Aina ei mene kuin Stömsöössä. Yks V70 MKI pitkäaikaisrojekti tuli kevään aikana hierottu öljnvaihtoa vaille leimakuntoon. Kaadoin öljytilaan Motonetin pesulitkua, konetta kierroksilla lämmittäessä flekti perhana ei mennyt päälle ja kone pääsi keittämään huolella.

Tein tässä välissä termarista ihan ”läpihengittävän” ja huuhtelin järjestelmän puhtaalla vedellä, sekä koitin ilmailla systeemin täyttäessäni. Tein pari testikäynnistystä jäähdyttelyn ja veden lisäämisen jälkeen. Aina kierroksilla laski ja tyhjäkäynnillä ”oksensi”. Vaikka tuon ”ylimääräisen” veden olisi pumpannut ylävesiletkua puristelemalla pihalle, se ”oksensi” aina kierrosten laskun jälkeen. Lämmittimen säätimet olivat lämpöä kapiiniin-asennossa.

Kaivelin Bilteman ”pakokaasuanalysaattorin” ja pumppailin sillä tovin.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sylinterin-vuototestisarjat/sylinterin-vuototestisarja-2000020969Auton käynnissä ollessa nesteen väri ei muuttunut, mutta heti kun auton sammutti ja pumppasi uudelleen, niin väri alkoi vaihtua välittömästi!? Lopetin kyllä ennen kuin väri meni ihan keltaiseksi. Vaihtui sinisestä vihreäksi ihan muutamalla pumppauksella.

Autossa on ollut ”iät ajat” jonkinsortin paineenmuodostusta, kun ylävesiputki on jäykkänä kuin olis purkin viagraa hotkinut. Viitisen vuotta sitten olen vaihtanut vesipumpun, syylärin, paisarin korkin ja sisälämppärin kennon.
Tovin siinä pähkäilin ja aloin purkaa kantta irti, kun en muutakaan keksinyt. Laskettelin vedet pois ja ne olivat aivan ruosteenruskeat, vaikka ”vartti” sitten olin ne vaihtanut puhtaisiin! Toki huuhtelu ei nyt ollut mikään painehuuhtelu,joten jonkin verran varmasti jäi vanhaa jäähdytysnestettä.

Tekaisin työn lomassa pari viteonpätkää, samalla kun tasasin verenpainettani.

Kansi irrotettuna toivoin löytäväni selkeän vian kannentiivisteestä, mutta mitä vielä. Aikani kyyläsin kaikkea mahdollista vikapaikkaa, mihin nyt silmillä ja kynsillä ylti. Tiiste näyttää priimalta, pinnoissa ei vuotojälkiä, palotilat/pakokanavat/pakoventtiilit hyvin pitkälle samanlaisessa karstassa. Ainoa epäilyttävä yksityiskohta löytyi ykköspytystä, jossa oli kehänsuuntaisesti melkein koko putken sisähalkaisijan ympäri ulottuva ”skraidu”. Melko jämptin 40 mm lohkon pinnasta olevan skraidun alapuolella on outo harmaa alue ja yläpuolella pientä ”pilveä”. Tuosta ei oikein ilman särötarkastusta ota selvää, että onko sylinteriputki poikki. Jos on, niin voiko siitä edes päästä vesitilaan pakokaasua?

Tuo oikea kuva on otettu peilin kautta ja sen harmaa alue on "skraidun" yläpuolelle, kun vasemmassa kuvassa se on alhaalla. En huomannut kääntää kuvaa ennen latausta.
Kone on B5252S, huimalla 144 hepojoutun tehoilla, joten putken pitäisi ne paineet kyllä kestää.
Nyt alkaa sen verran ohtasuonta pullottaan, että saattaa mennä projekti kilon paloina kiertoon, ellei jotain ihan selkeää vikaa löydy. Aika ja inspis ei vaan riitä esim. mosan vaihtoon, eikä taloudellisesti edes kannata. Jos nyt pari yötä nukkuneena vielä irroittelis vesipumpun varoiksi, tarkastelis kannen ja lohkon suoruuden viivaimella.
Taidampa vielä sohottaa tuohon skraiduun toholla, joskos sieltä alkais tihkuun lämpenemisen myötä nestettä, niin sekin selittäis jo jotain.