Autoracing  KL-varaosat

Erad ongelmat

  • 241 Vastauksia
  • 64545 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #180 : 03.12.2024, 23:16:56 »
Niin no tuo ongelma kohta on jo tiedossa, mistä tämä myöskin johtuu ja korjauskin tulossa. Ehkä se tieto ei ole vielä sinun saatavilla.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #181 : 03.12.2024, 23:29:40 »
Niin no tuo ongelma kohta on jo tiedossa, mistä tämä myöskin johtuu ja korjauskin tulossa. Ehkä se tieto ei ole vielä sinun saatavilla.

En tiedä mitä tuolla kommentilla hait kun haastat, mutta ilmeisesti parempaa tietoa sinulta siis löytyy?

Syy hajoamisen ehkäisylle on ollut jo pitkään tiedossa, öljynvaihto ja öljynvaihto, kaikki nojaa tuohon selkeästi. Korjaus vaihteiston osalta osien vaihto ja niitä saa jopa Volvolta ostettua. Erad meneekin sitten joko laakerin vaihdolla tai koko mötti uuteen. Meillä on XC90 240tkm ja öljyjä on vaihdeltu, ei se nyt niin huono kokonaisuus ole mitä on annettu ymmärtää kun alkuperäiset osat siellä pyörii edelleen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #182 : 04.12.2024, 07:25:41 »
Katsoin sen äsken ja ei se niin huono ole ja muutenkin se kaveri kertoi väärin tuossa lopussa, että jos etupyörät sutaisevat niin takapää tulee vauhdissa mukaan, väärin, takapää on aina mukana ja etupäätä pätkitään.
Mutta on siellä näköjään silti kytkin jolla kytketään sähkömoottori irti. Olisiko esim rullatessa irti veto. Olisiko järkevämpää ajella B-asennossa jolloin heti kun nostetaan jalka kaasulta niin alkaa moottorijarrutus ???

Edit: nyt kun näkee mitä tuolta mennyt rikki niin ei taida öljynvaihto auttaa mitään :-\
« Viimeksi muokattu: 04.12.2024, 07:32:14 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #183 : 04.12.2024, 08:02:45 »
Edit: nyt kun näkee mitä tuolta mennyt rikki niin ei taida öljynvaihto auttaa mitään :-\
Mä olisin myös sitä mieltä, että öljynvaihto ei tuota kytkintä pelasta. Laakerit voi elää vähän pidempään, kun kytkimestä irronnut rauta vähenee kierrossa.

Kyseessä on selkeä suunnitteluvirhe: joko itse kytkimen mitoituksessa tai materiaaleissa, mutta todennäköisemmin softassa, että milloin, millä momentilla ja pyörimisnopeudella kytkin paukautetaan kiinni/irti. Kytkimestä voi irrota hampaat kertarysäyksellä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #184 : 04.12.2024, 08:14:48 »
Aloin tuota miettimään että jos B-asennossa tuota kytkintä irroiteltaisi vähemmän? Nykyään monet sitä mieltä että se asento rasittaisi eradia enemmän
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #185 : 04.12.2024, 08:59:17 »
Katsoin tuon Kokkolan autohuollon videon ja tuli mieleeni, että olikohan tuo videolla näkyvä XC90 Long range vai ei?
LR:ssähän sähkömoottorin teho kasvoi ~50 prosentilla, liekö tuo rakenne samanlainen uudessa ja vanhassa?
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #186 : 04.12.2024, 09:02:50 »
Katsoin tuon Kokkolan autohuollon videon ja tuli mieleeni, että olikohan tuo videolla näkyvä XC90 Long range vai ei?
LR:ssähän sähkömoottorin teho kasvoi ~50 prosentilla, liekö tuo rakenne samanlainen uudessa ja vanhassa?
vanhempia oli. Minusta näytti etteivät olleet edes facelift malleja joka tuli 2021 vuosimalliin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #187 : 04.12.2024, 09:15:46 »
Katsoin tuon Kokkolan autohuollon videon ja tuli mieleeni, että olikohan tuo videolla näkyvä XC90 Long range vai ei?
LR:ssähän sähkömoottorin teho kasvoi ~50 prosentilla, liekö tuo rakenne samanlainen uudessa ja vanhassa?

LR mallissa ei ole vapautuskytkintä, eli periaatteessa vähemmän liikkuvia osia siinä.
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #188 : 04.12.2024, 10:42:36 »
Mutta on siellä näköjään silti kytkin jolla kytketään sähkömoottori irti. Olisiko esim rullatessa irti veto. Olisiko järkevämpää ajella B-asennossa jolloin heti kun nostetaan jalka kaasulta niin alkaa moottorijarrutus ???

Edit: nyt kun näkee mitä tuolta mennyt rikki niin ei taida öljynvaihto auttaa mitään :-\

Ajossa kytkintä ei avata koskaan, koska ei ole rullaus toimintoa. Öljynvaihto auttaa siinä, että hampaan kerkiää asettumaan nopeammin. Nyt kun ne jää puoliväliin niin tavaraa alkaa irtoamaan ja se taas lyö potenssia rattaiden tuhoon. Mutta ei öljy tietty kokonaan pelasta tuota, ehkä aavistuksen hitaampi voimanotto kytkemisen jälkeen voisi olla kestävämpi ratkaisu eli softapuolen juttuja.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #189 : 04.12.2024, 11:51:08 »
Ajossa kytkintä ei avata koskaan, koska ei ole rullaus toimintoa. Öljynvaihto auttaa siinä, että hampaan kerkiää asettumaan nopeammin. Nyt kun ne jää puoliväliin niin tavaraa alkaa irtoamaan ja se taas lyö potenssia rattaiden tuhoon. Mutta ei öljy tietty kokonaan pelasta tuota, ehkä aavistuksen hitaampi voimanotto kytkemisen jälkeen voisi olla kestävämpi ratkaisu eli softapuolen juttuja.

:- (

Suunnitteluvirheseeseen ei mikään öljynvaihto auta.

https://www.youtube.com/watch?v=gtZk54e5DWk

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #190 : 04.12.2024, 12:08:34 »
:- (

Suunnitteluvirheseeseen ei mikään öljynvaihto auta.

https://www.youtube.com/watch?v=gtZk54e5DWk

Auttaa, mutta ei poista ongelmaa. Kiinnostaa miksi meillä on menty 240tkm ja jotkut porsii jopa alle 100tkm, itse perustelen sen öljynvaihdoilla mitä tuohon on aina tehty säännöllisesti tai sitten kokoonpanolinjalla on hurjia laatuvaihteluita.  :'( :'(
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #191 : 04.12.2024, 12:43:27 »
Justiinsa kun olin miettinyt dieselin vaihtamista latausvehkeeseen, niin tuli Jesseltä video ja sitten muistin tämän viestiketjun täällä. Eihän tavallinen tallaaja nyt uskalla mitään vaihtaa. Vai olisiko Selekt-vaihdokki turvallinen? Alkaa vaan olla niissäkin vaihdokeissa satatonnia ajettu, jotka budjettiin sopisi.
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa Kristiaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #192 : 06.12.2024, 00:32:26 »
Eli selittäkääs nyt tyhmälle. Nyt talvella kun lähden pihasta, auto lähtee sähköllä. Mutta auta armias, jos on liukasta ja takapää lähtee luistelemaan niin ainakin itsellä bensamoottori hyrähtää herkästi käyntiin. Oletan, että auto kokee tien pinnan pidon paremmaksi etuvedolle yms.

Jossain kohtaa auto päättää tiputtaa bensamoottorin pois käytöstä ja voimansiirto tulee sähkömoottorilta (takaa?) luulisin että tuo erad mokkula pyörii samaan suuntaan jatkuvasti (eteenpäin ajettaessa) oli voima joko sähköltä tai polttoaineelta?

Eikö siis olekin niin että auto on bensalla etuvetoinen ja sähköllä takavetoinen?
Jos erad pyörisi vain silloin kun ajetaan sähköllä ja täten ottaa täydestä vauhdista ”kiinni” bensalta sähkölle siirtyessä,  niin miten helvetissä tuo on voitu edes noin suunnitella ja järkeillä niin, että kestäisi?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #193 : 06.12.2024, 09:47:18 »
Eli selittäkääs nyt tyhmälle. Nyt talvella kun lähden pihasta, auto lähtee sähköllä. Mutta auta armias, jos on liukasta ja takapää lähtee luistelemaan niin ainakin itsellä bensamoottori hyrähtää herkästi käyntiin. Oletan, että auto kokee tien pinnan pidon paremmaksi etuvedolle yms.

Jossain kohtaa auto päättää tiputtaa bensamoottorin pois käytöstä ja voimansiirto tulee sähkömoottorilta (takaa?) luulisin että tuo erad mokkula pyörii samaan suuntaan jatkuvasti (eteenpäin ajettaessa) oli voima joko sähköltä tai polttoaineelta?

Eikö siis olekin niin että auto on bensalla etuvetoinen ja sähköllä takavetoinen?
Jos erad pyörisi vain silloin kun ajetaan sähköllä ja täten ottaa täydestä vauhdista ”kiinni” bensalta sähkölle siirtyessä,  niin miten helvetissä tuo on voitu edes noin suunnitella ja järkeillä niin, että kestäisi?
Auto on sähköllä ajaessa takavetoinen ja kun polttis käynnistyy, niin nelivetoinen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #194 : 07.12.2024, 13:10:36 »
Justiinsa kun olin miettinyt dieselin vaihtamista latausvehkeeseen, niin tuli Jesseltä video ja sitten muistin tämän viestiketjun täällä. Eihän tavallinen tallaaja nyt uskalla mitään vaihtaa. Vai olisiko Selekt-vaihdokki turvallinen? Alkaa vaan olla niissäkin vaihdokeissa satatonnia ajettu, jotka budjettiin sopisi.

Samansuuntaisia mietteitä itsellänikin oli, mutta nämä keskustelut ja nuo käytännön korjauksia tekevien tahojen kokemukset riittivät vakuuttamaan, että ainakin nämä hybridit jäävät osaltani väliin - en ole tottunut maksamaan tai edes varautumaan maksamaan useiden tonnien korjauksia autoista. Pidän yleensä autoa hieman pitempään ja minun tuurillani nuo tyyppiviat kyllä ennemmin tai myöhemmin napsahtaisivat takuiden jälkeen kohdalleni itse maksettavaksi. Volvolla tuntuu lisäksi olevan varsin nuiva suhtautuminen mihinkään "goodwill" toimintaan - kysäisin takaluukun nostimista, niin vastaus oli ei ja päädyinkin ne sitten ostamaan tarvikkeena ja vaihdoin itse. Se miten paljon merkkiliikkeellä Volvoa huollattaa ei tunnu korreloivan millään tavalla "goodwill" vastaantuloihin, joten huollotkin tehdään sitten jatkossa itse (tai muilla tahoilla) ehkä jakopään hihnanvaihtoja lukuunottamatta. Tähän mennessä korjauskustannukset neljältä ja puolelta vuodelta V60 D4:n osalta ovat olleet siis n. 300€ eli noiden nostinten hinta ja tässä valossa noiden hybridien korjauskulut tuntuvat aivan tähtitieteellisiltä normi palkansaajan maksettavaksi.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2024, 22:10:38 kirjoittanut McCloud »

 

Futurez  Kulkukoira