Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V70 2.4 20V automaatti vm 2000. Metallihilettä moottoriöljyssä

• 10 Vastauksia
  • 1790 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A.H.

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Autolla ajettu noin 340 000km. Käytin öljyn vaihdossa ja sanoivat, että mootori on lopussa, suodattimessa oli lusikallinen metallimuhjua. Olen ajanut tuon jälkeen reilu 1500km. Moottori käy kuten aina ennenkin, enkä huomaa käyntiäänessä mitään uusia sivuääniä. Öljyä meni noin 1.5l vaihtovälillä. Toki tuossa on muutosta tapahtunut. satatuhatta kilsaa sitten öljyä ei vaihtovälillä tarvinnut lisätä yhtään. Mistäköhän moinen metalli öljyn sekaan on tullut ja kuinka siihen pitäisi suhtautua? Vaihdon jälkeen öljyn pinta ei ole seka-ajossa laskenut ja öljy on tikussa edelleen ihan kirkasta. Itse ajattelin, että olisin vielä voinut auton pitää, jos ei mitään suurempaa vikaa synny, mutta tämä nyt laittoi vähän miettimään. Mitäs ootte mieltä?

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
Jos se möhny oli siellä suodattimen kupin pohjalla niin voihan se olla ettei sitä ole koskaan putsattu?
Toisaalta se suodatinhan on siellä sitä varten ettei päästä tommosta kiertoon.

En nyt sano mistä se on peräisin mutta laakerithan siellä kuluu. No kaikki liikkuvat osat tietysti eli ei se moottori ikuinen ole.
Jos on huollettu säännöllisesti ja on vielä vapari niinkuin otsikko antaa ymmärtää niin ei nuo kilometrit pitäis konetta särkeä.
Mulla on ohjelmoitu T5 ja kilsoja reilu 477 000. Tosin yksilöitähän nää on. :)

Joku viisaampi saa kertoa mitä pitää tehdä, jos pitää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa A.H.

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Säännöllisesti on öljyt vaihdettu Castrolin öljyillä. Vaihtoväli ~vuosi/10-15 tuhatta kilsaa. Näin minäkin olen olettanut, että tällaisella moottorilla voisi reilu 400 000 ajella helposti.

Poissa ratkori

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Itellä huilivuorossa 03 D5 AWD. Öljyä ei syö eikä sen paremmin juokkaan. Mittarissa 510tkm. Joka kerta laakin peli. Ääni vaan on muuttunut vähän "rouheemmaksi". Kyllä ne oikeella huoltamisella kestää maailman tappiin. Tuli vaan mieleeni että oletko ite vaihtanut öljyt, vai jossain liikkeessä? On erittäin helppo ja rahakas homma laskuttaa uusi suodatin ja jättää se vaihtamatta. Jos ei sivuääniä kuulu, kokeilisin itse pudottaa öljyä pari litraa pois, ja lisätä polttoöljyä alarajaan asti. Vähän aikaa tyhjäkäyntiä ja pohjaroppu auki. Tällävälin kerkiää hyvin vaihtamaan filtterin. Proppu kiinni ja 5,5 l uutta öljyä. Moottori käyntiin ja purkki RVS lisäainetta. Ei pitäisi taudin ainakaan pahentua.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
Joop. Mulla noi on kestäneet ihmeesti vaikka en ajele "huippu"öljyillä.
Saattaa vaikuttaa tuo mun maaninen öljynvaihtovimma, vaihtuvat 5-8 tkm välein, miten nyt intoo milloinkin löytyy.
Aina Volvon orkkissuodatin kun ei se tässä konkurssissa paljoo tunnu, motonetista 12,90€. ELK
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa A.H.

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Itellä huilivuorossa 03 D5 AWD. Öljyä ei syö eikä sen paremmin juokkaan. Mittarissa 510tkm. Joka kerta laakin peli. Ääni vaan on muuttunut vähän "rouheemmaksi". Kyllä ne oikeella huoltamisella kestää maailman tappiin. Tuli vaan mieleeni että oletko ite vaihtanut öljyt, vai jossain liikkeessä? On erittäin helppo ja rahakas homma laskuttaa uusi suodatin ja jättää se vaihtamatta. Jos ei sivuääniä kuulu, kokeilisin itse pudottaa öljyä pari litraa pois, ja lisätä polttoöljyä alarajaan asti. Vähän aikaa tyhjäkäyntiä ja pohjaroppu auki. Tällävälin kerkiää hyvin vaihtamaan filtterin. Proppu kiinni ja 5,5 l uutta öljyä. Moottori käyntiin ja purkki RVS lisäainetta. Ei pitäisi taudin ainakaan pahentua.

Öljyn vaihtoja en ole itse tehnyt. Pari viime kertaa on tehty korjaamolla samassa paikkassa. Viimeistä edeltävällä kerralla ei puhuttu mitään epäpuhtauksista öljyn vaihdon yhteydessä, mutta tuskin oli sama kaveri tekemässä nyt. Onko tuon mainitsemasi toimenpiteen tarkoituksena ikään kuin huuhdella moottoria?

Poissa ratkori

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Moottorin sisäpesusta on kyse. Toinen konsti on, pudota öljyt pois kun on vaihdon aika, ja laita koneeseen vaikkapa 20W tai 20w30 diesel öljyä siis ei mitään synteettistä vaan ihan perusdiesel öljyä. Aja 3000 km ja vaihda. Tämän kun tekee kolmasti niin kyllä sieltä isommat töhnät lähtee, jos siellä yleensä on jotain. Tuossa 500tkm ajetussa laitoin övssa kannun TB Diamonttia ja tavallista dieselöljyä senverran että öljy jäi noin 1cm ylärajasta. Kyllä se siitä.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
Tämä on täysin mutuilua, mutta olisikohan mahdollista että öljypohjassa oleva sihti olisi osittain tukossa? Ollut jo pidemmän aikaa, jonka takia kone on käynyt vajailla paineilla ja alakerrasta sitten irronnut metallia kiertoon. Varsinkin jos auto on ollut yhtään läskiksi menneille huoltoväleillä joskus, niin riski tuon sihdin tukossa olemiseen on merkittävä. Varsinkin, jos rupeat konetta huuhtelemaan jollain, niin suosittelen erittäin lämpimästi tutkimaan sen sihdin huuhtelun jälkeen.

Poissa A.H.

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tämä on täysin mutuilua, mutta olisikohan mahdollista että öljypohjassa oleva sihti olisi osittain tukossa? Ollut jo pidemmän aikaa, jonka takia kone on käynyt vajailla paineilla ja alakerrasta sitten irronnut metallia kiertoon. Varsinkin jos auto on ollut yhtään läskiksi menneille huoltoväleillä joskus, niin riski tuon sihdin tukossa olemiseen on merkittävä. Varsinkin, jos rupeat konetta huuhtelemaan jollain, niin suosittelen erittäin lämpimästi tutkimaan sen sihdin huuhtelun jälkeen.

Missä tuo sihti tarkemmin sijaitsee, pääseekö siihen käsiksi ilman öljypohjan irroitusta?

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
Ei pääse.
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa ratkori

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Tulipahan mieleeni semmonenkin, että jossain autossa öljypumpun ja öljypohjan väli on niin pieni, että se rako kasvaa umpeen jos vaihtojen väli pitenee liikaa. En tarkoita volvoa mutta en viitsi mainostaakaan. Tästä seuraa, että mitäs jos laskis öljyt pois ja pohjaproppu kiinni. Seuraavaksi kaataisi pari kolme litraa löpöä moottoriin ja antaisi muhia jonkun aikaa. Tämän jälkeen ottaisi puhtaaseen astiaan talteen kaikki mitä ulos tulee. Jos siellä öljypohjassa on metalli hilettä, niin kyllä se melko varmaan astian pohjalta löytyy. Siinä yksi mahdollisuus.

Autodiagnoosi  Carcom Oy