Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

740 dieselöinti.

  • 18 Vastauksia
  • 7174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

AV64

  • Vieras
740 dieselöinti.
« : 22.12.2011, 12:50:06 »
Onkos kukaan tehnyt hommaa?ja mitäs joutuu vaihtaan ?
onko valmista topiccia ko aiheesta.
auto on -90 2,3 ja 47 lootalla

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #1 : 22.12.2011, 14:49:59 »
Jos siellä nyt on 230F+47, niin ennemmin aja semmosenaan tai myy pois ja osta dieseli, tuolla koneella olevalla on jotakin arvoakin sentään, dieselien arvo lähestyy nollaa vallankin kun naftahinnat nousee taas.

Jos tuon välttis tahtoo tehdä, uusiks menee kone, korvat, bensalinjaan muutoksia, koneen sähköt, mittariston muutos, laatikkon, kardaani, perä, jos turbodiesel niin akun ja pesunesteromppeiden yms sälän siirto puolelta toiselle, pakoputkiston vaihto, syylärin vaihto(no tästä selviää mutkaletkuillakin), kaasuvaijeri jne jne, sälää menee uusiks meleko lailla isosti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

AV64

  • Vieras
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #2 : 22.12.2011, 15:24:05 »
Jos siellä nyt on 230F+47, niin ennemmin aja semmosenaan tai myy pois ja osta dieseli, tuolla koneella olevalla on jotakin arvoakin sentään, dieselien arvo lähestyy nollaa vallankin kun naftahinnat nousee taas.

Jos tuon välttis tahtoo tehdä, uusiks menee kone, korvat, bensalinjaan muutoksia, koneen sähköt, mittariston muutos, laatikkon, kardaani, perä, jos turbodiesel niin akun ja pesunesteromppeiden yms sälän siirto puolelta toiselle, pakoputkiston vaihto, syylärin vaihto(no tästä selviää mutkaletkuillakin), kaasuvaijeri jne jne, sälää menee uusiks meleko lailla isosti.
OK täytyy sitten miettiä asiaa uusiksi,paljon olis osien vaihtamista.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #3 : 22.12.2011, 16:08:31 »
Jos siellä nyt on 230F+47, niin ennemmin aja semmosenaan tai myy pois ja osta dieseli, tuolla koneella olevalla on jotakin arvoakin sentään, dieselien arvo lähestyy nollaa vallankin kun naftahinnat nousee taas.

Jos tuon välttis tahtoo tehdä, uusiks menee kone, korvat, bensalinjaan muutoksia, koneen sähköt, mittariston muutos, laatikkon, kardaani, perä, jos turbodiesel niin akun ja pesunesteromppeiden yms sälän siirto puolelta toiselle, pakoputkiston vaihto, syylärin vaihto(no tästä selviää mutkaletkuillakin), kaasuvaijeri jne jne, sälää menee uusiks meleko lailla isosti.

Naftan hinta nousee joo mutta verot laskee. Kakkapuhetta, että dieselien arvo lähestyy nollaa, ovat kalliimpia kuin bensallakulkevat.

Miks pitäis perä tai kartaani vaihtaa? Vaihteistokin käy kytkinkopan vaihtamalla. Sähköjä ei tarvii rakentaa kuin hehkuille ja mittaristoon hehkun merkkivalo (mittaristo ei vaadi muita muutoksia), muut sähköt saa hyödynnettyä alkuperäisistä. Bensalinjat ei tarvii mitään muita muutoksia kuin repiä pumput ja suodattimet mäkeen.

Kun AV64:n auto on vähäpäästöinen pitää uudenkin koneen olla vähäpäästöinen eli dieselin pitää olla lähtöisin samanikäisestä tai uudemmasta (ainakin paperilla) ja putkesta pitää löytyä katti (kuoret riittää). Helpoimmalla tosiaan pääsee kun vaihtaa autoa, välirahaa tosin joutuu antamaan jos ei halua huonompaan ja vanhempaan vaihtaa.


Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #4 : 22.12.2011, 17:16:24 »
Naftan hinta nousee joo mutta verot laskee. Kakkapuhetta, että dieselien arvo lähestyy nollaa, ovat kalliimpia kuin bensallakulkevat.
Verot laskee järjettömästä sikahintaseen -> missä voitto? Ja nuo iänvanhat dieselit nyt vaan ei ole minkään arvosia, voihan aina toki pyytää, mutta ei oikeasti kukaan halua tuommosta 20+v vanhaa dieseliä, koska paljon ajava ei aja noin vanhalla, ja vähemmän ajava voi ajaa vanhalla, mutta se on sitten bensapeli.

Miks pitäis perä tai kartaani vaihtaa? Vaihteistokin käy kytkinkopan vaihtamalla. Sähköjä ei tarvii rakentaa kuin hehkuille ja mittaristoon hehkun merkkivalo (mittaristo ei vaadi muita muutoksia), muut sähköt saa hyödynnettyä alkuperäisistä. Bensalinjat ei tarvii mitään muita muutoksia kuin repiä pumput ja suodattimet mäkeen.
Koska kardaani on eripituinen, ja perävälitys on reilusti tiheämpi bensalaitteessa. Toki jokkismies hitsaa perävälityksenkin kohdilleen.... Ja laatikkoon tarttee vaihtaa myös kytkinakseli.
Sähköjä tarvii muuttaa sevverta, että mittaristoon tarttee vaihtaa kiekkamittari, touhuta hehkureleen piuhat ja ennenkaikkea poistella aika hyvä määrä sähköruiskun juttuja poies. Ja siirrellä akku, pesunestepytty yms pikkusilppua... Ja bensalinjoista täytyy pumput korvata letkulla, eli mm. purkaa tankkivaruste, joka tän ikäsessä tuppaa oleen aika rapea.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2011, 17:21:25 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #5 : 22.12.2011, 18:17:56 »
Ja laatikkoon tarttee vaihtaa myös kytkinakseli.

Ei kait tuota vaihtaa tarvi?
Mielestäni se vaan tarvii sen holkin siihen akselin päähän dieselimallisesta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #6 : 22.12.2011, 18:20:32 »
Ei kait tuota vaihtaa tarvi?
Mielestäni se vaan tarvii sen holkin siihen akselin päähän dieselimallisesta.
Ei, mutta helpompaa kun holkin vaihto, jos kytkinkoppakin kerran vaihdetaan. Se holkki on meinaan äreessä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #7 : 22.12.2011, 18:33:25 »
Ei, mutta helpompaa kun holkin vaihto, jos kytkinkoppakin kerran vaihdetaan. Se holkki on meinaan äreessä...

No kyl mä sen sain ulosvetäjällä ja kohtuullisella väkivallalla pois., yksilöitä...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #8 : 22.12.2011, 20:28:37 »
No kyl mä sen sain ulosvetäjällä ja kohtuullisella väkivallalla pois., yksilöitä...
Voi lähteäkin, yksi mitä yritin irti muuttui tynnyriksi ulosvetäjällä irti kiskoessa, sillä en ole sitten toista viitsinyt edes yrittää.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #9 : 22.12.2011, 20:58:48 »
No kyl mä sen sain ulosvetäjällä ja kohtuullisella väkivallalla pois., yksilöitä...
Motonetin muutaman euron pienellä ulosvetimellä, lähti 500tkm ajetusta 84sesta autosta.
Eli ei kovin piukassa ollu.  ::)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #10 : 23.12.2011, 00:56:34 »
Onkos kukaan tehnyt hommaa?ja mitäs joutuu vaihtaan ?
onko valmista topiccia ko aiheesta.
auto on -90 2,3 ja 47 lootalla

Miksi olisit tekemässä tuon ?

Olen tehnyt homman, Opel Record Berlinaan, eli tämän näköiseen ....  :smitten:

Ei mikään helpoin homma kaikkiaan, vaikka nuo nyt liki 40-vuotiaat kulkineet ovat volvoja huomattavasti yksinkertaisempia. 

Homma alkaa selvittämällä kokonais/oma-painojen erot ja niiden vaatimat rakenteelliset muutokset (maahantuojalta tms. paikasta tiedot eroista) jarrujen yms. ero bensa/diesel-mallien välillä. Sitten kun tuo lista on selvillä, niin huomaat, että vaihdettavia osasia on yllättävän paljon ja työtä vielä enemmän. Noissa vehkeissä eroja on ollut sähköissä, voimansiirrossa, jarruissa (tehostin yms.), korissa ja niin edespäin...

Omissa projektissa orkkista jäi sisustus, kori (muutin kaikkea muuta, ettei koria pitäisi muokata) ja perämurikka, kaiken muun käytännössä vaihtuessa. Akun paikasta alkaen (orkkispaikka vaatisi korin muokkaamista). Siirsin sen takapaksiin painojakauman parantamiseksi (170Ah murikka).    :o

Tekniikka kestää noissa vanhemmissa obelixeissä erittäin hyvin mutta pelti ei meinaa kestää...   ;D

Rahan vuoksi hommaan ei kannata ikinä ryhtyä!   :buck2:

Virittelin vielä ison getrakin dieselin jatkoksi, kun neljä orkkis lootaa oli porsinut. Harrastuksen vuoksi joku hullu voi sen tehdäkkin, koska mitään järkeä siinä ei ole!   :uglystupid2:


Ja nuo iänvanhat dieselit nyt vaan ei ole minkään arvosia, voihan aina toki pyytää, mutta ei oikeasti kukaan halua tuommosta 20+v vanhaa dieseliä, koska paljon ajava ei aja noin vanhalla, ja vähemmän ajava voi ajaa vanhalla, mutta se on sitten bensapeli.

Mikä on paljon ja mikä vähän (kilometreissä) ?

Olen ajellut "iki"-vanhoilla dieseleillä ja bensoilla sellaista 30-110tkm vuosivauhtia.
Nykyisin vain tuo dieselin hinta on lähestynyt käyttövoimaveron kanssa sellaisiin lukemiin, ettei dieselöinnissä ole mitään järkeä, ellei tykkää viritellä (eli harrastaa) nokikoneita tms...

Mutta mikä on käyttöarvon osuus?

Mielestäni, valitsemalla vaikka jo 30 vuoden ikäisen laatuauton (hyvä kuntoisen) , saa paremman vastineen rahoilleen kuin ostamalla uuden tai 5V halpiksen...
Lisäksi se laatu on laatua vielä neljännesvuosisadan jälkeen ja se näkyy yksityiskohdissa. Kuluminen on kulumista ja se tapahtuu kaikille kulkineille. Laadukkaammat vehkeet on yleensä helpompia ylläpitää ja huoltaa...

Uuden auton ostaminen on kaikkineen järjettömin investointi köyhälle velaksi (minä). Paitsi tietysti silloin kun rahaa on reilusti löysänä (koko hinta)....
Ja koska en ole ituhippi tai downgrade fanittaja, olen pääasiassa käytellyt isomman koko-luokituksen tyylisiä vanhempia kotteroita.

Sen minkä olen hinnassa ja ylläpidossa säästänyt, olen polttoaineessa menettänyt (lähes) ja mukavuudessa saanut rutkasti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

AV64

  • Vieras
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #11 : 23.12.2011, 01:05:53 »
OK täytyy sitten miettiä asiaa uusiksi,paljon olis osien vaihtamista.
Juu olen pähkäillyt asiaa,liian iso homma.Ajattelin vaununvetoon dieseliä olis parempi mutta täytyy vaihtaa sitten joskus dieseliin jos vielä sitten tuntuu,homma on nyt haudattu liian isotöisenä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #12 : 23.12.2011, 09:07:23 »
Juu olen pähkäillyt asiaa,liian iso homma.Ajattelin vaununvetoon dieseliä olis parempi mutta täytyy vaihtaa sitten joskus dieseliin jos vielä sitten tuntuu,homma on nyt haudattu liian isotöisenä.

Bensaturbolla saat tarvittavan vetokyvyn ja vähän enemmänkin voimaa, ilman mahdotonta päänvaivaa. Papereiden mukaan jopa melkein tuplasti enemmän ahtamattomaan nokikoneeseen verrattuna. Mille kuulostaa yli 300nm vääntö ja noin 200hv:n teho?  ;)

Kaiken kaikkiaan bensaJurbo voi yllättää koeajettaessa väännöllään ja jollei yllätä, niin vaihtamalla hukkaportin kellon sinne iloon (kiloon) se taatusti yllättää ekalla kerralla positiivisesti...  O0

Dieseli voi olla taloudellisempi tämän ikäluokan vehkeissä, jos muutostyölle ei laske hintaa ollenkaan!  :o

Olen samaa mieltä, osta suoraan dieseli, jos dieselin haluat. Bensakoneen korin muuttaminen voi olla ihan liian isotöinen kaikkinensa. Koska mikään heittojuttu se ei kuitenkaan ole, edes muutoskatsastuksessa. Tietty, harrasteen eteen sitä tekee mitä omituisimpia juttuja....     8)
« Viimeksi muokattu: 23.12.2011, 09:11:41 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

AV64

  • Vieras
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #13 : 23.12.2011, 13:32:29 »
Taitaa vaan olla mahdoton turpottaa tuo nykynen kulkine kun on vapari 230F moottorilla -90
vai onko mahdollista ilman VTT:tä.
jaa niin saahan sen laittaa kun mallisarjan tehokkain on turbomalli.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2011, 14:53:17 kirjoittanut AV64 »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6625
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #14 : 23.12.2011, 15:49:20 »
Bensaturbolla saat tarvittavan vetokyvyn ja vähän enemmänkin voimaa, ilman mahdotonta päänvaivaa. Papereiden mukaan jopa melkein tuplasti enemmän ahtamattomaan nokikoneeseen verrattuna. Mille kuulostaa yli 300nm vääntö ja noin 200hv:n teho?  ;)

Kaiken kaikkiaan bensaJurbo voi yllättää koeajettaessa väännöllään ja jollei yllätä, niin vaihtamalla hukkaportin kellon sinne iloon (kiloon) se taatusti yllättää ekalla kerralla positiivisesti...  O0

Hassua miten ihmiset on erilaisia :D Oman 940:n dieselöineenä, olen 100% eri mieltä tuon sun kirjoituksen kanssa. Ei siis todellakaan millään pahalla, mutta jännää miten ajatusmaailma voi olla niin erilainen :)

Mielestäni bensaturbo ja asuntovaunu on sellainen yhdistelmä, että eihän siinä ole mitään järkeä. Polttoaineenkulutus on kuitenkin jotain ihan hirveää ja teho/vääntö tulee liian suurilla kierroksilla. Mulla oli B230Ft lastulla ja koroteulla ahtopaineella ja nyt dieselissä varmaan 50hv/50nm vähemmän voimaa, mutta siitä huolimatta en ikinä vaihtaisi takaisin. Auton ajomukavuus tuollaisenaan on ihan eri luokka bensaturboon verrattuna.

 

KL-varaosat  Race.fi