RallyBaron  Samppasport

V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta

  • 10 Vastauksia
  • 22443 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Belsebub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Volvo V70 D5 -01
V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« : 29.12.2011, 20:59:41 »
Tervehdys

Elikkä seuraavanlainen ongelma: Venttiilikopan tiiviste vuotaa suutinputkien juuresta öljyä ja tiputtaa pikkuhiljaa pakosarjan päälle.

Tiivisteen ja suuttimien asennussarjat aattelin vaihtaa, mutta ei meinaa irrota suutinputket sylinterikannesta. Ei uskalla kammeta kovin, ettei tule kalliimpaa remonttia. Millähän niitä suuttimia kannattis yrittää irroittaa, jottei tulis turhaa vahinkoa aikaseksi...? Paikallinen joka merkin firma ei alkanut edes remonttia tekemään...  :o

Autollahan on rullattu vasta 525 000 km, hätäsesti sisäänajettu...  :pomo:

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #1 : 29.12.2011, 21:48:53 »
En tiedä, kuinka lujassa sulla ne on, mutta tähän mennessä on yleensä jokainen irronnut viimeistään sillä, että oon laittanut hylsyn siihen putkiliitoksen kantaan ja siihen jatkovarren ja hiljakseen nytkytellyt edestakaisin, että se lähtee vähän pyörimään ja irtoaa.
Onhan suuttimia kansissa ollut joissakin autoissa niinkin lujassa, että ne on saanut irti vasta, kun sylinterikansi on ollut pöydällä, jotku kotikorjaajat kuulemani mukaan ovat käyttäneet myös sellaista keinoa, että jättää kyseisen suuttimen kiinnityspultin löysälle ja ajelee niin kauan autolla, että suutin lähtee irti... toivottavasti ei kuitenkaan konepellin läpi.

Poissa Belsebub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Volvo V70 D5 -01
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #2 : 29.12.2011, 22:00:49 »
Kyllä ne lujassa tuntuu olevan, ei ainakaan ulospäin kampeamalla näytä lähetevän. Täytyy kokeilla tuota pyöritystä, lähinnä huolettaa suutinputken kestävyys... Onkohan näitä suuttimia koskaan irroitettu, ei toki karstaa pitäisi kärjissä olla...  ;D

Itsekin kuulin siitä konstista, että löysää suuttimen kiinnikkeet ja auto tulille...  ::)

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #3 : 29.12.2011, 22:02:17 »
kilometrejä kun on noin paljon takana voivat olla pikeentyneet tiukkaan.
siihen on työkalu(purkuraudan tapainen) jolla kammetaan irti. voi olla avuksi, kaada vuorokautta aikaisemmin dieseliä tai liuotinta suuttimien syvennyksiin, tästä en kuitenkaan ole täysin varma pääseekö aine vaikuttamaan.

Kun itse otin tulipalon jäljitä olevasta moottorista suuttimet irti, pari lähti isolla jakoavaimella edestakaisin käännellen, mutta kaksi vaati ison mutterin hitsaamisen suuttimiin kiinni ja paineilma pyssyllä kääntämistä. yhdestä jäi kärkiosa kiinni kanteen kun suutin aukesi liitoksen kohdalta.
Ongelmana oli kun kiersi toiseen suuntaan suutin levisi sauman kohdalta ettei sitä meinannut saada pois, joten se kohta suuttimesta piti valmiiksi smirkelöidä ohuemmaksi.
Kun oli kansi irrallaan, käytin metalli firmassa jossa loppuen lopuksi saivat kärjen pyörähtämään irti suuttimen rungon kanssa. ilmeisesti niillä oli vahvempi paineilma pyssy.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #4 : 29.12.2011, 22:15:32 »
Suutinputkienhan pitäisi kyllä yleensä aueta ihan helposti, pidät vaan suuttimen vastaavasta kannasta vastaan avaimella, kun suutinputken mutterin avaat, ettei pääse se suuttimen liitos pyörähtämään aukipäin, putki sitten myös sieltä railin päästä irti ja putki kokonaan pois, älä siis vian taita niitä pois edestä, ne menee särki.

Poissa Belsebub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Volvo V70 D5 -01
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #5 : 30.12.2011, 08:43:51 »
Sori, termit vähän hukassa. Suutinputkella tarkoitin suuttimen runkoa, eli koko laitosta kärkineen ja venttiileineen. Syöttöputket kyllä irtoaa, kunhan sais vaan suuttimet kannesta irti ehjänä.

Kokeilen tuota pyörittämistä vähän reilummalla voimalla... Täytyy varata useampi vapaapäivä, jos joutuu kannen nostamaan pöydälle...

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #6 : 30.12.2011, 10:47:16 »
Kyllä tuota suutinta pitäisi juuri ylöspäin koputella. Kantta en tuollaisen takia irrottaisi, koska se jumi on siinä ulkopuolella kantta suuttimessa noin 10 cm matkalla eikä kannen irroitus auta yhtään mitään. Aiemmin mainittu liuotus ja kiertely edestakaisin ovat aina auttaneet volvoissa. Mersusta jossa on lähes samanlaiset boschin injektorit, on suuttimen yläosa purettu ja siihen suuttimen rautaiseen runkoon on hitsattu esim 3-6kg vetovasara. Sillä irtoaa vaivattomasti, mutta suutin toki on entinen. Nuo mersun suuttimet tahtovat haljeta tai katketa niin että kannen ja suuttimen väli on todella täynnä karstaa. Suutinta voi samalla hiukan lämmittää ja jäähdyttää, niin irtoaa helpommin. Sopivalla tartuntakynnellä tuollaisen vetovasaran saisi tarttumaan suuttimeen niinkin ettei suutinta rikota.

Linkki vetovasaran kuvaan: http://www.gys.fr/img/common/370x370/051928.jpg
« Viimeksi muokattu: 30.12.2011, 10:55:38 kirjoittanut Nortti »

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #7 : 30.12.2011, 18:31:11 »
En minäkään lähtisi kantta irrottamaan. vaatii uusien kannenpulttien jne ostamista ja töitä teettää paljon.
kansi kun on kiinni koneessa pystyy paremmin rempomaan.
toi vetovasara voi olla toimiva, hankaluutena on sen kiinni saaminen.
itse saattaisin kokeilla aikaisemmin mainittua, suuttimet löysälle aluksi kokeilisin varovasti käyttämällä joutokäyntiä ja tarvittaessa kieroksia koneeseen, suuttimien pulttejä en irrottaisi kokonaan kun ei voi tietää kuinka vauhdikkaasti ne sieltä ponnahtavat.

ennen suuttimien irrottamista kannattaa pestä kone hyvin, ettei suuttimen reijästä pääse putoamaan mitään hiekan muruja suoraan mäntien päälle.

Poissa Belsebub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Volvo V70 D5 -01
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #8 : 02.02.2012, 11:16:15 »
Nostetaanpa taas aihe esille.

Kolmossuutinta yritin vuodon takia irroittaa pyörittämällä putkiliitoksesta hylsyllä ja jatkolla, eipä irronnut. Tuntui, että kohta auto pyörähtää matkassa... Pikeä oli suuttimen juuressa reilusti => puhdistin toki pois.

Liikkeessä irroittivat ja vaihtoivat pohjatiivisteen, kolme tuntia töitä... Kaiken maailman mersun ulosvetäjiä oli pitänyt käyttää.

No, tiiviste vaihdettu, eikä vuoda. Heti kun auton ajoi hallista ulos ja eka kiihdytys, vikatilaan ja koodi läppärissä 2505. Avasin tästä uuden aiheen.

Poissa rahtilaiva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #9 : 20.11.2013, 18:01:38 »
mulla se suuttimen vaihto meni sit vissii ku elokuvissa. 20 minuuttia vaihto sisältäen työkalujen etsimisen :D

Poissa ppk

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -01 ruiskusuuttimien irroitus kannesta
« Vastaus #10 : 21.11.2013, 22:27:16 »
on siihen suuttimen irrotukseen olemassa ulosvetäjä... niin ei tarvii hajottaa suuttimia..ainakin ad-varaosa ketjulta löytyy..jopa vuokraavat sitä..itsellä oli yksi niin tiukassa et kun ulosvetäjällä veti niin paukku kuin olis tykillä ammuttu..ei olis vetovasaralla irronnut edes....
« Viimeksi muokattu: 21.11.2013, 22:29:42 kirjoittanut ppk »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron