Kulkukoira  Proturbo

V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"

  • 10 Vastauksia
  • 15983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussi101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« : 29.12.2011, 17:55:33 »
Mikäs koneessa ongelmana, kun antaa oheisen vikailmoituksen? Auto ajettu 97500km. Ostettu viime kesänä merkkiliikkeestä, jossa tehty moottoriöljyn vaihto 89000km kohdalla. Sitä ennen tehty ohjelman mukainen huolto 80000km kohdalla.

Vikakoodi luettu merkkiliikkeessä tänään. Tarkempi analyysi koodiin oli se, että moottoriöljyn laatu oli huonontunut anturin mukaan. Syynä tähän huollon mukaan oli se, että moottori yrittää puhdistaa hiukkassuodatinta, mutta lyhyillä ajoilla se ei onnistu ja näin ollen polttoa varten syötettävä lisäpolttoaine päätyy moottoriöljyn sekaan huonontamaan sen laatua.

Autolla voi huollon mukaan ajaa vielä normaalisti. Onkohan näin? Varasimme 100000km huollon parin viikon päähän.

Kommentteja kaivataan asiantuntevilta foorumin jäseniltä. Itsestä tuntuu oudolta, että moottoriöljyjä pitää vaihdella 8000km välein, eli alle puolessa välissä huolto-ohjelman mukaista vaihtoväliä. Enkä ole aikaisemmin kuullutkaan, että noin 12km yhdensuuntainen työmatka aiheuttaa dieseliin tälläistä. Eikös näiden pitäisi normaali ajo kestää? Välillä tulee kuitenkin ajettua pidempää ja kovempaakin.

Poissa S.K.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #1 : 29.12.2011, 19:42:35 »
http://www.volvocars.com/fi/Documents/UserManuals/V50/V50_owners_manual_MY08_FI_tp9182.pdf , sivu 121:

alleviivattuna tärkeimmät kohdat.

Dieselhiukkassuodatin (DPF)
Dieselautot voivat olla varustettuja hiukkassuodattimella,
mikä tehostaa pakokaasunpuhdistusta.
Pakokaasuissa olevat hiukkaset
kerätään suodattimeen normaalin ajon
aikana. Hiukkasten polttamiseksi ja suodattimen
tyhjentämiseksi käynnistyy ns. regenerointi.
Tämä edellyttää, että moottori on saavuttanut
normaalin toimintalämpötilansa.
Suodattimen regenerointi tapahtuu automaattisesti
300–900 kilometrin välein riippuen
ajo-olosuhteista. Regenerointi kestää
tavallisesti 10-20 minuuttia
. Sinä aikana voi
polttoaineenkulutus lisääntyä hieman.
Takalasin lämmitys voi aktivoitua automaattisesti
moottorin kuormituksen lisäämiseksi
regeneroinnin aikana ilman, että merkkivalo
palaa.
Regenerointi kylmällä säällä
Jos autolla ajetaan usein lyhyitä matkoja kylmässä
säässä, moottori ei saavuta normaalia
toimintalämpötilaansa. Tämä tarkoittaa, että
dieselhiukkassuodattimen regenerointia ei
tapahdu eikä suodatin tyhjene.

Kun suodatin on n. 80 % täynnä hiukkasia,
syttyy keltainen infosymboli kojelaudassa ja
ilmoitus NOKISUODATIN TÄYNNÄ KS.
KÄSIKIRJAA esitetään kojelaudan näytössä.
Käynnistäkää suodattimen regenerointi ajamalla
autolla, mieluiten maantiellä tai moottoritiellä,
kunnes moottori saavuttaa normaalin
toimintalämpötilansa. Autolla tulee sen jälkeen
ajaa vielä n. 20 minuuttia.
Regeneroinnin päätyttyä häviää ilmoitus
automaattisesti.
Käyttäkää pysäköintilämmitintä (lisävaruste)
kylmällä säällä, jolloin moottori saavuttaa
normaalin toimintalämpötilansa nopeammin.



Jotkut merkit vaativat lisäksi tietyn ajonopeuden ja moottorille tietyn vähimmäis kierrosluvun regenoinnin suorittamiseksi.

Poissa Jussi101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #2 : 12.06.2012, 18:46:30 »
no niin, lisää kokemuksia tähän asiaan liittyen.

Auto ilmoitti vappupäivänä kilometrien ollessa 103000 nokisuodattimen olevan taas täynnä. Joten ei muuta kuin Volvolle regenerointiin ja öljynvaihtoon. Hintaa operaatiolle tuli noin 300 €.

Kului vain kuukausi ja auto ilmoitti taas nokisuodattimen olevan täynnä. Ajoa ehti kertyä 2000 km ja siitäkin 1200 km moottoritiellä. Jotenkin outoa, että kesällä lämpimässä yli sadan kilometrin moottoritieajon jälkeen auto ilmoittaa nokisuodattimen täyttymisestä. Luulisi, että se olisi polttanut sen tyhjäksi.

Auto on muuten aivan erinomainen, mutta tämä ongelma vaan alkaa jo ottamaan hattuun.







Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #3 : 12.06.2012, 19:45:20 »
Sinuna poistattaisin koko suodattimen käytöstä.onneks omasa ei tuota oo..
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa vmoi73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #4 : 14.06.2012, 18:34:01 »
Onko huollossa varmasti laitettu oikeaa öljyä koneeseen? Hiukkassuodattimella varustetussa autossa
on käytettävä öjlyä, joka tuhkautuu puhdistuspolton aikana. Tosin kerroit, että auto on ostettu ja huolettu merkkiliikeessä, joten luulisi tämän asian olevan kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2012, 18:35:41 kirjoittanut vmoi73 »

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #5 : 14.06.2012, 18:46:06 »
no niin, lisää kokemuksia tähän asiaan liittyen.

Auto ilmoitti vappupäivänä kilometrien ollessa 103000 nokisuodattimen olevan taas täynnä. Joten ei muuta kuin Volvolle regenerointiin ja öljynvaihtoon. Hintaa operaatiolle tuli noin 300 €.

Mikset regeneroi itse kun kerta kyseessä on säännöllinen toimenpide? Halvempaa ja tietyllä tapaa kätevämpää olisi se.

Poissa Jussi101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #6 : 14.06.2012, 20:24:08 »
miten regeneroinnin voi tehdä itse muuten kuin ajamalla ja odottamalla, että auto sattuu käynnistämään toimenpiteen? Autohan päättää itse paine-eroanturien perusteella milloin on aika regeneroida. Mulla ei ole huoltokorjaamon laitteita, joilla voi tehdä pakotetun regeneroinnin.

Huollon mukaan tähän ei ole olemassa ohjelmistoversiota, joka kertoisi kuskille milloin regenerointi alkaa, milloin se on päällä ja milloin loppuu. Auton tietokoneeseen ei jää myöskään mihinkään lokiin tietoa tehdyistä, keskeytyneistä ja/tai aloittamatta jääneistä regeneroinneista. Ymmärsin huollon kanssa käydyn keskustelun pohjalta, että isommista Volvoissa olisi ohjelmistoissa näitä ominaisuuksia.

Auto on menossa ensi keskiviikkona 20.6 korjaamolle. Palaan kun tiedän miten siellä on mennyt.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #7 : 15.06.2012, 21:51:02 »
miten regeneroinnin voi tehdä itse muuten kuin ajamalla ja odottamalla, että auto sattuu käynnistämään toimenpiteen? Autohan päättää itse paine-eroanturien perusteella milloin on aika regeneroida. Mulla ei ole huoltokorjaamon laitteita, joilla voi tehdä pakotetun regeneroinnin.

"Kun suodatin on n. 80 % täynnä hiukkasia, syttyy keltainen infosymboli kojelaudassa ja ilmoitus NOKISUODATIN TÄYNNÄ KS. KÄSIKIRJAA esitetään kojelaudan näytössä.Käynnistäkää suodattimen regenerointi ajamalla autolla, mieluiten maantiellä tai moottoritiellä, kunnes moottori saavuttaa normaalin toimintalämpötilansa. Autolla tulee sen jälkeen ajaa vielä n. 20 minuuttia.
Regeneroinnin päätyttyä häviää ilmoitus automaattisesti."

Eikö se ole tuossa kerrottu, vai enkö ymmärtänyt jotain?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #8 : 18.06.2012, 09:50:01 »
"Kun suodatin on n. 80 % täynnä hiukkasia, syttyy keltainen infosymboli kojelaudassa ja ilmoitus NOKISUODATIN TÄYNNÄ KS. KÄSIKIRJAA esitetään kojelaudan näytössä.Käynnistäkää suodattimen regenerointi ajamalla autolla, mieluiten maantiellä tai moottoritiellä, kunnes moottori saavuttaa normaalin toimintalämpötilansa. Autolla tulee sen jälkeen ajaa vielä n. 20 minuuttia.
Regeneroinnin päätyttyä häviää ilmoitus automaattisesti."

Eikö se ole tuossa kerrottu, vai enkö ymmärtänyt jotain?

Tainnut Jussi ajella autolla moottoritietä monet kerrat joten ei taida tuo toimia tällä kohtaa. :)

Autossa siis joku vika eikä vaan se että on ajettu lyhyttä matkaa ja suodatin tulossa täyteen...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jussi101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #9 : 20.06.2012, 18:57:50 »
no niin päivitystä tilanteeseen.

Kommenttina aikaisempaan, regenerointia ei  voine käynnistää itse. Edellä mainittu viesti "nokisuodatin täynnä" tulee annettuna silloin kun paine-eroantureiden mittaukset osoittavat riittävää paine-eroa. Ei ainakaan minulle auennut miten aikaisemmassa oli kuvattu käyttäjän ajastama /pakottama regenerointi.

Auto oli tänään korjaamolla. Siihen diagnosoitiin juurikin paine-eroanturin vikaantuminen. Anturi vaihdettiin, lisäksi tehtiin ECM-päivitys (mitähän se tarkoittaa?) sekä vielä kerran pakotettu regerointi. Palvelukin oli erinomaista ja toimenpiteet menivät vaihtoautotakuuseen. Hyvä Volvo!

Tuli mieleen, että pelkkä auton laatu ei tee siitä vielä premiumia, vaan kyllä hyvällä merkillä myös korjaus ja takuuasioiden hoito pelaa sujuvasti. Eipä ole Volvon kanssa tullut eteen samanlaisia haasteita kuin VAG:ssa TSI- ja DSG-tyyppivikojen korjausten nihkeyden kanssa.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0D -08 "moottorijärj. vaatii huollon"
« Vastaus #10 : 20.06.2012, 20:58:03 »
lisäksi tehtiin ECM-päivitys (mitähän se tarkoittaa?)

Engine Control Module päivitys

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Control_Module
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Samppasport  Futurez