Elekma  Autoracing

S60 D5 ilmastointi heikko (aineet ok, höyrystin ei viilene kunnolla)

  • 4 Vastauksia
  • 991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volivol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
S60 D5 2011 automaatti, ajettu 260 tkm.

Mulla on tää auto nyt kolmatta kesää, ja ilmastoinnin teho on ollu koko ajan vähän heikko. Kylmää on tullut, mutta ei niin kylmää kuin kaiken järjen mukaan pitäisi. Automaattisäätö pitää puhallinta keliin nähden varsin kovalla, ja ilma ei silti kovin kylmää ole. Joskus hyvin harvoin on saattanut puhaltaa oikeasti kylmää hitaalla puhallinnopeudella, mutta yleensä tulee vain viileähköä ja aika lujaa.

Ensimmäisenä kesänä joinain yksittäisinä kertoina ei puhaltanut lainkaan kylmää, vaan jopa lämpimämpää kuin ilmastointi poiskytkettynä. Toisena kesänä näitä episodeja tuli hyvinkin usein, etenkin kuumina päivinä. Silloin kun toimi, lämpötila oli totuttuun tapaan melko hailakka, ja puhallin teki paljon töitä. Kuumempina päivinä puhalletun ilman lämpötila vaihteli usein viileähkön ja lämpimän välillä. Ja nyt alkukesällä oireet on aikalailla 1:1 samat kuin viime kesänä.

Näitä on kokeiltu ja tutkittu:

  • Viime kesänä vein täyttöhuoltoon, ja ulos tuli ulos grammalleen se määrä kylmäainetta mitä kone laittoi takaisin sisään.
  • Mittasin magneettikytkimen välykseksi 0,65 mm. Oikea arvo riippuu kompuran mallista, enkä ole varma mikä tuossa on. Toisen kompuramallin toleransseihin tuo menee, ja kytkin kyllä kytkee ainakin näillä alkukesän keleillä.
  • Katsoin eilen Vidalla arvoja, ja kompuran paine oli reilu 8300 hPa ja höyrystimen lämpötila 10°C. Vääntämällä lämmöt LO-asentoon höyrystimen lämpötila nousi 13°C asti. Paine kuulostaa vähän alhaiselta ja lämpötilat aika korkeilta.
  • Ääntäminen ja aiemmin mystisesti katkennut apulaitehihna viittasivat laturin vapakytkimeen, mikä oli kuin olikin jumissa ja nyt vaihdettu. Nyt ei ole kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä.
  • Relevantteja vikakoodeja ei ollut kuin laturin toiminnasta, ja sekin on nyt korjattu.

Onko mitään sensoria, venttiiliä tms., joka voisi selittää käytöksen? Mieluusti selvittäisin vian ennen kuin lähden vaihdattamaan koko kompuraa ;D Koska kylmää tulee joskus ohikiitävän hetken ajan ihan kunnolla ja muuten jotenkuten, ei tuo nyt aivan totaalisen paskana voi olla.

Edit: Ja lisätietona vika on usein kylmäkäynnistyksen jälkeen heti päällä. Ja tuolla viime kesän täyttöhuollolla oli sellainen vaikutus, että ilmastointi alkoi toimimaan tuon selostuksen mukaan eli jotenkuten, kun alkukesästä ennen täyttöä ei toiminut juuri lainkaan. Vaikka kylmäainetta meni sisään nettona 0 g.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2023, 13:38:58 kirjoittanut volivol »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
No pyöriikö se kompura kun magneettikytkin vetää ja pysähtyy myös kun se päästää.
Senhän näkee siitä hihnapyörän päästä.
Onhan siellä painekytkin joka voi sekoilla myös.

Jos kompura pyörii oikein niin painekytkin on kunnossa.
Lähteekö flekti keulilla päälle heti kun kytket ilmastoinnin käyttöön?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa oa5599

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
onko muuttuvatilavuuksinen kompura ??

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Paisuntaventtiili.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa volivol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
No pyöriikö se kompura kun magneettikytkin vetää ja pysähtyy myös kun se päästää.
Senhän näkee siitä hihnapyörän päästä.
Onhan siellä painekytkin joka voi sekoilla myös.

Jos kompura pyörii oikein niin painekytkin on kunnossa.
Lähteekö flekti keulilla päälle heti kun kytket ilmastoinnin käyttöön?

Kytkin on niin paskassa paikassa, ettei sitä oikein näe ottamatta sisälokaria pois. Viime kesänä testaillessa kyllä kytki. Rikkinäinen laturin vapaakytkin myös rutisi selkeästi kovempaa kun kylmästöinnin laittoi päälle, ja vaimeni kun sen kytki pois. Eiköhän se siis kytke, mutta voihan se luistaa. Molemmat flektit pyöri heti, kun kylmäkäynnistin ilmastointi päällä.

Ja huomasin eilen, että vapaakytkimen vaihto ei korjannutkaan ilmastointi päällä joskus kuuluvaa ujeltavaa ääntä. Pitää varmaan magneettikytkimen laakeri tarkistaa seuraavaksi.

onko muuttuvatilavuuksinen kompura ??

Ei aavistustakaan. Vidasta sai ulos "AC power" tms. prosenttiarvon, joten voi olla? Osanumero on (tietääkseni) 36001462.

Paisuntaventtiili.

No se sopis kyllä oireisiin... Löytyykö vinkkejä tuon varmistamiseen? Yritän ainakin sulkea pois magneettikytkimen viat ihan ekaksi.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron