Piti ihan tätä samaa aihetta varten rekisteröityä. Toisaalta myös volvouduin vielä eilen illalla. Eli, itellä menny viime vuosina 30-35tkm vuodessa, mutta työmatka viikolla on nyt viimeisen 6kk sisällä lyhentynyt arvoon 15km päivässä ja sitä kautta vuositasolla tippunee 25tkm nurkille. Siksi mietin pitkään, että onko se nyt sitten nelikkona vm. 2020 V60 bensahybridi vai sittenkin ennemmin samanvuotinen V60 CC B4 MHEV.
Ajelin molempia useampaan otteeseen ja vaikka työpaikalla onkin lämmitystolpat, josta voisi latailla, niin ainakaan ilman niiden kellojen modaamista latauskäyttöön ei hommasta oikein olis tullu mitään, kun söhköä saa vaan 2h kerrallaan. Näissä Hesen nollakeleissä vaikutti pääsevän eestaas kyl töihin ilman, että polttis varsinaisesti hörähti käyntiin, mutta oli se hytassa kyllä vähän viileäkin sitten sen myötä. Viikonloppuisin ajot painottuu teille 6 ja 7, jossa pelotteena oli, että syökö hybridi motarilla liikaa, mutta pikainen ajo Hyvinkäälle ja takaisin kertoi, että ei se kulutus nyt sitten niin valtava olekaan. Jossei muuta, niin bensiksellä hymyilytti normaalia enemmän, kun litrahinta on 1,8... jotain sen sijaan, että tankkiin menis uusiutuvaa löpöä sillä 2,3... jotain hinnalla. Pätevä peli kaiken kaikkiaan, vaikkakin hinnoissaan.
Mutta, kaikesta huolimatta sitten pihaan eksyikin B4 MHEV disukka kevythybridi. Ajonsa puolesta miellyttävämpi, etenkin korkeutensa osalta. TwE:ssä istutaan jotenkin korostuneen alhaalla, eikä maavarakaan oikein ole omiin "tarpeisiin" (lue: haluihin) ihan riittävä. Olishan tuohon kai voinut ostaa korotussarjan alle, mutta en löytänyt tällaista jousilla toteutettua versiota mistään. Aikaisemmassa Passatissa oli Eibachin TÜV-hyväksytty lift-kit alla, jolla tehtaan madalluksesta pääsi jousilla ja ylikoon renkailla noin 170mm varoihin, joka kuitenkin on vielä 40mm matalampi kuin V60 CC. Myös tuon disukan helppous ja yksinkertaisuus vei voiton tällä kertaa. En myöskään pane pahakseni sitä, että MHEVissä on enemmän lokerotilaa hytassa, kuin TwE:ssä.
Aika näyttää onko tuosta MHEV-ominaisuudesta muuta hyötyä kuin se, että start-stopin toimittua kone hyrähtää käyntiin uskomattoman nopeasti ja pehmeästi perinteiseen disukkaan verrattuna.