Autoracing  KL-varaosat

V70 B5252S keittää ja laskee vedet mäelle, sylinteriputki poikki?

  • 5 Vastauksia
  • 658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Aina ei mene kuin Stömsöössä. Yks V70 MKI pitkäaikaisrojekti tuli kevään aikana hierottu öljnvaihtoa vaille leimakuntoon. Kaadoin öljytilaan Motonetin pesulitkua, konetta kierroksilla lämmittäessä flekti perhana ei mennyt päälle ja kone pääsi keittämään huolella.


Tein tässä välissä termarista ihan ”läpihengittävän” ja huuhtelin järjestelmän puhtaalla vedellä, sekä koitin ilmailla systeemin täyttäessäni. Tein pari testikäynnistystä jäähdyttelyn ja veden lisäämisen jälkeen. Aina kierroksilla laski ja tyhjäkäynnillä ”oksensi”. Vaikka tuon ”ylimääräisen” veden olisi pumpannut ylävesiletkua puristelemalla pihalle, se ”oksensi” aina kierrosten laskun jälkeen. Lämmittimen säätimet olivat lämpöä kapiiniin-asennossa.


Kaivelin Bilteman ”pakokaasuanalysaattorin” ja pumppailin sillä tovin. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sylinterin-vuototestisarjat/sylinterin-vuototestisarja-2000020969
Auton käynnissä ollessa nesteen väri ei muuttunut, mutta heti kun auton sammutti ja pumppasi uudelleen, niin väri alkoi vaihtua välittömästi!? Lopetin kyllä ennen kuin väri meni ihan keltaiseksi. Vaihtui sinisestä vihreäksi ihan muutamalla pumppauksella.


Autossa on ollut ”iät ajat” jonkinsortin paineenmuodostusta, kun ylävesiputki on jäykkänä kuin olis purkin viagraa hotkinut. Viitisen vuotta sitten olen vaihtanut vesipumpun, syylärin, paisarin korkin ja sisälämppärin kennon.
Tovin siinä pähkäilin ja aloin purkaa kantta irti, kun en muutakaan keksinyt. Laskettelin vedet pois ja ne olivat aivan ruosteenruskeat, vaikka ”vartti” sitten olin ne vaihtanut puhtaisiin! Toki huuhtelu ei nyt ollut mikään painehuuhtelu,joten jonkin verran varmasti jäi vanhaa jäähdytysnestettä.


Tekaisin työn lomassa pari viteonpätkää, samalla kun tasasin verenpainettani.


Kansi irrotettuna toivoin löytäväni selkeän vian kannentiivisteestä, mutta mitä vielä. Aikani kyyläsin kaikkea mahdollista vikapaikkaa, mihin nyt silmillä ja kynsillä ylti. Tiiste näyttää priimalta, pinnoissa ei vuotojälkiä, palotilat/pakokanavat/pakoventtiilit hyvin pitkälle samanlaisessa karstassa. Ainoa epäilyttävä yksityiskohta löytyi ykköspytystä, jossa oli kehänsuuntaisesti melkein koko putken sisähalkaisijan ympäri ulottuva ”skraidu”. Melko jämptin 40 mm lohkon pinnasta olevan skraidun alapuolella on outo harmaa alue ja yläpuolella pientä ”pilveä”. Tuosta ei oikein ilman särötarkastusta ota selvää, että onko sylinteriputki poikki. Jos on, niin voiko siitä edes päästä vesitilaan pakokaasua?
Tuo oikea kuva on otettu peilin kautta ja sen harmaa alue on "skraidun" yläpuolelle, kun vasemmassa kuvassa se on alhaalla. En huomannut kääntää kuvaa ennen latausta.

Kone on B5252S, huimalla 144 hepojoutun tehoilla, joten putken pitäisi ne paineet kyllä kestää.
Nyt alkaa sen verran ohtasuonta pullottaan, että saattaa mennä projekti kilon paloina kiertoon, ellei jotain ihan selkeää vikaa löydy. Aika ja inspis ei vaan riitä esim. mosan vaihtoon, eikä taloudellisesti edes kannata. Jos nyt pari yötä nukkuneena vielä irroittelis vesipumpun varoiksi, tarkastelis kannen ja lohkon suoruuden viivaimella.
Taidampa vielä sohottaa tuohon skraiduun toholla, joskos sieltä alkais tihkuun lämpenemisen myötä nestettä, niin sekin selittäis jo jotain.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2023, 01:22:05 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -88, 740 -87, V40 -04

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Se oli siinä sit.
Voithan mittailla suoruuksia mutta ei tuo lohko kyllä tuon näköisenä ole tehtaalta lähtenyt.
Kyllähän tuosta painetta voi vesitilaan,päästä jos siihen rakoa tulee.

En nyt mikään moottoriteknikko ole mutta muutaman olen sentään purkanut ja kasannut eikä tuo kyllä hyvältä näytä.
Kun sieltä vikaa joutuu etsimään ja tuollainen näky tulee vastaan niin heittäisin kyllä hohtimet kaivoon.
Onpahan hyvä syy hankkia toinen kulkine.

Varmaan joku paremmin asiasta tietävä antaa syvemmän analyysin.
En ole kyllä tuollaisesta kuullutkaan mutta kyllähän raju ylikuumeneminen voi tehdä lähes mitä vaan. ???

Syynä on siis ollut viallinen flektin rele tai flekti jos sulake on ehjä.
Otan osaa...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Jos on hyvinkin tasainen viiru niin olisiko kuitenkin esim männänrenkaan jättämä syöpymäjälki. Kone seissyt pitkään joskusjossainjollain?
Mites tuo sylinteriputki, pääseekö näissä koneissa "putoamaan". Kuvista ei aina ota selvää mutta onko tuossa sylinterin yleiskuvassa rappu lohkon tasopinnan ja putken välillä??

Eräs nimeltämainitsematon merkki pudottaa sylinteriputkiaan ja näissä alkaa kyllä jäähdytysjärkestelmä paineistumaan hyvinkin tehokkaasti.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kuvista ei aina ota selvää mutta onko tuossa sylinterin yleiskuvassa rappu lohkon tasopinnan ja putken välillä??
Itellä ei ole tullut vastaan kuin yhdeltä kohtaa notkahtaneita ja pyttyjen välisen vesiuran kohdalta haljenneita putkia, mutta niinhän kuvan perusteella näyttäisi putken olevan reilusti alle lohkotason. Mutta onko vain näköharha.

Vaakaviiva tosiaan on ennemmin vain männänrenkaan kohdalle muodostunut syöpymäjälki.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2023, 10:43:11 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Jos tuo on renkaiden tekemä syöpymäjälki ja vain yhdessä sylinterissä niin silloinhan olisi voinut päästää nestettä tiivisteestä juuri vain tuohon sylinteriin.
Ei kai näissä putket putoa, onko edes mahdollista tässä koneessa?

Jos tuo alakerta olis kunnossa niin sittenhän jäis vaan se tiiviste tai paha murtuma kannessa.
No mitäpä tässä, kai tuohon joku syy löytyy. Ehkä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Kiitokset kaikille vastanneille.

Ei tullut tiirailussa selvyyttä asiaan. Putket olivat niin tasalla lohkonpintaan nähden kuin vain voi olla, kuvan karstat varmaan vääristi näkymää. Tuo "poikkikohta" oli kaiketi syöpymäjälki, se kun ei "imenyt" särötarkastukseen käyttämääni bräkleeniä itseensä.

Kaikkien asiaan vaikuttavien tekijöiden lopputulemana päädyin sit paalaan ko. kulkineen. Toivottavasti muutamat hyvät osat löytää vielä ottajansa.
145 -70, 240 -88, 740 -87, V40 -04

 

Elekma  Autoracing