262 C -78, 244 Turbo -81, 164 -70, 760 GLE Limousine -84
164 Limousine -70, 780 Turbo-87, 1800ES -73

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #25 : 28.02.2015, 17:23:41 »
Voin vahvistaa että '92 240:ssä on tiheä anturikehä, itsellä samanlainen. Minulla on myöskin sama vika eli mittari ei inahdakaan mutta syy on paljon yksinkertaisempi, kuollut mittari... ja kun tuo K24364 ei ihan sieltä yleisimmästä päästä ole niin korjaus on vähän jäänyt.

Poissa T-gul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #26 : 01.03.2015, 15:42:18 »

Ratkesi tuo ongelmakin. Nopeusmittarille tuleva liitin ja siinä olevat anturin johdot ovat eri järjestyksessä ABS vs. normijarruilla olevassa autossa. Tai syy lienee tuossa mittaristossa, joka on spesiaali nimenomaan ABS autoon. Joka tapauksessa johan toimi kun vaihtoi johtojen paikat.

V60-14 Rebelblue R-design, 854 T-5R -95 "T-GUL" manual
262 C -78, 244 Turbo -81, 164 -70, 760 GLE Limousine -84
164 Limousine -70, 780 Turbo-87, 1800ES -73

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 571
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #27 : 11.06.2015, 16:34:50 »
Vaihdoin 740:n 1031 taka-akseliin 1041 akselista sisuskalut. Tossa 1031 murikassa oli koneistettu tuo anturikehä. Tossa 940:n 1041 murikassa oli tiheähampainen peltikehä. Nyt siis peltikehä paikallaan ja sama anturi ku aina ennenki. Nopeusmittari näyttää nopeuden mutta hyppii kokoajan. Toimiiko jos hommaan 940:n anturin, vai mikähän tässä meni pieleen?

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #28 : 11.06.2015, 16:55:03 »
Mulla tekee niin että mittari "jää pois"  eli näyttää oikein siihen 110km/h asti sitten sen jälkeen tippuu siihen 70-80Kmh vaikka kierrokset nousee ( perä ilmassa koitin) anturi liian kaukana vai  ???

Auto 940 -95 kitkalukko asenettu mutta koppa ja kehä vakio

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 571
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #29 : 11.06.2015, 21:30:36 »
Auto oli parkissa vähän aikaa ja seuraavan kerran ku lähdin liikeelle nopeusmittari toimi ihan oikein ja toiminut koko illan. :idiot2:

 

RallyBaron  Samppasport