Samppasport  Futurez

Etupään narina hidastetöyssyissä

• 12 Vastauksia
  • 5753 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kapten

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Etupään narina hidastetöyssyissä
« : 08.02.2023, 13:30:43 »
Auto: V60CC 2017, ajettu 75tkm

Vikakuvaus: Pakkaskeleillä ajaessa esim. hidastetöyssyyn tai sopivaan monttuun kuuluu auton etupäästä ikävänkuuloinen narina/repivä ääni. Ääni ei ole kolahtava vaan ikään kuin kuivaa kumia revittäisiin kun iskarit käy ääriasennossa. Tuon äänen tuntee myös jollain lailla kuskin jalkatilassa. Tämä vaiva poistuu aina kun päässään kelien puolesta plussan puolelle, mutta ikävähän tuota on pitkä talvi kuunnella.

Jotenkin tuntuisi että iskareihin/tukivarsiin/pusliin tämä nyt paikantuu ja voisi mennä pelkällä rasvauksella jos tietäisi mihin rasvaa lähtisi painamaan.

Onko tietäjillä hyviä arvauksia mistä lähtä narinaa paikantamaan?

S80 2.4 D5, 2008
V60CC 2.0D3, 2017

Poissa laatikkoracing

• De Luxe
  • *
Vs: Etupään narina hidastetöyssyissä
« Vastaus #1 : 12.02.2023, 23:28:37 »
Tutulla taksikuskilla oli samanlainen ongelma taisi olla joku 15 vuosimallin V70, missään alustassa ei mitään välystä mutta kun autoa keinutti parkkipaikalla niin kuului ärsyttävä narina.

Korjaantui hetkeksi kun ruuttasi pienellä neularuiskulla alapalloniveleen öljyä siitä suojakumin läpi. meni pariviikkoa ja sama narina alkoi uudestaan jolloin vaihdettiin alapallonivel ja silloin ei vika enää uusiutunut.

Kokeilemisen arvoinen operaatio ainakin tuo rasvaus, jos hellittäs narinat 8)
-67 amazon & -13 V70

Poissa JäMä_2020

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 16.03.2023, 20:46:37 »
Mitenkäs tässä tapauksessa kävi?
Täällä on ollut samaa vaivaa parina talvena. Pahimmillaan samanlainen raastava narahdus on pakkasilla hidasteisiin ajettaessa tai muuten tilanteissa, joissa etujousitus joutuu ääriliikkeisiin pystysuunnassa. Kelin lämmetessä ääni katoaa. Alkuun ääni katosi myös muutaman töyssynkin jälkeen. Melkein kuin lämmetessään. Nyt ei enää pakkasilla ääni katoa. Muuten ei keulassa pahemmin väljää tunnu. Tosin lieneekö vaan tottunut jousituksen löystymiseen?
Käsittääkseni mullakin alkuperäiset kilkkeet keulassa. Perälle on jo iskarit ja yläpäät vaihdettu.
Auto: V60 D4, 2015, aj. 199tkm
V60 D4 Ocean Race -15

Poissa t4power

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 21.03.2023, 17:00:15 »
Onko näihin löytyny selitystä. Mulla saman tyylisiä oireita. Iskarin yläpäät ja laakerit uusittu sekä vakaajan tangot. Välillä kuuluu joka routaheitossa ja töyssyssä ja välillä ei.  :idiot2:

Auto V60 D5 2014 ajettu 208tkm

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #4 : 21.03.2023, 21:10:08 »
Kyllä mullakin kuuluu vanhemmassa mallissa narskuntaa ja rutinaa, onhan siinäkin jouset ja mulla ääni tulee jousista kun on seissyt ja lähdet meneen, loppuu aika pian kun liike putsaa ruosteet pois.

Onhan se ärsyttävää jos totaali hiljaisen haluaa mutta en oo antanut häiritä.
Onko jousen alaosassa se "letku" joka on halkaistu ja laitettu jousen alakierteiden päälle paikallaan?
Vai onko näin uusissa ja hienoissa autoissa sitä ollenkaan? Sille on kyllä ihan tarkoitus.

Mulla ne joku masentaja on jättänyt pois kun on laittanut iskarit ja madallusjouset.

Jos haluatte jotain kokeilla niin putsatkaa jousen alalautanen ja rasvatkaa se hyvin jollain paksulla rasvalla, mikseipä myös jousi. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa t4power

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 21.03.2023, 21:43:28 »
Jouset ja iskarit alkuperäiset. Jouset jopa uuden veroisessa kunnossa. Ei edes ruosteessa. Tämä oire ilmaantu nyt ekan kerran minulla. Oon kuitenki ajanu sen 150tkm tällä yksilöllä. Pakko sen on jotenki liittyä alatukivarsiin ja pusliin. Oon ollu huomaavinani myös että tuntuisi kuskin jalkatilassa niinkuin aloittaja kirjoitti

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #6 : 21.03.2023, 22:18:42 »
No mitä ku ruutit sit voitelua pusliin jos ne vielä on ehjät. Voihan sitä kokeilla.
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 22.03.2023, 07:55:47 »
Monessa narinaa aiheuttavat kallistuksenvakaajan runkopuslat, teflon spray hiljentää ja ei turvota kumeja.

Poissa RILLUV70

• Grand Luxe
  • **
  • Old
« Vastaus #8 : 22.03.2023, 14:24:28 »
Veikkaisin myös niitä puslia. Ei oo kallis kokeilu.
RTS

Poissa Tj68

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 06.05.2025, 19:56:49 »
Jouset ja iskarit alkuperäiset. Jouset jopa uuden veroisessa kunnossa. Ei edes ruosteessa. Tämä oire ilmaantu nyt ekan kerran minulla. Oon kuitenki ajanu sen 150tkm tällä yksilöllä. Pakko sen on jotenki liittyä alatukivarsiin ja pusliin. Oon ollu huomaavinani myös että tuntuisi kuskin jalkatilassa niinkuin aloittaja kirjoitti

Omasta kotterosta alkoi renkaanvaihdon jälkeen narisemaan etu- että takapää. Tarkasti jouset, kunnossa. Käytin auton katsastuksessa renkaan vaihdon jälkeen ja sanoin inssille ennen katsastusta että vilkaiseppas vähän tarkemmin niitä puslia kun joku narisee edessä ja takana. Kaikki oli kunnossa ja leima tuli lappuun ilman huomautuksia. Voitelin pari päivää sitten crc:llä kaikki puslat ja yhden päivän alusta oli hiljaa, ja sen jälkeen alkoi taas se sama narina.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #10 : 06.05.2025, 20:45:46 »
Voitelin pari päivää sitten crc:llä kaikki puslat ja yhden päivän alusta oli hiljaa, ja sen jälkeen alkoi taas se sama narina.
Se on vähä sama noitten naisten kanssa  :idiot2:
CRC on niin kuivaa tavaraa että ei auta pitkään, pitäs käyttää soveliasta voitelua. Tosiaan jotain teflonia tai silikonipohjaista.
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa Mepi

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 07.05.2025, 13:28:11 »
Minulla oli kaksi talvea oire sama, eli kovemmilla PAKKASKELEILLÄ narisi vietävästi heitoissa ja hidastetöyssyissä edessä.

Syynä oli kallistuksenvakaajan korihelat, ne kumit jolla vakaajatanko on kiinni apurungossa. Ne maksoi noin 8€ /kpl varaosaliikkeessä ja vaihto kesti alle tunnin per puoli kun tunkin kanssa ne vaihdoin. Ei narissut enää viime talvena!
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Tj68

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 08.05.2025, 13:04:52 »
Minulla oli kaksi talvea oire sama, eli kovemmilla PAKKASKELEILLÄ narisi vietävästi heitoissa ja hidastetöyssyissä edessä.

Syynä oli kallistuksenvakaajan korihelat, ne kumit jolla vakaajatanko on kiinni apurungossa. Ne maksoi noin 8€ /kpl varaosaliikkeessä ja vaihto kesti alle tunnin per puoli kun tunkin kanssa ne vaihdoin. Ei narissut enää viime talvena!

Tuosta alkoi narinat kun ilmat ja tiet muuttui kuiviksi, ja ihan välittömästi renkaan vaihdon jälkeen. Loskakelillä ja sateella alusta on hiljaa, mutta silloin pysäköintitutka sekoilee aina ihan omiaan. Että joka kelillä löytyy jotakin häikkää.  :o.

Vähän asian vierestä ja kumminkin liittyen. Se pysäköintitutka. Siellä on se sähköliitin oikeassa kulmassa takana, sen puskurimuovin ja korin välissä. Ei oikein mahdu sormet kunnolla sinne väliin, eikä oikein näekään kunnolla. Mitenkä se liitin avataan jos vähän voitelisi sitäkin. En nähnyt että mistä sitä puristellaan tms että sen saisi auki. Kosketushäiriö, kun se sekoilee kostealla, eikä johdu yksittäisestä anturista kun kerralla sekoilee kaikki anturit. Ei viitsisi alkaa irrotetaan koko puskurimuovia kun vetokoukkukin on siinä pahimmilleen edessä, ja se on tietenkin kiinteää mallia.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2025, 13:07:37 kirjoittanut Tj68 »

Autodiagnoosi  Carcom Oy