RallyBaron  Samppasport

Ongelmia kylmällä koneella 240 -88

  • 15 Vastauksia
  • 1483 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Honqqis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« : 07.12.2022, 18:32:42 »
Taustatietona: Ostin n.5v sitten -88 vuosimallin 240 volvon, jossa koneena b200k.
Auto seissyt tätä ennen noin 15v, käytetty ilmeisesti ajoittain lämpöiseksi.

Ongelmana "rötääminen" kylmällä koneella/ilmalla. Auto alkaa yskimään enemmän mitä kylmempi sää on. Kaasua joutuu kylmällä syöttämään hitaasti ja varoa kunnon polkasua.
Lämpömittarin noustessa noin 1/4, ongelma on lähes kadonnut tai vaihtoehtoisesti 25 asteen helteillä. Tällöin toimii moitteettomasti ja vetää hyvin.

Tästä päästään tutkittuihin ja vaihdettuihin osiin:
- Kaasarin (Solex cisac) putsaus ja korjaus-sarjan vaihto. > myöhemmin kokeiltu kaverin lainaamaa varmasti toimivaa kaasaria, jolla ei myöskään suurta vaikutusta
- Sytkäosat (pyörijä, kansi, tulpat, johdot)
- Puola
- Sytkäkivi
- Sytytys katsottu lampulla
- Puristuspaineet, oli tasaiset
- Imusarjantiiviste
- Imuvuodot
- Käytetty suoraan kanisteri bensalla

Siinä nyt ainakin joitain asioita mitä tullut kokeiltua. Mieluusti ottaisin vinkkejä vastaan tai mahdollisia ehdotuksia/kokemuksia.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #1 : 07.12.2022, 23:42:52 »
Vaikuttaisi käyvän laihalla. Millainen CO-lukema on ollut katsastusmittauksessa?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #2 : 08.12.2022, 10:07:31 »
Mitään bensa suodatinta välissä ja tämä mekaanisella pumpulla? Pitkään seisonut niin suodatin vaihtoon.

Poissa Honqqis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #3 : 08.12.2022, 18:26:12 »
Katsastettu viimeksi n.3 vuotta sitten ja eipä ole tullut säilytettyä lappuja :-\ On mekaanisella pumpulla ja letkussa suodatin. Tämäkin muistaakseni vaihdettu, mutta pitää varmaan "aloittaa alusta" tämä vian selvitys operaatio kun vaikeuksia jo muistaa mitä tarkastanut :2funny:. Opiskelujen myötä jäänyt auton ihmettely vähemmälle, tarkoituksena kuitenkin nyt saada ensikesäksi ajoon. Olisikohan ideaa hitsata lambdalle paikka ja yleismittarilla seurata jännitettä? Onko kokemusta tämmöisestä?

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #4 : 08.12.2022, 20:46:21 »
Vaihahan vielä bensapumppu ja katohan näyttääkö sytytyksen ennakko mitä ja muuttuuko kierroksilla
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #5 : 08.12.2022, 20:50:26 »
Kato tuleeko b- pumpulta ilmakuplia? Läpinäkyvä letku siihen.
Ryyppy toimii?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Honqqis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #6 : 08.12.2022, 21:05:40 »
Joo pitääpä ottaa tuo bensapumppu tutkinnan alle. Ryyppy on toiminut ihan hyvin

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #7 : 08.12.2022, 22:27:23 »
Yhtään en oo kattellu mutta miten on tuohon tuon mekaanisen pumpun saatavuus?
Voi kai siihen sähkösenkin matalapainepumpun panna...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Honqqis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #8 : 09.12.2022, 17:47:31 »
Motonetistä löytyi Valeon tekemä pumppu ja samoja näyttäis myyvän myös ulkomaan kaupat.

Poissa Honqqis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #9 : 10.12.2022, 20:02:25 »
Tänään tuli tuo pumppu vaihettua ja uusittua samalla suodatin. Ei tuntunut olevan vaikutusta käyntiin :(. Sytkä oli hieman pielessä ja nyt säädetty paremmaksi. Ei "rötää" ihan niin pahasti, mutta iskee takaisin kaasariin jos tyhjäkäynniltä runttaa kunnolla kaasua.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #10 : 10.12.2022, 20:34:13 »
Konehuoneesta maadotuspisteiden tarkistus ja  puhdistus, sulakkeetkin samoin. Tullut vastaan liian helposti paikalleen meneviä abikoliittimiä ja sulakkeissa sam juttu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #11 : 10.12.2022, 23:36:21 »
En mä näistä solekseista oikeen muuta tiedä kun että niitäkin on olemassa, enempi strömpän kanssa pelehtiny mutta ootko varma ettei ole kampuralta rattaasta kiila hajonnu tai vulkanointi pettäny niin että on sytkää tai jakoa katsoessa merkit pielessä?
Nokan putkisokka ehjä ja pultti tiukassa?

Huohotus auki?

En keksi miten lämpötila tuohonkaan vaikuttais mutta pitäähän sitä jotain yrittää. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #12 : 13.12.2022, 01:26:10 »
Onko pakosarjalta ilmanputsarille tuleva imuilman esilämmitysputki ehjä?
Jos ei niin voi kylmällä kelillä jäätää kaasaria.

Hytkyykö kone tyhjänkäynnillä?
Kaasuläpän akseli tms voi olla väljä ja ottaa imuvuotoa sieltä, testaa puhistusspraylla tms.
Myös kaasarin alla oleva bakeliitti levy voi olla halki, kaasarin laippa kiero tai imusarjan tiiviste vuotaa, imuvuodot on välillä hankala löytää.
Mittaa puristukset ja venttiilivälykset, voi joku venttiili vuotaa.

Sytkän ajoitus katsottu alipaine letku jakajasta irti?
Kampuran hihnapyörä katsottu ettei merkki ole pyörähtänyt kumivulkanisoinnista?
jakajasta katsottu että alipaine ja keskipakoissäätö liikkuu?

Nykybensa ei myöskään säily että jos on 1-2 vuotta vanhaa bensaa niin ei toimi aivan normaalisti.

Seoksia näkee yleismittarilla jos laittaa lambdan putkeen mutta jos täysin vakio tekniikka niin ei ole tarpeellista säädellä mitään joten turhaa
« Viimeksi muokattu: 13.12.2022, 01:29:09 kirjoittanut jon1.tur »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #13 : 13.12.2022, 08:10:52 »
Jos lämpimän ilman otto kaasarille ei toimi niin ei se kyllä heti sitä jäädä kun lyö tulille.
Venttiilin kantamiseen en ainakaan usko, kantaisi kuumana eikä kylmänä.

Puolanjohto kans katottu?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Honqqis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia kylmällä koneella 240 -88
« Vastaus #14 : 17.12.2022, 18:41:18 »
Tullut paljon vinkkejä mitä tarkastaa, kiitos niistä! Katsotaan milloin kerkeää seuraavan kerran autoa tutkia ja päivitellä tuloksista.

 

RallyBaron  Samppasport