Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?

  • 15 Vastauksia
  • 1655 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« : 06.05.2023, 11:03:42 »
940 b230fb+t huohottaa lämpöisenä korkista niin, että korkki tanssii ja melkein hyppää pois paikaltaa. Huohotin pöntön olen putsanut kahteen kertaa, eikä ollut kovinkaan törkyinen koska autolla ajeltu sen 270tkm. Imusarjan menevän letkun ja nipan olen katsonut että ovat auki. Minkään ei pitäisi olla tukossa, koska kylmänä kone imee öljykorkin kiinni. Minun logiikkani mukaan kylmänä ohi puhallusta on enemmän koska männän renkaat rivät ole päässeet laajenemaan. Minulla taas oireet päin vastaiset eli kylmänä imee ja lämpöisenä puskee ainakin öljykorkista.
Nappasin huohotus letkun irti lämpöisenä ja sieltä ei puhallusta mielestäni pahemmin tule? Korjatkaa jos olen aivan hakoteillä....

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #1 : 06.05.2023, 14:54:53 »
Tutki vielä kerran huohotin. Mulla oli tukos yläletkun jälkeisessä liitoksessa josta lähtee pienempi alipaineletku.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #2 : 06.05.2023, 23:00:30 »
Ei siitä korkin heilumisesta kannata mitään päätellä, esim kylmänä kierrosluku voi osua sillai että se ei resonoi. Jollei huohotinletkusta tai öljytikulta puhalla, on kone ok
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3821
  • 195hv/406Nm
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #3 : 12.05.2023, 10:47:42 »
Tutki vielä kerran huohotin. Mulla oli tukos yläletkun jälkeisessä liitoksessa josta lähtee pienempi alipaineletku.
Toi haarotus on kyllä aika klassinen tukos paikka.  :buck2:

Eli tämä systeemi
https://www.proparts.se/en/artiklar/flame-trap-kit-2.html

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #4 : 12.05.2023, 11:43:16 »
Toi haarotus on kyllä aika klassinen tukos paikka.  :buck2:

Eli tämä systeemi
https://www.proparts.se/en/artiklar/flame-trap-kit-2.html
Tarkisteltu moneen otteeseen, että auki...
Imee tyhjäkäynnillä paksusta huohotin letkusta, mutta kun ottas öljykorkin auki niin puhaltaa korkista aika rutkasti :P

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4518
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #5 : 12.05.2023, 12:06:53 »
Kun ei ollut mainintaa, niin onhan huohotus muutettu vastaamaan FT konetta? Eli paksumpi huohotusletku ahtimen ja ilmasuodattimen väliin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Global alligator
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #6 : 12.05.2023, 14:06:27 »
Niijja se saakurin liekkilukko hevonhumppaan sieltä. Se sihti siis.
Vai monestako vinokoneen kampikammioräjähdyksestä,ootte kuullu?

Eihän se mihkään turboon alunperin ees kuulu. :o
Eikä sen korkinkaan kyllä pitäis tanssia, laita siihen kunnon tiiviste tai ehjä korkki . Jos se korkilta pääsee puhaltaan tai imemään niin kaikki on sillon sekasin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #7 : 12.05.2023, 14:25:47 »
Kun ei ollut mainintaa, niin onhan huohotus muutettu vastaamaan FT konetta? Eli paksumpi huohotusletku ahtimen ja ilmasuodattimen väliin.
On joo ja liekki lukoton huohotin haara.

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #8 : 12.05.2023, 14:31:39 »
Niijja se saakurin liekkilukko hevonhumppaan sieltä. Se sihti siis.
Vai monestako vinokoneen kampikammioräjähdyksestä,ootte kuullu?

Eihän se mihkään turboon alunperin ees kuulu. :o
Eikä sen korkinkaan kyllä pitäis tanssia, laita siihen kunnon tiiviste tai ehjä korkki . Jos se korkilta pääsee puhaltaan tai imemään niin kaikki on sillon sekasin.
Tiivisteen olen vaihdellut ja ei vuoda korkki kiinne. Korkin kun avaa auki ja jättää paikalleen alkaa hyppimään ja tanssimaan. Puhallusta ei öljytikusta tai huohotin letkusta tule... ihmettelen vaan kun kylmänä imee korkin kiinni ja lämpöisenä hyppii niin maan vimmatusti ja öljyä lentää joka paikkaan. Voiko öljyllä olla vaikutusta asiaan?? Miksi se muuten käyttäytyisi lämpöisenä noin?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #9 : 12.05.2023, 17:17:22 »
Voihan siellä olla ohivuotoakin niin maan perusteellisesti. Saatko mittaria lainaan tai pääsetkö jonnekkin pajalle käymään?

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #10 : 12.05.2023, 17:23:25 »
Voihan siellä olla ohivuotoakin niin maan perusteellisesti. Saatko mittaria lainaan tai pääsetkö jonnekkin pajalle käymään?
Tätä myös mietin, mutta jos ohivuotoa on niin maan pirusti, niin eikös silloin öljytikusta pitäisi puskea höyryä. Auto mielestäni ei öljyä pahemmin vuoda eli painetta ei niin paljoa ole, että joku stefa antautuisi.
Pitää mittarilla mittailla kuhan saan sellaisen käsiini.
Mutta vastatkaas joku tähän. Eli jos ohipuhallusta tapauksessani olisi niin paljon että keräisi painetta, olisi tätä puhallusta myös kylmällä moottorilla??

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #11 : 14.05.2023, 07:59:06 »
Jos siellä reipas mekaaninen vika on sylintereissä niin kyllä se vaikutus on aina ja kaikkialla.

Sulla on edessä vinomoottori eikä moderni nelonen tai kuusisylinterinen. Se värisee käydessään ihan ehjänäkin. Silloin korkki kolisee moottorin päällä jos se ei ole kiinni. Vinomoottorin kannessa on kaikenlisäksi paljon öljyä kun se käy jolloin sitä roiskuu ulos avonaisesta korkista reilusti. Huohotus höyry ei ole pelkästään pakokaasua ohivuodosta, ohivuodosta mitä tapahtuu aina. Siksi huohotus on olemassa. Vaan seassa on myös kiehuvan öljyn höyryä, vesihöyryä ja kiehuvan öljyn lemua. Moottorin hengitys lisääntyy myös ahtopaineen alaisena ihan samassa suhteessa kun paine männän päällä nousee.
S80 -07

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Global alligator
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #12 : 14.05.2023, 09:20:11 »
Ei kai se öljy sentään kiehu moottorissa. Vaatis 200-300°C.
Aja meneen vaan jos ei muita ongelmia tule. Kyllä se sitten kertoo muullakin tavalla itsestään jos on oikeesti sohlo.

Vai ootko nakuttanu mäntään reiän? ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #13 : 14.05.2023, 09:22:41 »
Ei kai se öljy sentään kiehu moottorissa. Vaatis 200-300°C.
Aja meneen vaan jos ei muita ongelmia tule. Kyllä se sitten kertoo muullakin tavalla itsestään jos on oikeesti sohlo.

Vai ootko nakuttanu mäntään reiän? ;)
Tämä epäilin myös, kun viime kesä meni tietämättä laihalla ::)

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fb+t huohottaa kuumana todella paljon?
« Vastaus #14 : 14.05.2023, 10:41:53 »
Tottis joo vaatii hivenen enemmän kuin 100'c :) Mutta paikotellen moottorissa on paikkoja selvästi kuumempana.
S80 -07

 

Carcom Oy  Elekma