Auto V70 vm 2011, ajattu n. 370 tkm. Apulaitehihnan kiristin alkoi pitää ääntä. Auto kävi korjaamolla vähän aikaa sitten (ei sinisellä) ja siellä sanoivat, että vaihdetaan kiristin. Asiaa selvitellessä kävi ilmi, ettei tuota kiristinmallia saa enää mistään (Volvolta, varaosaliikkeistä, purkaamoilta) vaan Volvo on tehnyt kiristimeen takaisinkutsun/kampanjan aikavälillä 16.10.2014-31.12.2018 ja kiristin on tuolloin vaihdettu toisenlaiseksi kiristimeksi. Uusi kiristin vaatiin moottorin kylkeen kahden uuden (kiinnitys)reiän poraamisen, koska tuon vanhan alkuperäisen kiristimen rakenne & kiinnitys on erilainen.
Autooni tuota muutosta ei ole jostain syystä koskaan tehty (en tiedä syytä koska auto ei tuolla aikavälillä ollut vielä minulla).
Nyt sain sinisen tiskiltä vastauksen, että asentaisivat uuden kiristimen & moniurahihnan ja laskuttaisivat siitä minua (420 €)
Kysymys:
- onko tietoa mikä on tuon vanhan takaisinkutsun perimmäinen syy eli mikä riski jos vaihtoa ei tehdä ?
- meneekö tosiaan noin, että koska takaisinkutsua ei autoon ole aikanaan teetetty aiempien omistajien aikana niin nykyomistajana minä joutuisin maksamaan muutostyön/hoitamaan takaisinkutsun mukaisen muutoksen omalla kustannuksellani ?
- mikä on valmistajan/maahantuojan nykyvastuu jos kerran aikanaan autossa on todettu syy/ongelma, jonka vuoksi takaisinkutsu on päätetty tehdä ? Voiko maahantuoja rajata oman vastuuaikansa päättymään omalla ilmoituksellaan ?