Kun käynnistät lämmittimen.
Puhallin pyörähtää muistaakseni vähän lujempaa ja hiljenee
Vesipumppu lähtee pyörimään
Hehku alkaa hehkuttamaan
Samalla tehdään kyseisille komponenteilla diagnoosi, eikä käynnistystä jatketa, jos jossain on vika.
Mikäli ardic:n jäähdytysnesteen lämpötila arvo näyttää riittävän alhaista lukemaa, käynnistystä jatketaan, muussa tapauksessa vain vesipumppua pyöritellään, että lämmin neste kiertää.
Kun hehku on hetkenaikaa lämmennyt, alkaa pa-pumppu nakuttamaan ja puhaltimen kierrokset nousee, pa-pumppu saa jännitteensyötön ylikuumenemistermostaatin läpi, eli jos se on rikki, ei pa-pumppu toimi.
Ei kulu kuin muutamia sekunteja, kun lämmitin alkaa tohisemaan.
Niin, edellytyshän syttymiselle on sekoitettu ilma+polttoaine + hehku, jos ei saa ilmaa, niin se ei syty, voiko olla imuputki tukossa?
Jos polttoainepumppu naksuttaa, puhallin pyörii ja hehku toimii, vika voi olla oikeastaan vain joko polttoainejärjestelmässä tai sitten ilmaa ja polttoainetta sekoittavassa osassa, eli
suutinkuppi/turbulaattori
pa-paineentasain, pa-pumppu tai letkut.
Jos vika olisi jossain pa-linjassa, niin sen voisi todeta sillä, että letku irti ardic:sta, paina sormella letku tukkoon ja kun pa-pumppu naksuttelee, niin polttoaineen pitäisi suihkuta melko voimakkaasti, kun sormea vähän raotat, jos ei painetta ole, niin siellä on vikaa.
Miten olet sen hehkun toiminnan tarkastanut, että ohjainlaitteelta tulee riittävästi virtaa hehkulle, jos testaat siten, että hehku on irrallaan laitteesta ja roikkuu johdosta, niin maadoittamiseen pitäisi käyttää ardic:n runkoa, jos ei ala hehkumaan, niin sitten vielä maadoitus auton rungosta, vikahan voi olla siis myös ardic:n maadoituksessakin, ei välttämättä siinä hehkun jännitteensyöttöjohdossa.
Mikä on jännite esim. vesipumpulla, vesipumppuhan saa jatkuvan jännitteen (ei ole mielestäni ja musitaakseni pulssisuhdemoduloitu jännite),joten siitä voisi mitata, että onko johtimissa jännitehäviöitä välillä akku -> vesipumppu.. tai sitten voi mitata sieltä ohjausyksikön navoilta sieltä mihin se jännitteensyöttö tulee, onko jännitehäviötä välillä akku -> ohjausyksikkö
Jos jännite katoaa johonkin hapettuneeseen liitokseen, voi olla, että lämmitin lähtee käynnistymään, mutta virta ei riitäkkään enää esim. hehkun kuumennukseen kunnolla ja sitten ei syty.
edit: No huh huh, kun sain pienestä ja yksinkertaisesta asiasta pitkästi ja epäselvästi kirjoitettua
