Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04

  • 14 Vastauksia
  • 1470 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Nyt tuli tällainen akuutti ongelma ja tiedän että tähän on vain yksi oikea vastaus-> vie merkkikorjaamolle.
Mutta jos jätetään tuo vastaus pois, niin mikä voisi olla vikana.

Eli Volvo S40 -04 2,4 bensa automaatti. Menty töihin ja kaikki toimii ok. Kun lähdöstä töistä, niin startatessa kone tärisee ja tulee
näytölle tuo teksti Moottorijärjestelmä vaatii huollon tai sinne päin.

Normaalisti kävin tietysti kaikki sulakkeet läpi (volvo kun on niin erikoinen että yksikin sulake voi vaikuttaa kaikkeen).
VVT pyörä vaihdettu viime marraskuussa. Mikä voi hajota vain paikoillaan?
Voiko olla tulppa sökönä , tekeekö se tuollaista?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #1 : 27.05.2023, 11:18:12 »
Puola pimeä. Käy varmaan vaan neljällä. Jos et lukijalla saa selvää missä sylinterissä on misfire niin päällymuovit pois ja käydessä yksitellen puolan liitin irti.
Se joka ei vaikuta on pimeä.

Voihan se tulppakin olla mutta harvoin hajoaa paikallaan.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #2 : 27.05.2023, 20:09:24 »
Kiitos tiedosta. Täytyy kattoo tuota.  Tässä mallissa on tuo muovinen imusarja koko koneen päällä.
Tärisee kone kun käy. Ei paljon käyttää uskaltanut. Onko puolan johdoissa liittimiä imusarjan ulkopuolella?
(puolat on imusarjan alla ja ei voi käyttää ilman imusarjaa)
Tässä video josta näkee millainen kone https://www.youtube.com/watch?v=7u_7qH1YxAM

« Viimeksi muokattu: 27.05.2023, 20:11:24 kirjoittanut viijari »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #3 : 27.05.2023, 22:04:06 »
Vikakoodit lukuun. Kyllä se kohta kertoo onko misfire ja missä sylinterissä niin tietää vaihtaa puolan. Tai sitten vaihtaa ne kaikki.
Muistelin että on nopee mutta tuo kun on tuo vapari niin ei ookaan.
Meillä kun on T5 niin ovat siinä nopeesti napattavissa.

Liittimistä en tuossa tiedä mutta eihän niistä mitään iloo oo kun joutuu kuitenkin sen imusarjan poistamaan.
Ja vaikka liittimet löytyis erikseen niin tuskinpa niitä on merkattu mihin sylinteriin kuuluu.

Enhän tuota puolaviaksi voi luvata mutta se on kyllä yleinen tuon verran ajetussa ja oireet sopii. Et tosin kerro kilometrejä mutta jos auto on 2004 niin varmaan yli 300tkm?
MELKEIN vois vannoa. :D
« Viimeksi muokattu: 27.05.2023, 22:12:37 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #4 : 29.05.2023, 11:02:49 »
Puolavika voi hyvinkin olla syynä. Nyt on juuri korjaamolla vikakoodien luennassa. Mistä kannattaa puolat ostaa? Onko niissä paljon laatueroja?
Nyt on n.256tkm mittarissa, niin kuluvia osia alkaa mennä.

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #5 : 29.05.2023, 11:46:14 »
Vikakoodi ECM-900E , moottorin ohjauslaitteisto. No mitähän tälle tulisi tehdä ja mitä vaihtoehtoja olisi? Ymmärtääkseni julmetun kallis osa.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #6 : 29.05.2023, 12:05:34 »
Liittimien / piuhojen tarkastus ja putsaus ensimmäinen kohde.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #7 : 29.05.2023, 17:19:52 »
Joo ja tarkista akun varaustaso sekä akun kengät ja maajohdot moottorin ja korin välillä.
Niinkuin tuossa jo sanottiin tuo piuhojen tarkistus.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #8 : 31.05.2023, 18:36:31 »
Nyt on akku ladattu. Se latautui laturilla monta tuntia. 12,63 volttia nyt näyttää mittari, kun akku uudestaan paikalla.
Ruiskun ohjausboksi oli irti ja liittimet yritetty puhdistaa.
Laitettu kaikki takas ja yritetty käynnistää, mutta edelleen sama vika.
Kone tärisee, niinkuin ei käy nätisti. Mistä muusta voisi etsiä vikaa? Mitä liittimiä vielä tulisi katsoa?
Käykö tuo ruiskun ohjausboksi suoraan toisesta autosta, jos löytyy sama vai tartteeko se ohjelmoida?
En vielä viitsisi lähettää tuota vanhaa ohjausboksia korjattavaksi, jos se vika onkin muualla.
Tämähän on ihan mahdollista näissä volvoissa.

Niin ja mikäli vika on on muualla, kuin ohjausboksissa, niin täytyykö tuo vikakoodi kuitata pois, ennen kuin alkaa toimimaan?
« Viimeksi muokattu: 31.05.2023, 18:38:08 kirjoittanut viijari »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #9 : 31.05.2023, 21:57:22 »
Viimeisin vastaava malli oireili monella tapaa käynniltään mitä oli työn alla, vidalla koodit nolliin ja kas kaikki oireet poissa, olisko vaan joku bitti ollut jossain poikittain. Turussa päin jos auto niin kunnolliset laitteet löytyy lukuun ja nollailuun.

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #10 : 08.06.2023, 18:02:41 »
Nyt tuli eilen tuo ruiskun ohjausboksi vaihtolaitteena ja ajonestolla koodattuna.
Lähti käymään ja näki hetken normaalisti, mutta moottorin vikavalo syttyi. Kone ei käy tyhjäkäynti vaan sammuu.
Tehotkin tuntuisi olevan vähän poissa.

Perustesterillä koodiksi P0101 eli onko ilmamääräanturi tai sillä puolen häikkää.
Ruiskuboksihan on P30650677 ja on Made in Japan ja Denson tekele.

Mistäköhän seuraavaksi tulisi vikaa hakea vai misät tämä nyt tuli?
« Viimeksi muokattu: 08.06.2023, 18:04:21 kirjoittanut viijari »

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #11 : 09.06.2023, 18:50:16 »
Tänään jäi tien päälle pienellä lenkillä. Reipas liikunta ja tönätty "kotipihaan". UK sivuilta löyty neuvo että akkukaapeli irti odotus ja kaapeli kii. Avain I asentoon ja II asentoon ja takas I asentoon ja oliko odotus jotain 20 sekkaa. Tein näin ja auto toimi normaalisti. Ei mitään vikakoodeja. Noin 6 km ajon jälkeen  taas vaan moottorivalo päälle ja vaihteisto vaatii huollon. Just.

Eli olisiko vaan parree viedä Karlaan volvo testerin päähän nollauttamaan koodit tai mitä siellä onkaan.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #12 : 09.06.2023, 22:22:46 »
Koita nyt vielä imm töpseli irti. Jos alkaa käymään kunnolla niin vika löyty.
Se näissä pitäis kokeilla heti, en huomannu sanoo.

Ei se ainakaan tilannetta pahenna. :))
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #13 : 11.06.2023, 20:34:06 »
Nyt otetty tuo johta irti ilmamääräanturilta. Tilanne ei muuttunut. Ajoin myös hetken sillä ilman, että anturi on kiinni. Samanlaisesti meni. Valo syttyi taas 1km ajon jälkeen. Antaa tällaisen vikakoodin nyt: P0101 Mass air Volume Air Flow A Circuit Range/Performance.
Tuli vaan mieleen, että voiko tuo ruiskun ohjausboksi olla sama monelle eri tyypin moottorille, eli on turbomallissa sama vai eri boksi?
Jos nyt onkin, että tuo ruiskuboksi ei sovi.
Niin ja tyhjäkäyntikierrokset heittelee 550-900 luokkaa paikalla ollessa.( Siis muuten moottori käy nyt ok. Ainakin sen aikaa kun käytin sitä.)

Tai tuo ilmamääräanturi on sökö. OBD lukija antaa tuolle Air flow rate from mass air flow sensor arvoksi 0,4lb/min tyhjäkäynnillä. Se nousee kyllä kun antaa kaasua 1,2lb/min arvoon. Ilmamääräanturin hankinta, mistä kannattaa hankkii että kanssa toimii? Se on volvo 8658471 MB197400-3080 Denso 031020 koodit löytyy.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2023, 07:24:09 kirjoittanut viijari »

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorijärjestelmä vaatii huollon 2,4 S40-04
« Vastaus #14 : 12.06.2023, 22:56:27 »
Lisää informaatioa asiaan. Tänään vaihdettu ilmamäärämittari. Lähetty ajamaan ja noin 4 km pääsi, niin valot palasi ja vaihtu hiipui-> tekstit näytölle Ajonvakautus vaatii huollon ja vaihteisto vaatii huollon. No akkun kenkä vaan irti vähäksi aikaa ja sitten paikoilleen ja kotiin päästiin. Moottorivalo kyl palasi matkalla.
Koodit P0101 ja P0106.

Lisää tietoa haettu. Ilmavuotoa epäilty ja läppärungon likaisuutta epäilty. Läppärunko irti ja puhdistus ja paikalleen. Saippualiuosta letkujen päälle, jos imuvuotoa löytyis
no ei löytynyt.  No uusi ajolenkki. Noin vajaa 30km pääsi , eikä mitään vikaa. Sitten syttyi moottorivalo taas. P..kele. No tälläsia nää kai on. Mistä sitten hakisi vikaa?

 

Kulkukoira  Proturbo