Nahkapenkit, automaattivaihteisto, ohjaustehostin, ilmastointi, sähkölasit, keskuslukitus... Ajettu 96'744Km! Auto on ollut vanhalla miehellä pääkaupunkiseudulla ja jäänyt lopulta seisomaan vuosiksi. Otettu pois tieliikennekäytöstä vuosia sitten, kilvet konttorilla.
Tätä tapausta en voinut jättää väliin vaikka projekteja riittää tallilla jo muutenkin. Pitkään seisoneella autolla ei tehnyt mieli ajaa, jarrutkin olivat melko jumissa seisonnasta, joten hinasimme auton veljen kanssa (tällä foorumilla "swede savage") tallille lähes identtisellä "perheenjäsenellä".

Auton tarkempi tutkiminen alkaa vasta huomenna, tänään saatiin se lämpimään talliin kuivumaan. Kunnoltaan auto on jotenkin ristiriitainen, liekö sitten pitkän seisomisen seurausta vai miten. Maalipinta on pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, joskin erittäinkin vahan tarpeessa. Sisusta on kuin unelma, takapenkki näyttää siltä ettei sitä olisi koskaan käytetty!






Varapyöräkaukaloista taas on jäljellä enää puolet! Takakaarissa on myös ruostetta jonka näkee jo kaukaa, pienempiä alueita myös ovien helmalistoissa. Ne ovat kuitenkin niin pistemäisiä, että näyttävät enemmänkin jostain kunnon iskeymästä lähteneiltä kuin rehellisesti mädäntyneiltä.


Kone on B19A eli 2.0l Zenith-Strömberg 175 CD kaasuttimella. Tekniikan luulisi olisi olevan luotettavassa kunnossa nesteiden vaihdon jälkeen, kun tällä on ajettu niin vähän.


Tavoitteena on saada auto rekisteröintikatsastettua omiin nimiin mahdollisimman tehokkaasti, huomenna selviää tarkemmin mutta ainakin:
- Moottorin, vaihdelaatikon, perän öljyt vaihtoon
- Suodattimet vaihtoon
- Jäähdytysnesteet vaihtoon
- Uudet sytytyksen osat
- Jarrujen elvyttäminen
- Uudet vararengaskaukalot
Sen jälkeen ohjelma jatkuisi entisöinnillä alkuperäiskuntoon:
- Totaalinen puhdistus sisältä
- Nahkapenkkien käsittely alan parhailla hoitoaineilla (
http://www.liquidleather.com/)
- Peltien elvyttäminen ja maalaus alkuperäisvärillä
Auton arvohan tuossa noussee aika lailla jos projekti etenee suunnitellusti. Toistaiseksi en ole miettinyt mikä sen kohtalo olisi pitkällä aikavälillä, mutta sen periaatepäätöksen tein että jos joku foorumilainen haluaa auton ostaa pois käsistä niin hinta ennen rekisteröintikatsastusta on 1000€. Saa siis ottaa yhteyttä jos on tällaisesta projektista kiinnostunut, toisaalta olisi traagista luopua näin harvinaisesta projektista mutta se olisi minulle siinä mielessä hyvä, että näitä projekteja on jo muutenkin
liikaa!
Aikamoisen vaikutuksen tuo auto teki kun sinne istui sisälle, vaihteenvalitsintakin on liikuteltu niin vähän että loksahtaa alueelta toiselle jämptisti ja tarkasti, kuin Koiviston aikaan XD Kokemuksesta tiedän myös, että noista penkeistä saa hinkkaamalla vieläkin paremmat kuin mitä jo nyt ovat... Motivaatiota projektiin siis kyllä riittää!