Noniin,
VRCF:n LH-gurut ja muut itämaantietäjät - nyt tarviais apua tän vehkeen kanssa
Kokoonpano:- Alunperin B200F pannulla varustettu 1990 farkku 240 alkuperäisellä LH2.4 johtosarjalla
- 500tkm+ ajettu B230FT vakiokellari / vakio 531-kansi / HE221w ahdin pikkumitsun #7 pakopesällä
- #984-loppuinen bensapurkki
- #207-lopppuinen sytkäpurkki
- RC 750cc matalaohmiset sumut 940 esivastuksen kera
- 016 IMM siirettynä 3" kuoriin - johdot jatkettu apukuskin puolelle ja immu turbon imupuolella ennen huohotuslinjaa
- Bokseissa näille suuttimille, 3" immulle ja T3/T4 ahtimelle tehdyt lastut - näin ainakin perimätiedon mukaan, bensalastuun kirjoitettu "
750" ja EZK-lastuun oli kanssa jotain raapustettu samalla käsialalla, joten luulisi pitävän paikkansa
Taustatietoa:Keväällä 2021 vaihdoin lankun keulille B230FT koneen jolla ajeltiinkin kesä 2021. Silloin koneessa kiinni mitsun 15G ahdin sekä bensalastu vakioimmulle ja -suuttimille. Bensaboksina #954-loppuinen. Pieniä tyhjäkäyntiongelmia lukuunottamatta pelasi hienosti. Muutoskatsastin auton 2022 keväällä vakio B230FT tekniikalle, jonka jälkeen ahdin, suuttimet, lastut sekä sytkäboksi vaihtuivat yllämainittuihin. Kesällä '22 auto pelasi ihan kiitettävästi, tyhjäkäynnillä vähän humppasi ja joskus saattoi pientä "rytmihäiriötä" esiintyä, mutta ajossa ja vedättäessä pelasi ilman ongelmia, joten annoin olla. Nyt keväällä kaivoin auton naftaliinista ja leimahan jäi päästöistä kiinni. CO kierroksilla huomattavan korkea ja käry sen mukainen. Selvästi pätki tyhjäkäynnillä ja ilman kuormaa tasaisilla kierroksilla paikallaan kaasuteltaessa, ajossa ei vieläkään tässä vaiheessa mitään ongelmaa.
Ongelma:Kylmiltään kun lyö laitteet tulille, niin auto käy hienosti n. 10-15sec. Seokset laajakaistalambdan mukaan 14 paikkeilla ja käynti tosi tasaista about 950rpm. Sen jälkeen kuin taikaiskusta seokset tippuu 12-13 paikkeille ja siitä vetää heti tosi laihalle 17+. Tämän ajan käynti vielä suht tasaista seossuhteen heittelystä huolimatta, mutta sitten alkaa vitunmoinen sekoilu. Tyhjäkäynti heittelee 50-2000rpm väliä ja seokset käy välillä laajakaistalambdan mittausasteikon yläpäästä ylitse ( näytöllä vain teksti "LEAN" ) Moottori meinaa sammua ja LH yrittää kompensoida avaamalla tyhjäkäyntiventtiiliä aivan auki. Tuloksena kone käy totaalisen paskasti ja rynkyttää niin saatanasti, kierrokset heittelee 0-2000rpm. Välillä saattaa sammua. Jos käynnistää uudelleen lämmenneellä koneella niin sekoilu jatkuu, jos antaa jäähtyä vähän ja/tai irroitaa akun miinuskengän niin käy taas aluksi hyvin. En enää muista missä vaiheessa ongelma alkoi pahentua, kun niin harvoin pääsee tätä autoa ropailemaan. Kuitenkin alhaalla lueteltujen toimenpiteiden jälkeen auton käynti silloin kun käy ns. kunnolla on parempaa kun ennen, mutta vian mennessä päälle ei toimi enää juuri ollenkaan. Ennen kuitenkin toimi kokoajan, joskaan ei täydellisesti.
Toimenpiteet tähän asti:Kansipahvi-operaatio:Autossa oli jo alkavaa kansipahvivikaa johtuen mitä luultavimmin aiemmasta asennusvirheestä ( en putsannut kannenpulttien kierteitä lohkosta kunnolla

) Kansipahvi tuli siis vaihdettua Viktor Reinzin massapahviin kovien kannenpulttien kera. Samalla vaihtui uudet sytytystulpat sekä tulpanjohdot ja puolan lainasin varaosa-autosta ihan testimielessä. Ei vaikutusta käyntiin. Testasin induktiokynällä ja kaikkiin pyttyihin tulee kipinää tasaiseen tahtiin kierrosluvusta riippuen, eli kipinää ei näyttäisi pätkivän. Huomasin samalla, että 2- ja 3-pytyn kohdalta pakosarjan oli huomattavasti puhtaampi, kuin 1- ja 4-pytyn.
Bensapurkin vaihto:Vaihdoin #954-loppuisen tilalle tuon uudemman hyllyssä lojuneen #984-loppuisen. Lastun tietysti samalla. Ei mitään vaikutusta. Tai no - sähköflektin ohjaus lakkasi toimimasta "

" Eli nyt siis antaa tyhjäkäynnillä pyöriessä lämmetä sen verran, että alkaa kurlaamaan vettä paisarista pihalle. LH-diagnostiikan testausmoodilla flekti kuitenkin pyörii hienosti molemmilla nopeuksilla. Hohhoijjaa...
Sytkäpurkin vaihto:Testimielessä iskin paikalleen 240 B200F vakio sytkäpurkin. Tyhjäkäynti alussa pikkasen alhasempi kun tolla #207-purkki+lastu -kombolla. 750-800rpm eli orkkisarvoissa. Muuten ei mitään vaikutusta itse ongelmaan.
Tyhjäkäyntianturin ja tyhjäkäynnin säätö:Säädin tyhjäkäynnin ja anturin korjauskirjan mukaan. Samalla tuli putsattua kaasuläppä. Tyhjäkäynti jäi ehkä hieman alhaisemmaks jäi kun aikasemmin. Ei muuta vaikutusta.
IMM vaihto:Aloin tutkimaan tuota mulle päätynyttä itsetehtyä 3" immua tarkemmin. Eihän se perkele anna mitään vastusta 2- ja 3-napojen välistä mitattuna. Vertasin sitä muihin hyllyssä oleviin immuihin ja jopa rikkinäiseksi todettu vakio -016 immu antaa vastuksen noista navoista mitattuna. Noh ei muuta kun immu palasiksi ja sisältä paljastui kovia kokenut -016 elektroniikkayksikkö. Siitä kuumalangan sisällään pitävästä muovirinkulasta oli lohjennut pala pois sekä sivuhuomiona mainittakoon, että silikoonilla oli lutrattu vähintäänkin tarpeeksi. Uhrasin yhden toimivaksi todetun -016 immun ja istutin sen näihin 3" kuoriin. Nyt auto käy ensimmäiset 10-15sec todella nätisti. Aivan kuten vakio LH-vehje, eikä mitään hikottelua havaittavissa. Oireet kuitenkin tuon 10-15sec jälkeen pysyvät aivan samalla tavalla kuin ennenkin.
Tankkipumpun vaihto:Sulakkeita tarkistaessa tuli mieleen testata bensapumppujen toiminta. Jostain foorumeilta joskus muistan lukeneeni bensapumppujen toiminnan olleen osasyyllisenä ailahtelevaan käyntiin. Auton alla olevan pääpumpun tiesin toimivan ( ainakin jollain tasolla ), kun se pitää niin helvetillistä rutinaa. Tankkipumpun totesin olevan täysin mykkä. Jännä juttu ottaen huomioon, että auton mukana tulleen huoltovihkosen mukaan molemmat bensapumput vaihdettu v. 2020

Uudenkarheasta tankkilaiteesti paljastui täysin kiinnileiponut siirtopumppu. Ei inahtanutkaan vaikka antoi suoraa virtaa. Noh, ei muuta kun biltemasta Walbro 255 -kopio tilalle ja testaamaan. Nyt tankkipumppukin selvästi pelissä mukana, mutta mitään vaikutusta käyntiin sillä ei ollut. Bensakiskolta mitattuna bensapaineet ovat suunnilleen sitä, mitä pitääkin eli 3bar ±imusarjan paine. Bensapaineensäätimeltä kun nyppää letkun irti ( ja tulppaa sormella alipaineletkun ettei synny imuvuotoa ), niin vähän tuoksahtaa bensa. Ei kuitenkaan falskaa läpi. Käynti ei muutu mihinkään suuntaan. Huomiona mainittakoon, että bensakiskon tuloletkusta tunnusteltuna tuntee, kun bensaa tulee ihan selvästi nopein
sykäyksin. Heitetään vaikka lonkalta, että 120Hz tahtiin. Ei siis tasaisesti. En tiedä onko sitten vika vai ominaisuus.
Lambdan testaus:Em. huoltovihkosen mukaan lambda-anturi vaihdettu myös pari vuotta sitten. Muistaakseni taisi olla jopa ihan Boschin leimoilla oleva anturi, mutta en mene takuuseen. Testasin kuitenkin irroittamalla lambdan liittimet - tuloksettta. Ei mitään vaikutusta käyntiin.
Yhteenveto:Mitään ideoita mistä lähteä diagnosoimaan seuraavaksi? Jotain kovin mystistä tapahtuu tossa 10-15sec kohdalla kylmäkäynnistyksestä... enpä osaa sanoa liittyykö LH:n toimintaan, että joku toiminto/ohjaus lähtee käyntiin ja siinä vaiheessa menee homma metsään. Pitänee ottaa videota tänne foorumille tästä sirkuksesta, jos vaikka siitä jotain selviäis. Helpoimmalla varmaan pääsis kun asentais kunnon moottorinohjauksen, mutta aikaa auton ropaukseen ei juurikaan ole, niin olisi kiva saada pelaamaan näillä palikoilla. Tai ainakin edes sen verran että saisi leimalta läpi. Mietteitä? Kohtalotovereita?