Proturbo  Autodiagnoosi

Äänestys

Mikä (plugin)malli XC60 on/oli? Ruksi 1 tai useampiakin vaihtoehtoja mikäli tarvitsee...

XC60 T8 TwinEngine 407hv 10.4 kWh
9 (25%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 10.4 kWh
5 (13.9%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 11.6 kWh
5 (13.9%)
XC60 T8 Recharge 390hv "normiakkuinen"
2 (5.6%)
XC60 T8 Recharge 455hv "isompiakkuinen" long range
6 (16.7%)
XC60 T6 Recharge 340hv "normiakkuinen"
0 (0%)
XC60 T6 Recharge 340hv "isompiakkuinen" long range
2 (5.6%)
XC60 jokin muu bensamalli
1 (2.8%)
XC60 jokin muu dieselmalli
5 (13.9%)
XC60 jokin muu malli mitä tässä ei ole laitettu...  :-)
0 (0%)
EX60 tulee heti talliin, kun julkaistaan ja sillä sipuli!!!
1 (2.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Äänestys päättyy: 20.10.2025, 19:55:40

XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!

  • 152 Vastauksia
  • 25280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #120 : 19.01.2024, 17:13:44 »
No niin, nyt on Erad "vaihteisto" vaihdettu ja ilmeisesti Webastokin, jos ei kokonaan uusi, niin kaikki sisuskalut. Kaikki meni ostetun takuun piikkiin. Kyllähän tuo hanakasti sähköä taas käyttää, tuntui ihan oudolta kun ajellut käytännössä bensalla viimeisen kuukauden.  ;D

Mutta jotta ei kaikki menisi putkeen, niin huomasin vasta työpäivän jälkeen että ilmajousituksessa on nyt jotain häikkää. Perä nousee vain toiselta puolelta.  >:( Onko mitään vinkkejä mitä tuolle voisi kokeilla tehdä, ennen kuin maanantaina sinisen ovet aukeaa?
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa allpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #121 : 19.01.2024, 19:15:11 »
Samoin täällä eka ma huolto takana sinisellä 70tkm ja 5v. Samalla tuli vaihdatettua ERAD öljyt omaan piikkiin.
Select takuuseen meni takaovien lukot, etuovien lukkojen öljyäminen ja kuivaus sekä 12v akku.
Ilmajousitus on toiminut kovillakin pakkasilla ongelmitta vaikka muutamat niistä peloitelleet. Ilmajousitushan on toteutettu ymmärtääkseni kahdella yksiköllä. Joten joisino toinen olla sökö tai bitti poikittain. Sulakkeen irrotusta voisi koittaa ensiapuna tai jousituksen ajoa kontista alas ja ylös.

Pakko antaa Lappeenrannan Auto-Killalle ja omamekaanikolle täydet 5 tähteä palvelusta.  :)
Olipahan esimerkillistä palvelua ja asiakkaan huomiointia.
Volvo XC60 T8 TwE MY19 aut Inception

Volvo XC60 D4 Summum AWD aut -16, Rica 275hp 536Nm
Volvo V70  2,4t aut -01

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #122 : 19.01.2024, 19:48:59 »
Samoin täällä eka ma huolto takana sinisellä 70tkm ja 5v. Samalla tuli vaihdatettua ERAD öljyt omaan piikkiin.
Select takuuseen meni takaovien lukot, etuovien lukkojen öljyäminen ja kuivaus sekä 12v akku.
Ilmajousitus on toiminut kovillakin pakkasilla ongelmitta vaikka muutamat niistä peloitelleet. Ilmajousitushan on toteutettu ymmärtääkseni kahdella yksiköllä. Joten joisino toinen olla sökö tai bitti poikittain. Sulakkeen irrotusta voisi koittaa ensiapuna tai jousituksen ajoa kontista alas ja ylös.

Pakko antaa Lappeenrannan Auto-Killalle ja omamekaanikolle täydet 5 tähteä palvelusta.  :)
Olipahan esimerkillistä palvelua ja asiakkaan huomiointia.

Joo, pitää tutkia tuo sulake ja koittaa viedä auto johonkin halliin sulamaan. Minullakaan ei ole lähes kahden vuoden aikana ollut mitään ongelmia tuon jousituksen kanssa. Mietin, että olisiko siellä nyt joku jämähtänyt jäähän. Autoa on mekaanikon toimesta ajettu testiajolla ja rampattu hallin puolella ja lopulta sitten ulos -15 pakkaseen odottamaan minua.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #123 : 19.01.2024, 20:15:44 »
Nää huollon aikana ilmiintyvät viat on kyl välillä ... huumoria.
Mä vein alkutalvesta toisen kiesin takuuhuoltoon, ja pois hakiessa huomasin että tuulilasissa on 15 sentin halkeama A-pilarista keskellepäin, semmoisessa kohtaa ettei taatusti jää huomaamatta. Eikun tiskille takaisin ja neuvottelemaan, mut siinäpä oli sitten mun sana vastaan huollon tyyppien sana että oliko lasi ehjä vielä tuodessa. Ja niinhän siinä kävi että meikä köyhtyi 200€ lasivakuutuksen omavastuusta, mut oli tasan viimeinen kerta kun asioin sen liikkeen kanssa yhtään missä yhteydessä. Oli toinenkin huolto sinne varattuna, peruin.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #124 : 19.01.2024, 20:22:13 »
Nää huollon aikana ilmiintyvät viat on kyl välillä ... huumoria.
Mä vein alkutalvesta toisen kiesin takuuhuoltoon, ja pois hakiessa huomasin että tuulilasissa on 15 sentin halkeama A-pilarista keskellepäin, semmoisessa kohtaa ettei taatusti jää huomaamatta. Eikun tiskille takaisin ja neuvottelemaan, mut siinäpä oli sitten mun sana vastaan huollon tyyppien sana että oliko lasi ehjä vielä tuodessa. Ja niinhän siinä kävi että meikä köyhtyi 200€ lasivakuutuksen omavastuusta, mut oli tasan viimeinen kerta kun asioin sen liikkeen kanssa yhtään missä yhteydessä. Oli toinenkin huolto sinne varattuna, peruin.

Jep, vähän meinaa vaan tympäistä, kun tuntuu että auto lahoaa alle. Jospa tällä nyt ajelisi tovin näiden remppojen jälkeen. Tuossa linttamoodissa auto tuntuu vähän Teslan Model Y:ltä, mukavasti pompottaa.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #125 : 19.01.2024, 22:13:58 »
Nää huollon aikana ilmiintyvät viat on kyl välillä ... huumoria.
Mä vein alkutalvesta toisen kiesin takuuhuoltoon, ja pois hakiessa huomasin että tuulilasissa on 15 sentin halkeama A-pilarista keskellepäin, semmoisessa kohtaa ettei taatusti jää huomaamatta. Eikun tiskille takaisin ja neuvottelemaan, mut siinäpä oli sitten mun sana vastaan huollon tyyppien sana että oliko lasi ehjä vielä tuodessa. Ja niinhän siinä kävi että meikä köyhtyi 200€ lasivakuutuksen omavastuusta, mut oli tasan viimeinen kerta kun asioin sen liikkeen kanssa yhtään missä yhteydessä. Oli toinenkin huolto sinne varattuna, peruin.
:( Ei voi kyllä tykätä... No onneksi oli lasivakuutus eli kalliimmilta kuluilta sentään säästyi ja onhan noissa Volvoissa vissiin joku "erikoislasi" eli ne sadetunnistimet tms vai ovatko siinä "tutkahässäkässä" siinä yläosassa, mutta silti tympeä tuollaisesta itse maksaa edes se omavastuu. Meillä on lisäksi se etulasin lämmitys eli niitä pienenpieniä vastuksia menee siellä lasin sisässä eli tuollaisiin ei kyllä haluais lähteä maksumieheksi. Sen verran kuitenkin tähän liittyen vähän lisätietona, että ite olen selvittänyt omasta vakuutusyhtiöstä, että lasivakuutukseen kuuluu myös lasikaton vauriot. Meillä on auton ostoliikkeen kautta sellainen aika hyvä paketti ja pidän sitä vuosihinnaltaan kohtuullisena. Se on koko ajan kiinteällä hinnallaan voimassa eli ei ole mitään korotuksia/ikälisiä tai siis että se vakuutus jotenkin kallistuisi yllättävästi vuosien mittaan.
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Osa forumilaisista on varmaan seurannutkin tätä, mutta laitan tähän aloittamaani ketjuun myös tämän :
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103572.0 Webaston toiminta V90:ssä
Käsittääkseni pitäisi mennä 1:1 myös XC60 T8 moottorien ja webaston kanssa yksiin? Olen selvitellyt tuota asiaa ja mahdollisuutta oman korjaamoni kanssa (ei merkkiliikkeen huolto) ja saan aikaa helmikuun alulle eli pystyvät tekemään sen. Operaantion jälkeen pistän sitten kokemuksia tuosta, jos/kun laitetaan myös webaston vesikierto moottorille. Pitää vielä neuvotella laitetaanko sinne väliin joku pikaliitin tai kytkin, että sen saa ilmeisesti huoltojen ajaksi "kuten pitää olla" ja sitten taas huollon jälkeen tuo modi päälle ettei näy vikakoodien luvussa mitään häiriöitä. Omasta autosta ostoliikkeen takuu loppuu reilun viikon päästä eli sopivasti sen jälkeen tulee tuo moottorinlämmitys tehtyä. Ei pitäis olla kallis operaatio. Toisaalta olen kyllä ollut erittäin yllättynyt, että kuinka äkkiä T8 moottori lämpenee ilman tuota webasto/moottori ominaisuutta eli jotenkin se aika äkkiä alkaa tyhjäkäynnillä jo kierrättää kohtuu lämmintä vettä myös moottorille, mutta olisi tuo silti ihan ok parannus "tehdasasetuksiin". Mittasin tuossa loppiaisena Lapissa n. -20-25C asteen pakkasessa muutama minuutti startin jälkeen moottorissa oli jo vajaa +20C kierto päällä ja 5min ajon jälkeen jo kohtuulliset +40-50C. Joten jos joku tätä vierastaa ja epäilee, että onko sanottavaa hyötyä, niin sanoisin ettei ole kovinkaan isoa huolta silti, jos systeemit jättää vakioksi. Laitan tähän liittyen muutaman kuvan tuosta kylmän moottorin mittauksesta pakkasella...
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Tässä muutama kuva T8 moottorin lämpeämisestä ilman webaston moottorikiertoa Lapissa, pakkasta ilman lämmitystä -20-25C. Mittaukset suoraan startista ja ajoa taajama-keskusta ja takaisin. Hyvin kyllä periaatteessa lämpenee? Mittauksessa käytetty Elekma.com bluetooth-adapteria Nexlink Bluetooth 5.0 ja softa Android puhelimessa Torque Pro :
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/nexlink-bluetooth-5-0-adapteri/p/201/








1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #128 : 20.01.2024, 01:25:24 »
Kyllä tuo kone tuntuu lämpiävän. Itsellä oli nuo kovimmat pakkaset Webasto pois pelistä, mutta ihan mukisematta auto starttasi -35 pakkasessakin. Ei tarvinnut montaa kilometriä ajaa, kun alkoi lämmintä tulla ohjaamoonkin. Hyvät penkin- ja ratinlämmittimet tuohon päälle niin mikäpäs siinä. Bensaa toki paloi ihan reippaasti. :D
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #129 : 20.01.2024, 12:02:18 »
Kyllä tuo kone tuntuu lämpiävän. Itsellä oli nuo kovimmat pakkaset Webasto pois pelistä, mutta ihan mukisematta auto starttasi -35 pakkasessakin. Ei tarvinnut montaa kilometriä ajaa, kun alkoi lämmintä tulla ohjaamoonkin. Hyvät penkin- ja ratinlämmittimet tuohon päälle niin mikäpäs siinä. Bensaa toki paloi ihan reippaasti. :D
Jep eipä se webasto ilman tuota muutostyötä moottori lämpene ennen starttia, mutta kyllä todella tehokkaasti heti sen jälkeen ihan minuuteissa. Kai siellä pakko on jonkinlainen esikierto olla silti päällä? Tämä on ollut itselle kyllä ihan ihme homma ettei sitä ole jätetty kuten aiemmin tekniikka on sallinut. Moottoriwebastoa käytettäessä (kun lämmittää aina moottorin käydessä tai ajossa moottoriakin mikäli sen "lisälämmitin" on ruksinut päälle) niin kulutukset voivat olla aika isoja ilman "lisälämmitin" ominaisuutta joten kyllä se systeemi on omasta mielestäni suunniteltu juuri siten, että esim. tällaisina pakkaspäivinäkin se webasto kannattaa antaa olla päällä, niin moottori ei liikaa rasitu ja siten kuluttaa vähemmän eikä enemmän, kuin jotkut bensamoottorissa luulisivat. Dieseleissähän tuo voi jopa korostuakin ellei sitä käytetä. Eli ilmeisesti se "lisälämmitin" kohta (Sensus) tehostaa moottorin lämmönkäyttöä ja antaa mukavasti lisää lämpöä myös ohjaamoon. Ite olen ajatellut, että sen käytön voi laittaa pois jossain 0-kelissä tai jos vähänkään menee pakkaselle. Matka-ajossa olen toisaalta sen myös laittanut pois päältä, koska moottori käy tasaisilla kierroksilla koko ajan joten ehkä se silloin lisäisi kulutusta? Keväällä ja varsinkin kesällä se kannattaa ruksia pois, koska jostain luin että se saattaa turhaa tohottaa jopa +10-15C säällä. Tuolloinhan moottori kyllä antaa riittävästi hönkää mikäli akut tyhjenneet ja ajellaan vain bensalla/itselataava hybridi -tilassa...
« Viimeksi muokattu: 20.01.2024, 12:03:49 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #130 : 20.01.2024, 21:17:53 »
Tämä moottorin lämpenemättömyys koskee näitä uudempia, ei twin engine malleja eli 2015-2018.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #131 : 24.01.2024, 17:36:56 »
Takana oli jokin ilmajousituksen anturi kalibroimatta ja korjaamo laittoi sen kuntoon (veloituksetta tietty). Nyt auto pelaa kuten pitää ja ei kun vaan kovaa ajoa. Kulutus onkin tippunut noin 10 litraa satasella, kun sähköajo kytkeytyy hanakasti taas päälle. T8 pelkällä bensalla ei ole mikään taloudellisin kulkine kaupunkiajossa. Paljonkohan lie B5 bensa imaisee.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2024, 17:39:40 kirjoittanut Rytkonen »
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #132 : 25.01.2024, 18:17:52 »
Kovaa ajoa kesti jopa vuorokauden. Pakkaset nousivat ja ovet avatessa perästä kuului rutina ja suhina. Nyt perä taas lintassa ja tuli ihan virheilmoitus tauluun, että ilmajousitus kaipaa huollon.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #133 : 31.01.2024, 12:49:23 »
Tämä moottorin lämpenemättömyys koskee näitä uudempia, ei twin engine malleja eli 2015-2018.

Eikö 2019 xc90 t8 webasto lämmitä enää moottoria? Eikös nuo twin engine mallit ole 2016 - 2020? 2021 -> recharge, 22/23 -> long range. Tässä nimittäin hieronut kauppaa yhdestä my19 xc90 t8 volvosta.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #134 : 02.02.2024, 07:47:30 »
Kovaa ajoa kesti jopa vuorokauden. Pakkaset nousivat ja ovet avatessa perästä kuului rutina ja suhina. Nyt perä taas lintassa ja tuli ihan virheilmoitus tauluun, että ilmajousitus kaipaa huollon.

Huoltoon auto ei päässyt vielä ison jonon takia. Tokihan auto pelasi viikon täysin normaalisti, kun oli plussakelit. Nyt tänä aamuna kun pakkasta oli jopa -2 niin sielläpä se Volvo tervehti pihassa minua perä maassa. Ajoin pienen pätkän, pysäytin bussipysäkille ja käynnistin uudelleen niin perä taas normaalisti ylhäällä. Tämän hetkisten kokemuksien perusteella näissä on vikaantuvia kohteita ihan tarpeeksi ilman ilmajousiakin, joten ne kannattaa jättää pois, jos mahdollista.  ;D
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

 

Samppasport  Futurez