Kiitos kommenteista! Erityiskiitos nimimerkille "jaskajokunen" joka tuossa suositteli rasvaprässiä mäntien irroittamiseen. Innostuimme kokeilemaan uudelleen, joten ei muuta kuin jarrunestettä rasvaprässiin ja... männät liikkuivat ihan vaivattomasti! Mäntäparista liikkuu tietenkin se, joka on vähemmän jumissa. Pumppasimme sen melkein kokonaan ulos sylinteristä ensin ja kiinnitimme sitten tuollaisella 5mm lattaraudasta tehdyllä työkalulla paikalleen, jolloin pumppaaminen työntää toisenkin männän liikkeelle ja ulos.

Männät pestiin liuottimella ja hiottiin 1200-karkealla vesihiomapaperilla puhtaaksi. Tyhjät satulat putsattiin niin ikään liuottimella ja puhallettiin sisältä kuivaksi paineilmalla. Sylintereihin uudet kumit, voitelu jarrunesteellä ja männät takaisin sisään. Sen verran nafteja ne ovat, etteivät mene pohjaan saakka sormivoimin. Havaittiin käteväksi ajaa vierekkäiset männät sisään lattaraudalla, jota naputettiin ihan kevyesti puolin toisin vasaralla. Ei murjomalla, tietenkään...

Jarrukenkien sokat ja pinnit ostettiin kanssa uudet kun oli niin halvat, 2,50€... XD Jarrupaloissa oli vielä paljon kulutuspintaa jäljellä joten nekin pidettiin, ilmaus tehtiin ohjekirjan mukaisessa järjestyksessa ja nyt tarvittaisi sitä paljon puhuttua "kovaa ajoa" niin saisi nuo remontin jälkeen ajettua sisään!

Jarrut on nyt siis palautettu toimintaan joten siirryttiin moottorin pariin. Saakelin ärsyttävää nimittäin työntää autoa parkkipaikalta talliin ja takaisin, siitä tulee nyt loppu! Uudet 10W-40 mineraaliöljyt sisään ja Volvon filtteri kiinni sekä uusi ilmanputsari paikalleen. Kuvasta näkee, että olikin jo
todella aika vaihtaa se...

Paisuntasäilö oli aivan tyhjä ja mies jolta auton ostin sanoikin, että vedet ei tahdo pysyä sisällä... Kun viime kerralla laitoimme vuotavan vesipumpun silikoniliimalla kiinni niin arvelimme että problem solved, ja täytettiin paisari vedellä. No, onhan se vesipumppu entinen, tuli juorureiästä norona ulos...

Joten kävimme hakemassa Motonetistä sen kalliimman ja toivottavasti paremman niistä kahdesta myynnissä olevasta vesipumpusta.

Nyt pysyy varmasti vedet sisällä, eiks niin! Vai...

Phhhffffft. Ei muuta kun leuka pystyyn ja kohti uusia haasteita. Eli lohkon kyljestä kajuutan puolelle menevä lämmityslaitteen letku irti tuliseinästä (oli kovaa kiinni) ja samoin sen vierestä toinen letku josta vesi tulee takaisin kajuutasta konehuoneen puolelle ja vesipumpulle. Nämä letkut tukittiin innovatiivisesti, eli toinen 16mm poranterän sileällä päällä ja toinen ½" karan vääntimen jatkovarrella. No, tuohon palataan sitten tulevaisuudessa, nyt käännettiin fokus takaisin moottoriin. Ennen käynnistämistä täytettiin vielä kaasuttimen öljysäiliö ATF:llä ohjeiden mukaan ja sitten totuuden hetki... Tankissa tosiaan neljä vuotta vanhat bensat.
http://www.youtube.com/watch?v=9DuFNz_JIQgOn noi ihme koneita! Vielä olisi vaihdettava vaihteistoöljyt ja peräöljyt ennen kuin viitsii enempää ajella, mutta oli melko palkitsevaa
ajaa auto omin voimin tallista ulos ja pysäyttää se parkkiruutuunsa omien jarrujen avulla! Huvinsa kullakin, tietyn tyydytyksen tuo sekin miten pienellä budjetilla pärjää joskin oman työn määrä on valtava. Tähän saakka kulunut:
2 x Mobilube HD 90W-90 GL-5 1l peräöljy 11,80€
MOTOX-Super 10W40 SF/CC 5l 14,90€
23-0907 Jarrupalojen asennussarja 2,50€
23-6040 Jarrusatuloiden tiivistesarja 19,80€
Ilmansuodatin 4,40€
Öljynsuodatin, Volvo original 6,90€
60-5962 Jarruneste 1l DOT4 4,90€
30-9801 Vesipumppu Volvo B19-23 VALUR. 35,90€