S60 D5 2011 automaatti, ajettu 260 tkm.
Mulla on tää auto nyt kolmatta kesää, ja ilmastoinnin teho on ollu koko ajan vähän heikko. Kylmää on tullut, mutta ei niin kylmää kuin kaiken järjen mukaan pitäisi. Automaattisäätö pitää puhallinta keliin nähden varsin kovalla, ja ilma ei silti kovin kylmää ole. Joskus hyvin harvoin on saattanut puhaltaa oikeasti kylmää hitaalla puhallinnopeudella, mutta yleensä tulee vain viileähköä ja aika lujaa.
Ensimmäisenä kesänä joinain yksittäisinä kertoina ei puhaltanut lainkaan kylmää, vaan jopa lämpimämpää kuin ilmastointi poiskytkettynä. Toisena kesänä näitä episodeja tuli hyvinkin usein, etenkin kuumina päivinä. Silloin kun toimi, lämpötila oli totuttuun tapaan melko hailakka, ja puhallin teki paljon töitä. Kuumempina päivinä puhalletun ilman lämpötila vaihteli usein viileähkön ja lämpimän välillä. Ja nyt alkukesällä oireet on aikalailla 1:1 samat kuin viime kesänä.
Näitä on kokeiltu ja tutkittu:
- Viime kesänä vein täyttöhuoltoon, ja ulos tuli ulos grammalleen se määrä kylmäainetta mitä kone laittoi takaisin sisään.
- Mittasin magneettikytkimen välykseksi 0,65 mm. Oikea arvo riippuu kompuran mallista, enkä ole varma mikä tuossa on. Toisen kompuramallin toleransseihin tuo menee, ja kytkin kyllä kytkee ainakin näillä alkukesän keleillä.
- Katsoin eilen Vidalla arvoja, ja kompuran paine oli reilu 8300 hPa ja höyrystimen lämpötila 10°C. Vääntämällä lämmöt LO-asentoon höyrystimen lämpötila nousi 13°C asti. Paine kuulostaa vähän alhaiselta ja lämpötilat aika korkeilta.
- Ääntäminen ja aiemmin mystisesti katkennut apulaitehihna viittasivat laturin vapakytkimeen, mikä oli kuin olikin jumissa ja nyt vaihdettu. Nyt ei ole kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä.
- Relevantteja vikakoodeja ei ollut kuin laturin toiminnasta, ja sekin on nyt korjattu.
Onko mitään sensoria, venttiiliä tms., joka voisi selittää käytöksen? Mieluusti selvittäisin vian ennen kuin lähden vaihdattamaan koko kompuraa

Koska kylmää tulee joskus ohikiitävän hetken ajan ihan kunnolla ja muuten jotenkuten, ei tuo nyt aivan totaalisen paskana voi olla.
Edit: Ja lisätietona vika on usein kylmäkäynnistyksen jälkeen heti päällä. Ja tuolla viime kesän täyttöhuollolla oli sellainen vaikutus, että ilmastointi alkoi toimimaan tuon selostuksen mukaan eli jotenkuten, kun alkukesästä ennen täyttöä ei toiminut juuri lainkaan. Vaikka kylmäainetta meni sisään nettona 0 g.