RallyBaron  Samppasport

V70 2,4dsl automaatti vm 2006 - välillä kovia vaihtoja kovemmin kiihdytettäessä

  • 14 Vastauksia
  • 827 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Terve,

Elikkä autoni noin 400tkm mennyt V70 automaatti 2,4dsl vuosimallia 2006. Eli 6-vaihteinen loota.

Välillä tekee kovia vaihtoja kovemmin kiihdytettäessä, etenkin jos vaunu perässä. Eli antaa kierrosten nousta ja sitten tulee vaihde kuin "lekalla lyöden" päälle. (osin ollut myös ahtoilman vuotoja eli en tiedä onko tällä vaikutusta eli meneekö softa sekaisin..)

Niin tai näin, autoon on vaihdettu varmaan 1-2 kertaa vaihteiston öljyt. Nehän pitäisi vaihtaa jotain 60-80tkm välein mutta en oel tehnyt, kun oli tosiaan ajettu ensimmäiset 340tkm ja ainoastaan kerran tai kaksi vaihdettu.

Normaalisti vaihtaa ihan ok ja myös P vaihteelta peruutus / D vaihteelle menee ilman viiveitä.  Samoin peruutusvaihteelta D vaihteelle tai päinvastoin ei mitään viiveitä.

Mikä muuten on tuo vaihteiston tyyppi (jos etsin ohjeita vaihteistoöljynvaihtoon)?

Vieläköhän on mitään hyötyä vaihtaa öljyjä vai meneekö rahat hukkaan koska ei säännöllisesti vaihdettu ja laatikko nyt piloilla?

Eli säästänkö rahat venttiilipöydän / laatikon korjaukseen vai voisko jatkaa laatikon elinikää öljynvaihdolla?

Poissa G

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
 No kyllä moottorin ohjaus,eli paineet ja Ahto vaikuttavat. Kun moottorin ilma virtaus normaali ,niin vaihteisto normaali. Ja toi putkien irti paukahtelu ei oo harvinaista. Enemmänkin aina kun tulee moottori pätkyt niin putket pitää imu puolelta kiinnitellä.

Poissa G

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Ja ainakin Bensa turboissa putket kahta puolta etu jäähdytintä,jommalla kummalla puolen,,,siis,ja olen joskus kuullut muovi putken haljenneen.siis moottorin päällä kulkevan.Enyfay turhaa ressiä ei kannata ottaa,kevennä kaasu poljinta vaihtoa ennakoiden,ja jos jokin osa erikseen pimputta,nii Volvon lähin pika huolto,ja ovesta sisään,palvelua on ja kyllä osaavaa ,osat löytyy. Jos toinen vaihto ehto ,b osa netistä hakemalla,ja lähin paja vaihtamaan. Tuo Volvon  ohjaus tietokone vaihteiston ylä puolella jossa,molemmat moottorin ja vaihteiston  tiedot käsitellään. Joten kun moottori pelaa voi unhoittaa ton askin prolemariikan. Öljyn vaihdot toki ajallaan ,kun sen aika.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Laatikon laskureiden nollaus ( öljy ja sopeutukset ) ja opetusajo seuraavaksi

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Tosiaan ahtovuodot kannattaa katsoa pois kaikki kun ne voi sekoittaa auton niin ettei pysty yhtään ajamaan. Laatikon öljynvaihdon voi tehdä isoilla öljymäärillä (15-20l) huuhtelemalla tai pesuaineilla
« Viimeksi muokattu: 19.07.2023, 12:53:28 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
eli askelmerkit on siis että ekaks ahtovuodot kuntoon ja sitten laatikon öljynvaihto öljyllä huuhtelemalla eli varaa sen 20l öljyä. Vai mikä tuo pesuhomma on?

Nyt sitten vielä että mikä laatikko tyyppi on kyseessä?

Onko tämän säikeen ohjeet valideja vai onko mun laatikko eri? Autossani  siis 6 pykäläinen tomaatti ja vuosimalli 2006/2007 2,4dsl:


https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=30119.0

kiitti


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Autossasi on tosiaan tuo TF80SC -tyyppinen vaihteisto. Tuo "välivapaan" ilmestyminen ja kierrosten nousu vaihteiden välissä on ikävän tyypillinen oire tälle vaihteistolle, kun venttiilipöytä alkaa osoittamaan kulumisen merkkejä. Jos auto olisi minun, niin en välttämättä investoisi kovin suuria summia tuohon vaihteistoon enään. Sopeutusajolla tätä vikaa ei 99% varmuudella korjata eikä ne uudet vaihteistoöljytkään rikkinäistä mekaniikkaa luonnollisesti korjaa. Öljytason voisi tarkistaa varmuuden vuoksi, koska väärä öljymäärä sekoittaa tietenkin vaihteistoa. Mutta kuten todettu, erittäin todennäköisesti tuo vaihteisto vaatii sen uuden venttiilipöydän ja asiat ratkeaa sillä luultavasti. Muutamia yksilö on tullut vastaan, jotka ovat oireilleet samalla tavalla ja uusi venttiilipöytäkään ei ole auttanut, vaan koko laatikko on pitänyt remontoida. Kovin kauaa ei kannata vaihteiston antaa jysäytellä vaihteita, koska laatikon kitkapinnat ovat melko marginaalisen paksuisia ja ottavat äkkiä itseensä.

Ahtovuodot ja muut viat toki eivät varsinaisesti paranna vaihteiston toimintaa, mutta ne eivät pysty sekoittamaan softaa niin pahasti, että vaihteisto alkaisi oireilla näin.


Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Autossasi on tosiaan tuo TF80SC -tyyppinen vaihteisto. Tuo "välivapaan" ilmestyminen ja kierrosten nousu vaihteiden välissä on ikävän tyypillinen oire tälle vaihteistolle, kun venttiilipöytä alkaa osoittamaan kulumisen merkkejä. Jos auto olisi minun, niin en välttämättä investoisi kovin suuria summia tuohon vaihteistoon enään. Sopeutusajolla tätä vikaa ei 99% varmuudella korjata eikä ne uudet vaihteistoöljytkään rikkinäistä mekaniikkaa luonnollisesti korjaa. Öljytason voisi tarkistaa varmuuden vuoksi, koska väärä öljymäärä sekoittaa tietenkin vaihteistoa. Mutta kuten todettu, erittäin todennäköisesti tuo vaihteisto vaatii sen uuden venttiilipöydän ja asiat ratkeaa sillä luultavasti. Muutamia yksilö on tullut vastaan, jotka ovat oireilleet samalla tavalla ja uusi venttiilipöytäkään ei ole auttanut, vaan koko laatikko on pitänyt remontoida. Kovin kauaa ei kannata vaihteiston antaa jysäytellä vaihteita, koska laatikon kitkapinnat ovat melko marginaalisen paksuisia ja ottavat äkkiä itseensä.

Ahtovuodot ja muut viat toki eivät varsinaisesti paranna vaihteiston toimintaa, mutta ne eivät pysty sekoittamaan softaa niin pahasti, että vaihteisto alkaisi oireilla näin.

Kiitos neuvosta!

Muuten voisi alkaa varmaan vaihdella autoa, mutta sattuu olevan 7 -paikkainen ja ihan rekisterissäkin. Näitä ei niin kovin paljoa ole ja itsellä vielä tarvetta 7 paikkaiselle eli ehkä voisi  sitten miettiä road mappia venttiilipöydän korjaukselle. Täytynee kuukkeloida / etsiä täällä foorumilla, taisi joku mainita että noin 500€ olisi venttiilipöydän hinta korjattuna (olikohan Englannista?) + työt ja tiivisteet ja öljyt jne.

Toki öljynvaihto ehkä ei täysin poissuljettu mutta voipi olla sekin turhaa rahanhaaskausta jos tosiaan venttiilipöytä kaputt..




Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
« Viimeksi muokattu: 19.07.2023, 18:39:51 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Britanniasta saa uusia noin 600€
https://www.ebay.com/itm/385157287892?hash=item59ad29cfd4:g:cKIAAOSwgHtjQG1a&amdata=enc%3AAQAIAAAA8F1Jgq39kPUyl0vljFu6m4ybmn0YtGn4IXFZ6D5MaHYuirs%2B8hu2OGt%2BYHv6RsBU7kEe0%2B3JREIpzBoh5w6UmCEywoRvyR%2Bcx%2B5NBpmAENWJVQsa26RViAwnMaTJ2H6tEWqRiXpKzeJfNuBLOlAssigelhkuJzt2GrimkOFvH9YBNXufKe2OsbMgLFHNLesegFFriGyBlUMKIlj46HpAThBRReDcBybhijxBrjPoqlokONYJ4aGy7eVG3CjLXpty%2FspYeQb6G9KfBLnThcHtMHjnBq88QI%2BKZ6rwHeVzQwdssuRNnk9AqxDgUwCRggOTZg%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR5D_4eutYg

Nykyään taitaa vain tulla arvonlisävero + tulli maksettavaksi, joiden jälkeen loppuhinnaksi tulee noin 830€  :(.

Kiinasta sitten saisi "kunnostetun" 400€, mutta noiden toimivuudesta ei kyllä uskalla sanoa mitään
https://www.ebay.com/itm/133913862554?hash=item1f2de3619a:g:LooAAOSwqjVhdjBE&amdata=enc%3AAQAIAAAA4K2mjEoUrFhI59SmZnGrrlSgVd%2B4sU%2FDvzMguOkEYxdTviHJ2xjGUTLr9a57EDRrsbYOEpAMtpBXvI%2B8HpaphrGhl6yjAiLpJ40T6GN7IxPpbkplIhU9TLfovLUh%2F2RD60OZ9kjfPmhPMftyoiRfWLHSJk3pJUaC7Q1WGiGMSXk6Klk3%2BcC9v1u2ZW%2F819Yf78XPuKGxvclGni0eqElNUf1a6nzfbzGsjndyTbosUy3ZAQ51nMTj94ap5x9jYLq6fX9U9uV0Yydft3QzazZyvbgWEu7iSZM%2B4mT7pTwUORRs%7Ctkp%3ABk9SR6b72uytYg

Ebaysta kannattaa kurkkailla, kun sieltä välillä voi löytää suhteellisen edullisesti.


Kiitos! tuo uusi (siis onko ihan tehdasuusi vai joku kunnostettu tuo Englannin linkki?) varmaan paras. Tai sitten käytetty laatikko? Mutta saakohan niitä järkevillä kilsoilla mistään? Jos pitää olla 2006/2007 vuosimallinen niin kaikkihan on paljon rullattuja.. Vai onko tätä laatikkoa uudemmissa autoissa?


Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Ilmoituksessa ainakin lukee "new", voihan sitä myyjältä kysyä onko kunnostettu vai uusi yksikkö muoveissa.

Eipä uudet laatikotkaan enään maltaita maksa. Itse löysin 270€ kotiin tuotuna 197tkm ajetun laatikon. Ongelmahan noissa vaihtolaatikoissa on, ettei toiminnasta eikä huoltohistoriasta ole varmuutta.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2023, 19:29:51 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Ehkä ne halvimmat korjaukset kannattaisi tehdä ensin joten ehdotin ahtovuotojen fiksausta ennen laatikkoremppaa, esim. mulla ahtovuoto aiheutti kuminauhamaista kiihtyvyyttä kunnes lopulta meni niin pahaksi että auto ei kiihtynyt ollenkaan, nyki vaan ja savutti
« Viimeksi muokattu: 19.07.2023, 21:56:17 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Autossasi on tosiaan tuo TF80SC -tyyppinen vaihteisto. Tuo "välivapaan" ilmestyminen ja kierrosten nousu vaihteiden välissä on ikävän tyypillinen oire tälle vaihteistolle, kun venttiilipöytä alkaa osoittamaan kulumisen merkkejä. Jos auto olisi minun, niin en välttämättä investoisi kovin suuria summia tuohon vaihteistoon enään. Sopeutusajolla tätä vikaa ei 99% varmuudella korjata eikä ne uudet vaihteistoöljytkään rikkinäistä mekaniikkaa luonnollisesti korjaa. Öljytason voisi tarkistaa varmuuden vuoksi, koska väärä öljymäärä sekoittaa tietenkin vaihteistoa. Mutta kuten todettu, erittäin todennäköisesti tuo vaihteisto vaatii sen uuden venttiilipöydän ja asiat ratkeaa sillä luultavasti. Muutamia yksilö on tullut vastaan, jotka ovat oireilleet samalla tavalla ja uusi venttiilipöytäkään ei ole auttanut, vaan koko laatikko on pitänyt remontoida. Kovin kauaa ei kannata vaihteiston antaa jysäytellä vaihteita, koska laatikon kitkapinnat ovat melko marginaalisen paksuisia ja ottavat äkkiä itseensä.

Ahtovuodot ja muut viat toki eivät varsinaisesti paranna vaihteiston toimintaa, mutta ne eivät pysty sekoittamaan softaa niin pahasti, että vaihteisto alkaisi oireilla näin.



On muuten useampi laatikko pelastettu tuolla opetusajolla ja sitä tehdään jatkossakin ensimmäiseksi öljyjen vaihdon jälkeen, jos ei auta niin sitten mietitään muuta. Omissa tapauksissa sanoisin että 80% laatikoista on oireet hävinneet täysin.

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Joo,

kiitos näkökulmista ja neuvoista.

On kyllä varmaan selvää, että ekaksi ahtovuodot pois. Lisäksi öljynvaihto jos maailmalta tilaa öljyt ei kaiketi kohtuuttoman hintainen eli ehkä sitä voisi kokeilla. Tällä varmaan on säikeitä missä öljyvalintaa ja hankintakanavia on pohdittu - täytyy koettaa hakutoiminnolla etsiä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Mannol -merkkistä öljyä saa maailmalta ainakin ihan sopuhintaan. eBayssa näyttää olevan 20 litran pönttö oikeaa öljyä 95€:lla, sisältäen kustit kotiovelle. Suomestakin toki öljyä jos toistakin saa, mutta hinta toki on sitten hiukan korkeampi. Itse olen tuota edellä mainittua öljyä käyttänyt useita vuosia ja taitaa foorumilla useampi muukin liputtaa tuon öljyn nimeen.

Linkki öljyyn

 

Autoracing  KL-varaosat