Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

850 T5 -94 ei satunnaisesti käynnisty lämpimänä. (ratkaistu)

  • 9 Vastauksia
  • 6241 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jiiee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Auto ois -94 850 T5 automaatilla ja ajettu 370tkm. Auto on ollut käytössä nyt 1,5v ja käynnistymisongelma on ollut mukana kuvioissa oikeastaan koko ajan ja käytetty kyseisestä vaivasta jo kahdesti korjaamolla ja molemmilla kertoja todettu "kunnossa olevaksi".

Käynnistymisongelma esiintyy vain kun kone on lämmin ja sammutetaan sopivan lyhyeksi aikaa, käytännössä vika tulee esiin kun pysähdyksen pituus on välillä "tankki täyteen" - "kaupassa käynti". Välittömästi sammuttamisen jälkeen lähtee hyvin ja kun auto on seisonut +25min niin lähtee myöskin ilman ongelmia. Kylmänä on lähtenyt ihan normaalisti käyntiin joka kerta, vaikka pakkasta olisi -20 tai kesän kuumimmat helteet, alkuun vika tuli esiin n. 1:10 starttauksella ja taajuus on pikku hiljaa kasvanut ollen nykyään luokkaa 1:3. Ympäristön olosuhteet eivät vaikuta esiintymiseen mitenkään eikä vikakoodeja tule.

Vian ilmantuuntuessa auto starttaa sen verran, että kierrokset ehtivät nousta n. 1000rpm ja sammuu samantien. Ensimmäisessä vaiheessa menee 3-10kpl 10-15s starttauksia ilman, että kone antaa minkäänlaisia elonmerkkejä (startti pyörittää aivan normaalisti).

Toisessa vaiheessa kone käynnistyy n. 5s starttauksen jälkeen sen verran, että kierrokset nousee sinne ~1000rpm ja sammuu taas, kaasun polkeminen ei vaikuta asiaan mitenkään. Näitä käynnistyksiä tulee sitte taas vaihteleva määrä, joskus pari, joskus yli kymmenen. Lopulta kone sitten käynnistyy ja jää käyntiin aivan normaalisti, eikä osoita yhtään mitään merkkejä äskeisistä ongelmista.

Nyt sitten on ilmaantunut vielä uusi, mahdollisesti täysin erillinen vika, eli auto sammuu satunnaisesti kesken ajon. Kone ei anna minkäänlaista ennakkovaroitusta vaan sammuu kuin seinään, mutta lähtee kuitenkin lähes samantien uudelleen normaalisti käyntiin. Tämä vika kuulemma viittaisi bensapumpun releeseen, mutta voiko toi rele aiheuttaa myös ton alkuperäisen vian?
« Viimeksi muokattu: 27.01.2012, 12:25:13 kirjoittanut jiiee »

s73

  • Vieras
Vs: 850 T5 -94 ei satunnaisesti käynnisty lämpimänä.
« Vastaus #1 : 28.12.2011, 19:49:04 »
kuulostaako koneen pyöriminen normaalilta vian ilmetessä, en tarkoita starttia? mieleen tulee liimaventtiili, viisaammat saa jatkaa.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -94 ei satunnaisesti käynnisty lämpimänä.
« Vastaus #2 : 28.12.2011, 21:48:20 »
Auto ois -94 850 T5 automaatilla ja ajettu 370tkm. Auto on ollut käytössä nyt 1,5v ja käynnistymisongelma on ollut mukana kuvioissa oikeastaan koko ajan ja käytetty kyseisestä vaivasta jo kahdesti korjaamolla ja molemmilla kertoja todettu "kunnossa olevaksi".

Käynnistymisongelma esiintyy vain kun kone on lämmin ja sammutetaan sopivan lyhyeksi aikaa, käytännössä vika tulee esiin kun pysähdyksen pituus on välillä "tankki täyteen" - "kaupassa käynti". Välittömästi sammuttamisen jälkeen lähtee hyvin ja kun auto on seisonut +25min niin lähtee myöskin ilman ongelmia. Kylmänä on lähtenyt ihan normaalisti käyntiin joka kerta, vaikka pakkasta olisi -20 tai kesän kuumimmat helteet, alkuun vika tuli esiin n. 1:10 starttauksella ja taajuus on pikku hiljaa kasvanut ollen nykyään luokkaa 1:3. Ympäristön olosuhteet eivät vaikuta esiintymiseen mitenkään eikä vikakoodeja tule.

Vian ilmantuuntuessa auto starttaa sen verran, että kierrokset ehtivät nousta n. 1000rpm ja sammuu samantien. Ensimmäisessä vaiheessa menee 3-10kpl 10-15s starttauksia ilman, että kone antaa minkäänlaisia elonmerkkejä (startti pyörittää aivan normaalisti).

Toisessa vaiheessa kone käynnistyy n. 5s starttauksen jälkeen sen verran, että kierrokset nousee sinne ~1000rpm ja sammuu taas, kaasun polkeminen ei vaikuta asiaan mitenkään. Näitä käynnistyksiä tulee sitte taas vaihteleva määrä, joskus pari, joskus yli kymmenen. Lopulta kone sitten käynnistyy ja jää käyntiin aivan normaalisti, eikä osoita yhtään mitään merkkejä äskeisistä ongelmista.

Nyt sitten on ilmaantunut vielä uusi, mahdollisesti täysin erillinen vika, eli auto sammuu satunnaisesti kesken ajon. Kone ei anna minkäänlaista ennakkovaroitusta vaan sammuu kuin seinään, mutta lähtee kuitenkin lähes samantien uudelleen normaalisti käyntiin. Tämä vika kuulemma viittaisi bensapumpun releeseen, mutta voiko toi rele aiheuttaa myös ton alkuperäisen vian?

Tutun kuulonen oire....bensaan viittaa pumppu/ rele tulis ensin mieleen...>noihin jopa ulkolämpötilakin näköjään vaikuttaa... voi olla anturikin pikkuhiljaa hiipumassa nokan/kampiakselin/moottorin lämpötilan>nokan ollessa voipi pyöriä vajailla pytyillä ja kampuran ollessa kaput niin sitte ei pyöri yhelläkään pytyllä.>moottorin lämpöanturin antaessa väärää infoo on seokset reippaasti sekasin kuten moottorinohjauksesta huolehtiva tietokonekkin.>tai sitten se moniongelmainen tapaus rele>pumppu>anturi>ECU>ajonesto?>takaisinkierrätys erkkiventtiili oireita jne..

Arvauskseni tuo nokan asentotunnistin,rele,pumppu linjoilla...näyttääkös se lämpömittari silloin sitä "välivaihetta"nollan ja normaalin välillä kun tökkii ja normaalia/kylmää ,kun startti onnistuu.>entäpä jos lykkää sitä kylmäspraytä nokan asento anturiin oikein tunteella ja koittaa sitten>jos toimii epäilys vahvasti sinne päin kallellaan>nuo bensanpaineet taas voipi olla myös alhaalla ja sekotella ECU:n toiminnan täsmälleen miten sattuu...Itsehän huijasin koneen käyntiin vaihtamalla lämpötilanturin piuhan varaosa anturiin (irrallaan mutta kiinni piuhassa antaen kylmäkäynnistys tietoo) ,jolloin kone taas käynnistyi>syy oli tuolloin bensapumpun paineen vaihtelu...ei koodeja,mutta vedotkin vaihteli varsinkin pienemmillä kierroksilla >hana auki pelasi kyllä,täysin epäloogisesti sinänsä....

Ei muuta ku koskettelemaan,... toivottavasti oli apua.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -94 ei satunnaisesti käynnisty lämpimänä.
« Vastaus #3 : 28.12.2011, 23:23:46 »
Joo, tod.näk 2 eri vikaa päällekkäin. Pumpun rele/pumppu sopis noilla kilometreillä ainakin tuohon jälkimmäiseen. Nyt en muista ulkoa, että oliko tässä versiossa (turbo) myös järjestelmärele siinä syylärin välittömässä läheisyydessä? Semmoinen harmaa n.tulitikkuaskin kokoinen rele. Jos on, niin ei mene raha hukkaan vaikka uusis samalla. Missä kunnossa muuten tulpat ja virranjakajan kansi?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jiiee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -94 ei satunnaisesti käynnisty lämpimänä.
« Vastaus #4 : 29.12.2011, 15:11:08 »
kuulostaako koneen pyöriminen normaalilta vian ilmetessä, en tarkoita starttia? mieleen tulee liimaventtiili, viisaammat saa jatkaa.
Aivan normaalilta kuulostaa ja muutenkin kuulemani mukaan liimaventtiili pitäis ilmetä kylmällä koneella, ei kuumalla.

Bensapumppu tuskin on rikki, koska luulis sen jo levinneen lopullisesti ja multa hajos edellisestä 850:sta pumppu ja se meni täysin varoittamatta laakista. Mutta rele ilmeisesti ois todennäköisin syy tohon ajosta sammuiluun, saako sitä mitenkään luotettavasti koestettua vai ostaisko sitä suoraan uuden?

Mutta sitten toi mystisempi ongelma... Aikaisemmin unohtui sanoa, että nokan asentotunnistin on vaihdettu, eli vika ei siinä ole, tulpatkin on uudet ja korjaamon mukaan virranjakajan kansi on ok. Mutta tekeekö toi kampiakselin asentotunnistin tota samaa vikaantuessaan ja saako sen kunnon mitattua esim. yleismittarilla? Tosin yleensäkin anturivika tuntuu jotenkin oudolta, kun luulis siitä jäävän jotain vikakoodeja ylös.

Sähkökuvia olen tässä katellu ja niitten mukaan moottorinohjausyksikkö ohjaa suoraan sytkää ja bensapumpun relettä, mutta kuvista ei selviä ohjausjännitteen suuruuttaa, oletettavasti ei ole 12v kun noissa molemmissa on ohjaamassa trankku, mutta sytkän toimivuus vian ollessa päällä lienee helpoin todeta irroittamalla tulpan johto? Mielellään en autoihin korjausmielessä itte koskis kun ei ole oikein työkaluja eikä lämmintä paikkaa, mutta ei nappaa enää kolmatta kertaa viedä autoa ehjäksi todettavaksi.

Poissa jiiee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -94 ei satunnaisesti käynnisty lämpimänä.
« Vastaus #5 : 29.12.2011, 20:23:38 »
Irroitin pumpun releen, näyttää olevan alkuperäinen kun kyljessä on leima 23.3.94, joten vaihdan ton ja ens viikolla käyn kylmäsprayn kanssa asentotunnistimet ja lämpötila-anturit läpi (jos saan vian päälle). Tosin nyt on taas toiminut muutaman päivän ilman mitään ongelmia, mutta eiköhän vika taas ilmaannu viimeistään jossain mahdollisimman hankalassa paikassa.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -94 ei satunnaisesti käynnisty lämpimänä.
« Vastaus #6 : 29.12.2011, 23:46:33 »
Antureiden mittaukset on vähän hankalia silloin kun auto toimii :) Eli musta se kylmäspray ehkä tässä kohden parempi ratkaisu.

"tulpatkin on uudet ja korjaamon mukaan virranjakajan kansi on ok. "
Mienköhän kansi on todettu ehjäksi? Katsomalla vaan sisään, että keskihiili on olemassa?
Monestihan läpilyöntiä kannen sisällä ei edes sen pölyn keskeltä silmin erota vaan siltikin kipinät roiskuu "reisille". Jos vielä sekin alkuperäinen niin kylmän viiliästi vaan vaihtoon.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jiiee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -94 ei satunnaisesti käynnisty lämpimänä.
« Vastaus #7 : 30.12.2011, 11:39:58 »
Antureiden mittaukset on vähän hankalia silloin kun auto toimii :) Eli musta se kylmäspray ehkä tässä kohden parempi ratkaisu.

"tulpatkin on uudet ja korjaamon mukaan virranjakajan kansi on ok. "
Mienköhän kansi on todettu ehjäksi? Katsomalla vaan sisään, että keskihiili on olemassa?
Monestihan läpilyöntiä kannen sisällä ei edes sen pölyn keskeltä silmin erota vaan siltikin kipinät roiskuu "reisille". Jos vielä sekin alkuperäinen niin kylmän viiliästi vaan vaihtoon.
Varmaan samalla tapaa kuin auto on muutenkin todettu ehjäksi...

Nyt avasin bensapumpun releen ja ihan selvä vika sieltä paljastu, kelan toisen piikin juotos oli melkein auennu ja mittarilla kun katto niin kevyesti painamalla kelan yli oli kiloja-megoja ja painamalla reilusti juotoksia vasten tuli 57,7 Ohmia. Muuten rele näytti kyllä ikäisekseen todella siistiltä, kärjissäkin ihan minimaaliset mustumat eikä mitään lämpenemisjälkiä vastuksissa. Noh uusi osa tilaukseen ja vanha hätävaraosaksi jos sattuu vielä uudelleen tinauksien jälkeen toimimaan.

Poissa jiiee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Nyt lienee jo turvallista todeta ongelma ratkaistuksi, eli releen juotosten korjaamisen jälkeen ei ole enää kertaakaan tehnyt kumpaakaan temppua vaikka kuinka yrittäisi, joten uusi rele jäikin sitten varaosaksi. Täytyy vaan todeta, että perkeleen oudot oireet oli parin juotoksen takia ja etsisin varmaan vieläkin vikaa muualta ellei toi ois alkanu sammua ajostakin.

Poissa Tero62

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Tervehdys kaikille.. Suurkiitos Jiiee:lle tiedon jakamisesta, omassa 850 t5:sessa oli
juuri identtinen ongelma kuin omasi kanssa. Rele on tilauksessa.  :sundaydriver:
Volvo V70 2.4D 2008

 

Elekma  Autoracing