Proturbo  Autodiagnoosi

uusien volvojen lämmitys?

  • 260 Vastauksia
  • 27683 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #195 : 09.02.2024, 14:52:51 »

Jos ja kun nämä valmisteilla olevat säädökset tulevat käyttöön, rikkeistä tuskin selvinnee liikennevirhemaksulla. Sanktiot tullevat olemaan sangen ankarat, muistaisin jopa nähneeni osviittaa ainakin raskaan kaluston manipuloinnin seuraamuksista. Saa nähdä, näissä pessimisti on harvoin pettynyt :).
On sanktiot jo tiedossa. Volvon painoisen luonnollisen henkilön omistuksessa olevan henkilöauton päästömanipulaatiosta aiheutuva liikennevirhemaksu on 1000 euroa. Pysyn edelleen kannassani, että esilämmitys webastolla ei ole päästömanipulaatio, koska se ei vaikuta ajoneuvon päästöihin, eikä kohdistu pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjstelmään tai moottorin ohjausjärjestelmään. 

Laki ajoneuvolain muuttamisesta: 32 a) päästömanipulaatiolla tarkoitetaan pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Volovo-ko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #196 : 09.02.2024, 18:39:14 »
Joo tämä moottorin lämmittämättömyys päätös Euro 6 autoissa on aivan älytön.
Perustui muistaakseni siihen että jos webasto lämmittää moottoria, niin sen päästöt lasketaan auton päästöihin, jos lämmittää vain sisätiloja, silloin ei lasketa auton päästöiksi > älytöntä.
On hyvä että tähän on ratkaisu löytynyt ja aion sen itsekin tehdä.
Mutta tosiaan muutoksen jälkeen auto ei ole euro6 normin mukainen > sen takia monet yritykset ei sitä tee tai eivät ainakaan halua sitä kertoa julkisesti tekevänsä.

Firmoja jotka näitä muutoksia tekee, niin kannattaa varmaan heiltä kysyä lupa, saako heidän yhteystietoja täällä julkisesti ilmoittaa. 

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2289
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #197 : 09.02.2024, 18:45:11 »
Perustui muistaakseni siihen että jos webasto lämmittää moottoria, niin sen päästöt lasketaan auton päästöihin, jos lämmittää vain sisätiloja, silloin ei lasketa auton päästöiksi > älytöntä.

Lämmittää se lauhemmalla kelillä moottoriakin kunhan sisätilat on ensin saatu riittävän lämpimäksi. Kovemmalla pakkasella tuo 30min lämmitysaika ei vaan riitä sisätilojen saamiseksi tavoitelämpöön joten moottori jää ilman.

Sen puoleen allekirjoitan kyllä tuon päästöasian että lämmittimen käyntiaikaa lyhentämällä on varmastikin pienempiä päästöjä tavoiteltu, nuo kun on melkoisia saastuttajia. Sillä lyhyellä käyntiajalla aikaansaatu rajallinen lämpö on vaan näissä sitten ohjattu enemmän mukavuus kuin moottorin lämmitys edellä. Samanlaisia "mukavuusventtiileitä" on ollut saksalaisissa autoissa jo kauan ennen kuin euro 6-päästöluokasta oli tietoakaan.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #198 : 09.02.2024, 18:58:52 »
..ja tästä päästään muutaman vuoden sisällä siihen, että webastossa on hiukkasloukku ja adblue...   varmasti lisälämmitin ei ole päästöiltään lähellekkään moottorin tasolla..

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2289
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #199 : 09.02.2024, 20:19:25 »
varmasti lisälämmitin ei ole päästöiltään lähellekkään moottorin tasolla..

Ei olekaan, vaan päästöt on moninkertaiset moottoriin verrattuna.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #200 : 09.02.2024, 21:59:04 »
Samanlaisia "mukavuusventtiileitä" on ollut saksalaisissa autoissa jo kauan ennen kuin euro 6-päästöluokasta oli tietoakaan.

Itse asiassa ei ole ollut ennen euro6:sta niissäkään. Tai venttiili voi olla mutta sen ohjaus on sallinut moottorin lämmityksenkin.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #201 : 10.02.2024, 07:48:12 »
Ei olekaan, vaan päästöt on moninkertaiset moottoriin verrattuna.

Juu, siis sitä juuri tarkoitin.  Eli webasto ei polta ihan yhtä puhtaasti.

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #202 : 10.02.2024, 08:57:23 »
Eikö weba moottorin esilämmityksessä käytettynä juurikin pienennä päästöjä. Lämmin kone saastuttaa ja kuluttaa vähemmän. Siinä sivussa voi hyttikin lämmetä hiukan.
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #203 : 10.02.2024, 09:57:06 »
Joo tämä moottorin lämmittämättömyys päätös Euro 6 autoissa on aivan älytön.
Perustui muistaakseni siihen että jos webasto lämmittää moottoria, niin sen päästöt lasketaan auton päästöihin, jos lämmittää vain sisätiloja, silloin ei lasketa auton päästöiksi > älytöntä.
On hyvä että tähän on ratkaisu löytynyt ja aion sen itsekin tehdä.
Mutta tosiaan muutoksen jälkeen auto ei ole euro6 normin mukainen > sen takia monet yritykset ei sitä tee tai eivät ainakaan halua sitä kertoa julkisesti tekevänsä.

Firmoja jotka näitä muutoksia tekee, niin kannattaa varmaan heiltä kysyä lupa, saako heidän yhteystietoja täällä julkisesti ilmoittaa.
Oho, kylläpä on aiheuttanut tunteita täällä tuollainen piuhan irroitus... No, jokaisella on oikeus tänne kirjoitella omia mielipiteitään. Lupa on totta kai kysytty ko. korjaamolta ja tuskin heitä mainitsisin mikäli lupaa ei olisi. Kyllä uusiin nykyautoihin on tehty mitä ihmeellisempiä viritelmiä (adblue nyt tulee ensimmäisenä myös mieleen) ja pitää muistaa, että meillä on Euroopan vanhmpia autokantoja ja varmaan on satoja tuhansia autoja vähintään edelleen liikenteessä, jotka päästelevät paljon enemmän kuin oma T8. Niihin varmaan pitäisi keksiä sitten joku jälkiasenteinen parempi hiukkasloukku tms, että saadaan niidenkin päästöt vielä alemmas?  :2funny:
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Volovo-ko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #204 : 10.02.2024, 10:57:47 »
Hyvä, että
Oho, kylläpä on aiheuttanut tunteita täällä tuollainen piuhan irroitus... No, jokaisella on oikeus tänne kirjoitella omia mielipiteitään. Lupa on totta kai kysytty ko. korjaamolta ja tuskin heitä mainitsisin mikäli lupaa ei olisi. Kyllä uusiin nykyautoihin on tehty mitä ihmeellisempiä viritelmiä (adblue nyt tulee ensimmäisenä myös mieleen) ja pitää muistaa, että meillä on Euroopan vanhmpia autokantoja ja varmaan on satoja tuhansia autoja vähintään edelleen liikenteessä, jotka päästelevät paljon enemmän kuin oma T8. Niihin varmaan pitäisi keksiä sitten joku jälkiasenteinen parempi hiukkasloukku tms, että saadaan niidenkin päästöt vielä alemmas?  :2funny:

Ei tämä mulla ainakaan tunteisiin menny, eikä ollut tarkoitukseni muidenkaan tunteita lämmittää.
Kommentoin vaan älyttömästä EU:n päästö säännöstä kun ei saa moottoria lämmittää, vaikka lämmitin on autossa valmiina.

Hyvä, että yritykseltä on lupa mainostamiseen saatu ja tällainen palsta on olemassa, mistä tietoa ja vinkkejä saa.

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #205 : 10.02.2024, 11:04:04 »
miten saksalaisissa tämä moottorin lämpiämättömyys saadaan korjattua? Onko jollain tietoa

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #206 : 10.02.2024, 11:50:39 »
Hyvä, että
Ei tämä mulla ainakaan tunteisiin menny, eikä ollut tarkoitukseni muidenkaan tunteita lämmittää.
Kommentoin vaan älyttömästä EU:n päästö säännöstä kun ei saa moottoria lämmittää, vaikka lämmitin on autossa valmiina.

Hyvä, että yritykseltä on lupa mainostamiseen saatu ja tällainen palsta on olemassa, mistä tietoa ja vinkkejä saa.
Piiis ja peukut sullekin! Keskustelu jatkukoon asiallisesti (kuten tähänkin saakka!).
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #207 : 10.02.2024, 11:53:33 »
miten saksalaisissa tämä moottorin lämpiämättömyys saadaan korjattua? Onko jollain tietoa
Minulla on työkaverilla BMW 5-sarjan GT 3-litrainen diesel muistaakseni jotain vuosimallia 2015 tjsp. Siinäkin tuo webasto oli vissiin just samoin päin eli ensin lämpiää matkustamo ja sitten vasta moottori/ajon aikainen lämmitys... Teetätti siihen jotain, ilmeisesti joku vastushomma piti laittaa ja mahdollisesti Y-haaraa letkuun. Kyselin vähän asiasta muttei kaikkia jippoja muistanut. Ja sen tiedän kuitenkin, että vissiin pitää tehdä joku ohjelmointi ECU, että se muutoksen jälkeinen vikakoodi saadaan kokonaan nollattua eli ei mene pelkästään kikkailemalla.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2024, 12:05:57 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #208 : 10.02.2024, 13:12:26 »
Tämä lämmitysongelmahan nyt tavallaan ratkesi ja tavallaan ei, kun irroittamalla tuo ko.liitin saadaan vesikierto/lämmitys moottorille, mutta samaan aikaan sisätilat jäävät viileiksi, kun lämppärin teho lyhyessä 30 min lämmitysajassa ei riitä enää sisätilojen lämmitykseen. Tämä on aika no-no ratkaisu minulle eli kärsiköön Volvo, minä en aio värjötellä itse.

"Lopullinen" ratkaisuhan olisi käsillä vasta kun saisi tuon lämmitysajan ohjelmoitua tuosta 30 minuutista vaikkapa 50 minuuttiin tai tuntiin niin siinä sisätilatin ehtisivät lämmetä samalla aikaa kun moottorikin lämpenee.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2024, 13:14:08 kirjoittanut McCloud »

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #209 : 10.02.2024, 23:32:43 »
miten saksalaisissa tämä moottorin lämpiämättömyys saadaan korjattua? Onko jollain tietoa

Audeissa ja muissa VAG tuotteissa muutetaan yksi bitti esim VCDS:llä toiseen asentoon ja täts it. Ei vikakoodeja eikä muita ongelmia.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Futurez  Kulkukoira