Kaverin S80 vm -99 on 140 hp tinakoneella ja manuaalivaihteilla. Ajettu reilu 200.000 km ainoastaan. On ollut kaverin isällä aiemmin.
Nyt katsastusmies oli todennut, että koneen apulaitteesta kuuluu kilinää.
Pajalla antoivat tuomion; täytyy olla runkolaakeri viallinen. Korjausarvio n. 2.000 eur. Ei kannata korjata. Eivät avanneet konetta.
Onko mahdollista, että laakerit menee tuosta koneesta noilla kilometreillä?
Auto oli seissyt talven yli ja oli nyt otettu ajoon. Syksyllä ei kilissyt, kun oli jätetty seisomaan.
Kilinä alkaa kuulemma 2.000 rpm kierroksilla.
Totesin kaverille, että tuo sen minulle katsottavaksi, kun juttu kuulostaa uskomattomalle. Onko mahdollista?
Itse veikkasin hydraulinostimen jumimista. Tai kaksoismassakytkintä (onkohan siinä sitä edes). Autossa on alkuperäinen kytkin.
EDIT. Nyt sain auton tutkittavaksi. Ääni on kuin Volvon ääni tyhjäkäynnillä, mutta yli 2.000 rpm ääni on kuin Eesaun jalat: syvä koputus/naputusääni. Kuuntelin nostimet stetoskoopilla; kaikki kuullostivat normaalille.
Vielä en helteen vuoksi jaksanut hihnaa irrotella, mutta ääni tuntuu kuuluvan keskeltä moottoria - ehkä jopa pakosarjan puolelta.