Paluu Volvojen pariin sitten vuoden 2009 tapahtui Juhannuksen alla. Kevään etsin suht tiukalla budjetilla autoa, jossa olisi mukavat varustelut, kulkua ja tarjoasi mukavan kyydin matka-ajossa. Tyvärtä ja vävyä kun täytyy käydä kattomassa Keski-Suomessa aika ajoin ja merimaissakin tulee täältä Koillismaalta käytyä. Lopulta kaupat tuli tehtyä -05 vuoden S60 2.5T:tä. Mittarissa oli 261tkm, mikäli oli vielä ihan kohtuu lukema. Autoa on huollettu eikä historiasta ole löytynyt mitään kummallisempaa, muuta kuin että olen nyt auton kolmas omistaja. Korin naarmujen määrästä päätellen käyttö on ollut aika suurpiirteistä, mutta eipä tarvitse sitten enää mahdollisia lisäjälkiä niin murehtia. Puskureissa oli kaikenlaista jälkeä myös. Väri on Lunar Gold metallic ja tämän tyyppistä väritystä autoissani ei ole ennen ollutkaan. Sisusta on puolinahkamallia ja vaalea perussävyltään. Kyseessä on automaatti, 210hv vitoskone, momentum business varustelulla. Tai sellaisena se minulle myytiin.



Kaikki varusteet pelaavat eikä mekaanisesti ole löytynyt toistaiseksi mitään, mihin pitäisi alkaa puuttumaan. Paitsi että jakopään huolto oli syytä tehdä samantien, kun edellisestä oli kulunut viisi vuotta, vaikkakin kilometrejä oli kertynyt vain noin 30tkm. Mutta onpahan nyt iso huolto hoidettu.
Ainoat miinukset ovat yhden renkaan pystyheitto, muutamat ruostekohdat, sekä samentuneet umpion linssit, joita ei ainakaan ulkoisesti kovin kummoisiksi enää tunnu saavan. Joten hankintalistalle menee uudet umpiot. Vinkkejä otetaan vastaan hankitapaikasta! Renkaan pystyheitto oli toisessa eturenkaassa ja painotuksen jälkeen se vaihdettiin taakse. Renkaissa on pintaa vielä 6-7mm joten sen puoleen niillä ajaisi kyllä. Katsotaan pitääkö renkaat ruveta vielä vaihtamaan tälle kesälle. Miinustiliin menivät myös puskureiden osumajäljet ja maalivauriot.


Näistä selvittiin kun hain meikkipullon lisäksi spraypullon ja vetäisin kevyen putsauksen ja hionnan päälle uutta maalia ja lakan päälle. Puskurin reikä jäi vähän lommolle vielä, mutta tuo ei menoa haittaa enää.

Auto on kyllä todella mukava ajettava, nielee matkaa sujuvasti ja liikahtaakin ihan nokko hyvin vakionakin. Täytyy makustella, että hommaisiko tähän madallussarjan ja ehkä 17-tuuman vanteet aavistuksen matalemmalla profiililla kuin nykyiset 215/16R 16. Mutta toisaalta, meidän tiestö ei ole aina ihan parhaassa iskussa. Katsotaan nyt. Lisävalot täytyy hommata, yli viiskymppinen tarvitsee kaiken mahdollisen valon syyspimeästä talven alkuun ja pitkän kaamoksen aikana.
Historia siitä, kun auto on tullut omistukseeni:
20.6.2023
261 300km auto omistukseen
10.7.2023
263 150km - jakohihnasarja, vesipumppu ja apulaitehihna + öljynvaihto, suodatin.
25.7.2023
263 450km - uudet kesärenkaat Hankook Ventus Prime 4K 135:t koossa 215/55 16R 93V (1.kaudelle kertyi 4 825km)
9.8.2023
266 533 - vaihteistoöljyn vaihto koneellisesti, sis. pesu
13.9.2023
267 700 - umpioille "kaihileikkaus"
23.9.2023
267 945 - sumuvalojen muovien elvytys, lisävalojen asennus
7.10.2023
268 275 - talvirenkaat alle
23.11.2023
269 750 - termostaatin ja lämmityslaitteen kennon vaihto, polttoaineensuodattimen uusiminen.
18.1.2024
271 300 - ensimmäinen 10 000km ajettu.
22.1.2024
271 415 - katsastus hyväksytysti
14.5.2024
273 852 - auto lainaan ja kesärenkaat alle (talvirenkailla ajoa 5577km)
6.6.2024
275 691- auto lainasta
20.6.2024
276 507 - 1. vuosi täyteen (15 207km)
2.7.2024
276 552 - uusi takaäänenvaimennin
22.7.2024
278 150 - öljyn vaihto + suodatin + raitisilmasuodatin
30.9.2024
282 239 - talvirenkaiden vaihto (kesärenkailla ajoa 8387km, yht. 13 212km)
15.10.2024
282 500 - uudet etujarrulevyt ja -palat, sumuvalojen led-kannat, lämmityslaitteen moottori
27.1.2025
286 253 - katsastus hyväksytysti