RallyBaron  Samppasport

Kokemuksia: 960 Mk1 multilink nivomatien vaihto tavallisiin.

  • 0 Vastauksia
  • 1034 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Auto Volvo 960 sedan Mk1 vuodelta 1991.
Takana multilinkki perä ja kierrejouset.
Vaihdoin siihen pari vuotta sitten 240 farmarin kuormajouset, ja jätin nivomat iskarit paioilleen.
Tilallehan ei suoraan löydy sopivia iskunvaimentimia, paitsi IPD:tlä: https://www.ipdusa.com/products/6326/Nivomat-Conversion-Kit-with-Bilstein-Heavy-Duty-Shocks-for-Volvo-IPD-109635.
Noita ei tullut silloin hankittua, eikä ole ajatuksissa hankkia nytkään.

Tässä ohjeita miten ameriikassa asia on toteutettu.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/NivomatConversion1.html#Volvo760780NivomatShockConversion

Nyt on hiukan omakohtaisia kokemuksia.
Motonetistä: '34-4056 Takakaasu Volvo 700' iskunvaimentimet.
Nivomateista yläpään pusla prässillä pois ja puslan pesä laikalla irti.
Motonetin iskareista yläpää laikalla irti, ja Nivomatin puslan pesä hitsaten tilalle.
Prässillä Nivomatin pusla takaisin pesäänsä.
Alapään kiinnitystä varten vähän työläämpi homma.
Motonetin iskarin alapään puslan reikä on 12 mm.
12 tankoon päähän paksunnos, samaa kokoa (halkaisija, pituus) kuin Nivomatin oma.
Vaihtoehtona paksusta sorvaamalla tai 12 mm pulttiin materiaalia lisäämällä, valinta on vapaa.
Tässä vaiheessa osa sellainen, että sen saa työnnettyä Motonetin iskarin alapään puslaan.
12 mm osassa kierre päässä, siihen vastaava paksunnos holkkina, jossa kierre, että osat saa yhteen.
Sitten päiden viistoaminen, ja kierteellistä osaa vahvistetaan hitsaamalla.
Puslassa nyt olevaan kiinnitys tankoon päihin reiät ja reikiin kierteet kuten Nivomat iskarissa on.

Ehkä ensi viikolla sitten tiedetään mitä katsastus tästä sanoo. 
« Viimeksi muokattu: 05.11.2022, 09:32:41 kirjoittanut vkona »

 

Kulkukoira  Proturbo