Auto ois -94 850 T5 automaatilla ja ajettu 370tkm. Auto on ollut käytössä nyt 1,5v ja käynnistymisongelma on ollut mukana kuvioissa oikeastaan koko ajan ja käytetty kyseisestä vaivasta jo kahdesti korjaamolla ja molemmilla kertoja todettu "kunnossa olevaksi".
Käynnistymisongelma esiintyy vain kun kone on lämmin ja sammutetaan sopivan lyhyeksi aikaa, käytännössä vika tulee esiin kun pysähdyksen pituus on välillä "tankki täyteen" - "kaupassa käynti". Välittömästi sammuttamisen jälkeen lähtee hyvin ja kun auto on seisonut +25min niin lähtee myöskin ilman ongelmia. Kylmänä on lähtenyt ihan normaalisti käyntiin joka kerta, vaikka pakkasta olisi -20 tai kesän kuumimmat helteet, alkuun vika tuli esiin n. 1:10 starttauksella ja taajuus on pikku hiljaa kasvanut ollen nykyään luokkaa 1:3. Ympäristön olosuhteet eivät vaikuta esiintymiseen mitenkään eikä vikakoodeja tule.
Vian ilmantuuntuessa auto starttaa sen verran, että kierrokset ehtivät nousta n. 1000rpm ja sammuu samantien. Ensimmäisessä vaiheessa menee 3-10kpl 10-15s starttauksia ilman, että kone antaa minkäänlaisia elonmerkkejä (startti pyörittää aivan normaalisti).
Toisessa vaiheessa kone käynnistyy n. 5s starttauksen jälkeen sen verran, että kierrokset nousee sinne ~1000rpm ja sammuu taas, kaasun polkeminen ei vaikuta asiaan mitenkään. Näitä käynnistyksiä tulee sitte taas vaihteleva määrä, joskus pari, joskus yli kymmenen. Lopulta kone sitten käynnistyy ja jää käyntiin aivan normaalisti, eikä osoita yhtään mitään merkkejä äskeisistä ongelmista.
Nyt sitten on ilmaantunut vielä uusi, mahdollisesti täysin erillinen vika, eli auto sammuu satunnaisesti kesken ajon. Kone ei anna minkäänlaista ennakkovaroitusta vaan sammuu kuin seinään, mutta lähtee kuitenkin lähes samantien uudelleen normaalisti käyntiin. Tämä vika kuulemma viittaisi bensapumpun releeseen, mutta voiko toi rele aiheuttaa myös ton alkuperäisen vian?