Proturbo  Autodiagnoosi

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 309 Vastauksia
  • 47017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #90 : 11.04.2023, 13:05:21 »
Vapaapäivän kunniaksi jaksoin vihdoin värkätä VIDAn toimintaan. Sain jopa palikan asenneltua siten että sehän alkoi ottamaan kusoja auton kanssa. Nyt on sitten kokolailla helpompi tutkailla että mikä milloinkin ahdistaa.

Sen kunniaksi näkyviin tämän hetkiset koodit.



Tuo kylmästöinti nyt pitää heti ensialkuun selvitellä, voi olla ihan perinteinen aineen vähyys tai sitten paineen tarkkailussa vikkoo. Mutta lähden tästä käväisemään liikkeellä niin kuulostellaan että mitä ovat mieltä.

Vilkkujen sun muiden urputukset tulee varmaan nyt noista ledikikkailuista ja korjaantunevat jahka saan laitettua vastukset paikoilleen. Kaiutin pitää setviä että missä tuo nro 8 on ja tarkastaa toiminta. Talvella tuo temppuili keskuslukituksen kanssa joten nuo koodit lienevät sieltä kotoisin.

Voisi laittaa akun hetkeksi lataukseen, hiukan ujoa jännitettä nimittäin näytti (11,9V). Kaukosäätimiin uudet patterit vaikkei sen kummempaa vikaa olekaan indikoinut. Eipä noissa mitään karmean vakavaa näyttäisi olevan.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #91 : 11.04.2023, 15:58:55 »
Kovasti tuntuu auto olevan nyt tarkka tuosta polttimon kuormasta. Nappasin ensi hätään Puuilosta matkaan vastukset -led-vilkuille. Eipä kuitenkaan näytä olevan vaikutusta vaikka tuon polttimon rinnalle kytkeekin joten kaipa vastus sitten on turhan pieni.

Olisihan noita Biltemassa mutta kun hätäpäissään jo laitoin nettikaupasta tilaukseen 21W polttimolle sopivat vastukseet niin venaillaan nyt ne kotiin.

Ilmastointihuolto varattu loppuviikolle. Ensi alkuunhan tuossa pitää katsoa että onko järjestelmässä minkäänlaista painetta. Vikakoodi viittaa liian alhaiseen paineeseen jolloin kompressori ei lähde käyntiin - pitkälti varmaan kompuraa suojatakseen. Sitten nähdään että tuleeko isompaa remonttia vai riittääkö täyttö.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #92 : 11.04.2023, 16:30:03 »
Vapaapäivän kunniaksi jaksoin vihdoin värkätä VIDAn toimintaan. Sain jopa palikan asenneltua siten että sehän alkoi ottamaan kusoja auton kanssa. Nyt on sitten kokolailla helpompi tutkailla että mikä milloinkin ahdistaa.

Varmasti hyvä kun sait VIDA:n toimimaan  :)
Itelläkin ollu jo 3 vuotta hommattuna vanha läppäri WIN 7/32bit ihan vaan sitä varten ja arvatenkin kopio DICE + VIDA 2014D DVD-levy. Pitänyt jo pidempään ottaa se käyttöön, mutta aina siirtänyt ja siirtänyt hommaa.
Juuri pari minuuttia sitten lueskelin taas toisten ongelmia toisessa topicissa ja päätin siirtää projektia hamaan tulevaisuuteen. Ei kerta kaikkiaan riitä järki, eikä etenkään hermot hommaan mitä tuo juttu tuntuu vaativan :-\  Mieluummin käyttää autoa tuttavan pajalla oikeassa VIDA:ssa jos tarvetta.
Kaipa se Delphikin jotain lukee ja sitten on iCarSoft 2.0 jolla ajellu käsijarrua sisään/ulos jarrupalojen vaihdossa jne.
Lisäksi on Palmer DashCommander kännykässä + ELM 327 palikka aina hanskalokerossa ja iDash 1.8 on autossa OBDII-portissa kytkettynä. Se lukee ja nollaa myös koodit kaiken muun ohessa, niillä pärjää jo tosi pitkälle.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #93 : 11.04.2023, 17:22:14 »
Varmasti hyvä kun sait VIDA:n toimimaan  :)
Itelläkin ollu jo 3 vuotta hommattuna vanha läppäri WIN 7/32bit ihan vaan sitä varten ja arvatenkin kopio DICE + VIDA 2014D DVD-levy. Pitänyt jo pidempään ottaa se käyttöön, mutta aina siirtänyt ja siirtänyt hommaa.
Juuri pari minuuttia sitten lueskelin taas toisten ongelmia toisessa topicissa ja päätin siirtää projektia hamaan tulevaisuuteen. Ei kerta kaikkiaan riitä järki, eikä etenkään hermot hommaan mitä tuo juttu tuntuu vaativan :-\  Mieluummin käyttää autoa tuttavan pajalla oikeassa VIDA:ssa jos tarvetta.
Kaipa se Delphikin jotain lukee ja sitten on iCarSoft 2.0 jolla ajellu käsijarrua sisään/ulos jarrupalojen vaihdossa jne.
Lisäksi on Palmer DashCommander kännykässä + ELM 327 palikka aina hanskalokerossa ja iDash 1.8 on autossa OBDII-portissa kytkettynä. Se lukee ja nollaa myös koodit kaiken muun ohessa, niillä pärjää jo tosi pitkälle.


Aikani minäkin tuon kanssa tuskailin ja yirin itse värkätä VMWaren sun muun kanssa kun mistään nurkista ei enää noin vanhaa läppäriä löytynyt. Tänään sitten tajusin katsoa hiukan tarkemmin volvodiag.comin tarjoamia paketteja ja havaitsin että kaskun sieltä näkyy saavan ihan valmiin virtuaalikonepaketin VIDAn asennuksella nimelliseen 5 dollarin "kaistankäyttöhintaan". Arvelin että jos tuo tuolla toimii niin ehkä tuon kärsii maksaa ja ei muuta kuin lataamaan.

VMWaren perusversionhan saa kotikäyttöön ilmaiseksi ja se oli itsellä jo asennettuna. Kun paketti latautui, sen kuin importtasi sen VMWareen ja laittoi tulille. Itsellä on tuo Aliexpressistä tilattu VCXNano-pulikka ja sen verran vaati säätöä että asensi sen oman ohjleman virtuaalikoneen puolelle. Sitten sen kuin valkkasi testerin listasta VIDAn puolella ja kas, kuso alkoi kulkemaan.

Tuolla tyylin tuon laittaa toimimaan jo toimimaan vähemmän tietoteknisestikiin orientoitunut harrastaja. Nyt kelpaa katsella mikä autoa milloinkin vaivaa. Kunhan nyt saa nuo vilkut toimimaan oikein led-polttimoilla ja ilmastoinnin kuntoon, pitää nollata koodit pois ja katsoa, vieläkö esim. yksi parkkitutkan anturi antaa viestiä. Jos, niin uusitaan. Öljynpaineanturin ajattelin puhdistella ihan itse samalla kun vaihdan tuohon kesällä öljyt.

Veikkaisin että noilla toimenpiteillä useimmat herjat poistuvat. Oma tavoitehan on että omissa autoissa ei mitään kummallisuuksia vikamuistissa näkyisi. Katsotaan kuinka käy.

e. Ai niin. Jos näitä "lainattuja" ohjelmia ei saa täällä mainostaa niin viestin voi ihan vapaasti poistaa.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2023, 17:29:37 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #94 : 12.04.2023, 14:25:05 »
Tulin siihen tulokseen että tuossa jarrurempassa ei kyllä kauaa vanhene jahka nostaa auton etu- ja takapään kerralla ylös koripukkien päälle. Näyttää videon perustella helpommalta hommalta kuin baijerilaisiin joka sekin on kokolailla yksinkertainen operaatio.

Tämä päivä on mennyt pakolliseen toimistolle istumiseen joten en ole päässyt mittaamaan jarrulevyjä, muutoin olisi osatilaus kutakuinkin valmis. Tietysti jos jollakulla vastaavan laitoksen omistavalla olisi tietoa, että onko etulevyt 336mm kuten Autodoc sanoo 18" vanteella olevalle autolle?

Takalevyt ovat ilmeisesti aina 302mm ja katsoa tarvitsee lähinnä että on sähköisellä käsijarrulla varustettuun autoon?

Tämmöiset kilkkeet olisi tällä hetkellä ostoskorissa:




Autoa siis en ole päässyt renaamaan joten käyn toki nuo mittaamassa heti kun tästä pääsee kotiin liukenemaan mutta jos noissa nyt jokin aivan metsään menee, niin saa toki neuvoa.  :)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #95 : 12.04.2023, 17:18:20 »
Koitin hiukan mittailla nauhan kanssa kotiin päästyä mutta aika mahdotonhan noista on sanoa ainakaan vanteen kanssa.

Nyt auton joutui kiikuttamaan huoltoliikkeelle huomista ilmastoinnin tsekkausta varten joten totesin että ehkäpä näillä hiluilla ei niin mahdoton kiire ole.

Ulkomaisilla forumeilla on jos jonkinlaista tunnistuskikkaa kiinnitysraudoista satulan merkintään asti. Kunhan auto nyt palautuu huollosta niin pitää vilkuilla satuloita ja jos ei mikään muu auta, käytän levyn vaikka irti mittausta varten. Kyllähän tuo pysähtyy niin tilataan kerralla sopivat osat.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1679
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #96 : 12.04.2023, 17:18:44 »
Etulevyt on 316 milliset, jos siis alkuperäiset, 336 mm oli S80 V8:ssa. Palat on samat, vaikka satulat eri kokoiset.
Kun katsot niitä jarrulevyjen eroja kuvista, niin helppo tietää oikeat, nimittäin 316:ssa näkyy jäähdytyskanavien imuaukot ulospäin levyn "juuressa", 336 (ja 300) takana jarrukilven puolella katseilta piilossa.
Takana V70:ssä eroa vain onko jäähdytetyt vai ei, näissä aina sähköinen käsijarru.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #97 : 12.04.2023, 17:45:33 »
Etulevyt on 316 milliset, jos siis alkuperäiset, 336 mm oli S80 V8:ssa. Palat on samat, vaikka satulat eri kokoiset.
Kun katsot niitä jarrulevyjen eroja kuvista, niin helppo tietää oikeat, nimittäin 316:ssa näkyy jäähdytyskanavien imuaukot ulospäin levyn "juuressa", 336 (ja 300) takana jarrukilven puolella katseilta piilossa.
Takana V70:ssä eroa vain onko jäähdytetyt vai ei, näissä aina sähköinen käsijarru.

Kiitos. Alkuperäisistä en tiedä mutta Ruotsista tuo on käytettynä tuotu. Pitää tutkailla tarkemmin kunhan auto on taas näpeissä. Silmämääräisesti nuo on kyllä edessä isommat kuin takana jo kun vertaa vanteen reunaan. Mutta eiköhän se siitä selviä.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #98 : 12.04.2023, 17:57:58 »
Kappas. Virtuaalikone oli näemmä jäänyt päälle testaamisen jälkeen ja sieltä pystyi hakemaan tiedot.

Speksit näyttää VIDAssa etujarrujen kooksi 16,5", FNR, taakse taas "isot, jäähdytetyt".

Googlen mukaan tuo 16,5" meinaa juurikin tuota 316mm. Takana taas kaiketi ei muita edelleenkään ole kuin 300mm, jäähdytetyt tuohon listaan mielestäni jo valitsinkin.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #99 : 12.04.2023, 18:35:34 »
Eihän sitä malttanut. Palautellaan sitten jos ei osu. Eli tilaukseen Brembon kamat. Osanumerot varmistettu VIDAn avulla katsomalla oikeat speksit autosta ja hakemalla osanumerot softasta.

Eipähän siinä mittailut paljoa auta - jos nuo etulevyt nyt jostain kumman syystä sitten ovat eri kokoiset niin vaihdetaan. Lähinnähän nuo halusi toimitukseen suht. pikaiseen kun oli hiukan tarkoitus että renkaanvaihdon yhteydessä löisi uudet palikat joka nurkkaan kiinni niin loppuisi tärinät ja kelpaisi viedä katsastukseen.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #100 : 12.04.2023, 20:47:54 »
Edessä on 316mm ja takana 302mm jäähdytetyt levyt. Etujarrujen koko lukee myös muistaakseni siinä satulan kannattinraudan päällä, sellanen "316" stanssaus. Jarrupalat on tosiaan samat onko 316 tai 336mm jarrut ja se asia just hämäs luulemaan aluksi että autossa oliskin 336mm levyt  :o
Omaan laiton taakse kanssa Brembon levyt + palat, edessä toistaiseksi vaan palat. Etulevyiksi miettinyt pitäskö kokeilla Brembon Extra Line levyjä ?

https://www.autonvaraosat24.fi/brembo/7887523
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #101 : 12.04.2023, 20:57:29 »
Edessä on 316mm ja takana 302mm jäähdytetyt levyt. Etujarrujen koko lukee myös muistaakseni siinä satulan kannattinraudan päällä, sellanen "316" stanssaus. Jarrupalat on tosiaan samat onko 316 tai 336mm jarrut ja se asia just hämäs luulemaan aluksi että autossa oliskin 336mm levyt  :o
Omaan laiton taakse kanssa Brembon levyt + palat, edessä toistaiseksi vaan palat. Etulevyiksi miettinyt pitäskö kokeilla Brembon Extra Line levyjä ?

https://www.autonvaraosat24.fi/brembo/7887523

Jep, muuten olisin kurkkinut satulasta mutta auto on huoltoliikkeen hallissa. Vaan näkyi tuo Vidasta varsin selkeästi ja aiemmalla kommentoijalla tuntui olevan tietoa.

Bremboa on nyt tulossa, tosin en lähtenyt Extra Lineen sijoittamaan vaan peruslevyt ja taakse jäähdytetyt. On tuo kyllä suorastaan ihanan halpaa jos vertaa edelliseen autoon, 333e koko paketti jossa vielä varmuuden vuoksi nuo kiinnitysraudat sun muut siltä varalta että ne on väännelty solmuun.

Jahka saapuvat niin palikat paikalleen ja pränikät kesärenkaat 18" kesävanteilla alle niin jospa tärinät jarruttaessa häviäisivät.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #102 : 13.04.2023, 09:18:02 »
Ilmastointihuolto soitteli. Järjestelmä oli ollut tyhjä ja nyt täytetty väriaineen kanssa. Otetaan viikoksi ajoon ja katsotaan että vajuuko - jos, niin tilkitään sitten mistä nyt sattuukaan vuotamaan.

Täytyy kohta lähteä hakemaan auto kotiin. Taidanpa hakea samalla vastuksia Biltemasta niin saa tuon vilkkuhomman päiväjärjestykseen ennen myöhempiä harjoituksia.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #103 : 13.04.2023, 13:33:42 »
Olisihan sitä hakenut mutta kyllä tuntuu olevan kiven alla nuo palikat tässä kaupungissa - ts. loppu Biltemastakin. Tyydyin kohtalooni, ostin varalta pari hehkulamppua ja hiukan välineitä tulevaan jarruremppaan. On tullut tehokkaasti hävitettyä kaikki rengasavaimet kun kumit ovat viettäneet pari viimeistä vuotta rengashotellissa vaihtoineen. Silti noita aina välillä tuntuu tarvitsevan ja sitten kysellään kyliltä että olisiko lainata.

Tässä välissä on tullut jonkinmoinen säilytyspaikka renkaillekin joten ehkä nuukuus iskee ja säästän parit sataset vuodessa ja vaihdan jatkossa itse - siinä kun saa kuurata vanteet juuri niin hyviksi kuin itse haluaa samalla. Tätä tarkoitusta varten siis perus-teleskooppiavain ja saksitunkki. Tiedossa on ettei tuo ole kätevin mahdollinen mutta hommataan hallitunkki sitten vaikka myöhemmin. Tuo on kuitenkin hyväksi todettu laitos silloin kun auton alle tarvitsee sovitella koripukkeja ja sellaisia ajattelin jarruremontissa käyttää ja nostaa yhden pään autosta kerrallaan ylös.

Vastusten puuttumisen takia olin jo sortua laittamaan hehkulampun takaisin paikalleen - joskin se sitten vaatii kannan uudelleen liimaamisen joka ei tuntunut myöskään kovin mukavalta ajatukselta. Siispä kokeilemaan vielä kertaalleen, Puuilosta haetut vastukset eivät yksistään tehneet toivottua efektiä mutta kun löi kaksi rinnakkain niin johan alkoi vilkku toimimaan oikeassa tahdissa. Tuikkasin vähän tinaa perään ja teipit päälle. Onhan tuo tehtävä sitten molemmille puolille jahka Posti saa ensin aikaiseksi tuoda tilatut osat.

Näköjään urputtaa myös aika-ajoin lähivalosta joten ehkä tämänhetkiset vastukset pääsevät sitten vielä sitten jatkokäyttöön mikäli nyt niin tarkaksi alkaa että noistakin tulee virheilmoa.

Kylmempi päivä joten vaikea sanoa ilmastoinnista mutta kaipa se jollakin tavalla nyt toimii. Ensi perjantaina tarkastukseen että paljastaako väriaine vuotoa jossain päin. Sovittiin että vaihdetaan samalla kuivain niin josko tuo sitten pelaisi, siis mikäli vuotoja ei löydy.

Nyt voisi pitää harrastuksesta taukoa sen verran että odottelee rauhassa loput osat kotiin ja katsoo sitten että missä järjestyksessä alkaa värkkäämään. Ei nuo jarrut paljoa täristä mutta juuri sen verran että tahtoo hiukan häiritä muutoin hyvää autoa.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #104 : 13.04.2023, 14:03:27 »
Vidalla ei ole näemmä kovin yksinkertaista nollailla vikakoodeja. "Erase all" heitti erroria, "Erase CEM" antoi ikkunan jossa pitäisi starttailla ja sammutella autoa. Muutaman kerran kokeilin eikä oikein tullut toivottua lopputulosta niin luovuin tuosta.

Liekkö nuo koodit edes katsurille näkyvät, pitäisi kaivella jostain ELM327-palikka ja katsoa, mitä Torque näyttää ja osaako se nollata ylimääräisiä pois..

 

Elekma  Autoracing