RallyBaron  Samppasport

Volvo v 50 1.8 käyntiongelma

  • 3 Vastauksia
  • 1149 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TpK

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Volvo v 50 1.8 käyntiongelma
« : 30.11.2022, 20:49:01 »
Ongelmana moottorijarrutuksen jälkeinen kierrosten laskeminen. Eli jos vaihtaa pienempää vaihdetta, niin että kierrokset käy vähän korkeammalla ja sen jälkeen antaa rullata moottorijarrutuksella. Kun sitten kytkimen painaa pohjaan, niin kierrokset laskee reilusti alle tyhjäkäynnin. Korjaantuu kaasua painamalla. Auto on kuitenkin muutaman kerran sammunut kyseisessä tilanteessa.

Aikaisemmin oli myös näille tyypillistä tyhjäkäynnin hummaamista, jonka vuoksi on vaihdettu kaasuläppä, t-map, pcv-venttiili, tulpat, egr putsattu yms. Kyseinen vika korjaantui kuitenkin ohjelmistopäivityksellä.

Päivityksen jälkeen mielestäni  moottorijarrutuksen jälkeinen kierrosten hummaaminen ei ole enään niin suurta, mutta esiintyy kuitenkin. Mitään vikakoodia ei ole missään vaiheessa antanut. Onko tähänkin vaivaan jokin korjaussofta olemassa?

Jotenkin tuntuu että polttoaineen syöttö ei ala ennen tyhjäkäyntikierroksia. Mistä tässä vikaa etsisi? Auto toimii muuten aivan normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2022, 21:21:26 kirjoittanut TpK »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v 50 1.8 käyntiongelma
« Vastaus #1 : 06.12.2022, 20:10:52 »
Ongelmana moottorijarrutuksen jälkeinen kierrosten laskeminen. Eli jos vaihtaa pienempää vaihdetta, niin että kierrokset käy vähän korkeammalla ja sen jälkeen antaa rullata moottorijarrutuksella. Kun sitten kytkimen painaa pohjaan, niin kierrokset laskee reilusti alle tyhjäkäynnin. Korjaantuu kaasua painamalla. Auto on kuitenkin muutaman kerran sammunut kyseisessä tilanteessa.

Aikaisemmin oli myös näille tyypillistä tyhjäkäynnin hummaamista, jonka vuoksi on vaihdettu kaasuläppä, t-map, pcv-venttiili, tulpat, egr putsattu yms. Kyseinen vika korjaantui kuitenkin ohjelmistopäivityksellä.

Päivityksen jälkeen mielestäni  moottorijarrutuksen jälkeinen kierrosten hummaaminen ei ole enään niin suurta, mutta esiintyy kuitenkin. Mitään vikakoodia ei ole missään vaiheessa antanut. Onko tähänkin vaivaan jokin korjaussofta olemassa?

Jotenkin tuntuu että polttoaineen syöttö ei ala ennen tyhjäkäyntikierroksia. Mistä tässä vikaa etsisi? Auto toimii muuten aivan normaalisti.

Meillä oli aiemmin 1.8 vm 06. Siinä epämääräinen käyttäytyminen loppui kun vaihdoin uudet sytytystulpat (bilteman halppis
BRISK-SYTYTYSTULPPA P6 (iridium)) ja Boschin etummaisen lambdan. Kannattaa tarkistaa, että kaasuläppäkotelon liitin on kunnolla kiinni, joskus sen irrottaminen ja takaisin kiinni auttoi viikkoja.

Poissa TpK

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v 50 1.8 käyntiongelma
« Vastaus #2 : 06.12.2022, 20:39:24 »
Meillä oli aiemmin 1.8 vm 06. Siinä epämääräinen käyttäytyminen loppui kun vaihdoin uudet sytytystulpat (bilteman halppis
BRISK-SYTYTYSTULPPA P6 (iridium)) ja Boschin etummaisen lambdan. Kannattaa tarkistaa, että kaasuläppäkotelon liitin on kunnolla kiinni, joskus sen irrottaminen ja takaisin kiinni auttoi viikkoja.

Tulpat on tosiaan vasta vaihdettu ja lambda antureiden arvot näyttää ainakin ihan järkeviltä.

Kaasuläppään tulevaa johtosarjaa ehdottelivat vaihdettavaksi sinisellä. Jotenkin kuitenkin tuntuu erikoiselle että vika olisi siinä, koska kierrosten lasku esiintyy vain reippaamman moottorijarrutuksen jälkeen. Muuten tosiaan toimii normaalisti

Nyt kun muistia kaivelee, niin kerran on sytyttänyt moottorivikavalon tilanteessa jossa pudotti vaihdetta pienemmälle ja kierrokset nousivat nopeasti korkealle. Egr:n vikaa näytti. Putsaaminen auttoi tähän, eikä ole enään vikavaloa sytytellyt.

Mutta voiko tuo vika kuitenkin johtua egr:n toiminnasta?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v 50 1.8 käyntiongelma
« Vastaus #3 : 07.12.2022, 17:40:40 »
Meillä ongelmat oli vaikeaselkoisia, kaupungissa valoista toiseen alkoi tulla "teho alentunut" ja kiukutteli niin kauan, että käynnisti uudelleen. Samaa tuli joskus juurikin tuon moottorijarrutuksen jälkeen, ajoin Kehä 3 joskus ja piti ajaa rampista ylös, kun hidastin ramppiin, alkoi kiukuttelu. Minulla on ihan pätevä vikakoodinlukija josta saa Volvon omat koodit ulos, kun vika oli päällä, joskus herjasi yhtäaikaa kaasuläppäkoteloa, kaasupoljinta ja lambdaa. Ota siitä sitten selvää. Putsasin EGR hyvin moottoriremontin yhteydessä joskus 6-7 vuotta sitten, sen jälkeen meni esim. katsastuksesta heittämällä läpi ja normaalit päästöt.
Myin auton yhdelle tutulle pois kuukausia sitten ja se on kuulemma pelannut ihan moitteetta, juuri ennen kauppoja vaihdoin tulpat ja lambdan. Auto oli pojan käytössä vuosia ja hän jaksoi putsailla kaasuläppäkoteloa ja auto toimikin putsauksen jälkeen pitkäänkin. Minusta putsaus ei ollut mikään ratkaisu koska kaasuläppä oli aivan puhdas, korjaus liittyi jotenkin liittimen irrottamiseen ja kaapelin liikutteluun.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2022, 17:43:07 kirjoittanut Jorma »

 

Futurez  Kulkukoira