Autodiagnoosi  Carcom Oy

850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot

  • 19 Vastauksia
  • 7711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Elikkä porukoiden -96 TDI ruvennu oireilemaan siten, että kuumana ei lähde käyntiin, aiemmin lähti kesällä pitkällä sahaamisella, jota pysty nopeuttamaan kaatamalla syöttöpumpulle kylmää vettä  ::). Nyttemmin oireet on pahentunu, mutta huomasin että kun irrottaa moottorin lämpöanturin johdon, lähtee laakista käyntiin. Sama homma kylmänä, ei hehkuta aina, jollei johtoa irrota. Hihnat vaihdettu n. 20tuhatta sitten ja ajoitus säädetty uudestaan pari kolme tuhatta sitten, oli pielessä, mutta oireet alkanu jo ennen hihnojen vaihtoa (pari kolme vuotta vaihtelevasti). Hehkut vaihdettu viime keväänä. Ei evryä, katti paikallaan ja muutenkin vakiokone. Kulutus lisääntyny myös reilusti..ennen maantieajossa 5.5-6 litraa ja nyt n.8-10l..

Anturista mittasin käyntilämmössä 245ohmia, ja kylmästä n.2-5 astetta vajaa 4kohm..ovatko OK?

kirkkaassa letkussa syöttöpumpun päällä kerran pulahatanu ilmakupla. nafta ja ilmansuodattimet ok..
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #1 : 03.01.2012, 21:22:35 »
tokko kellään ole käyny vastaavaa ?? :hello:
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #2 : 03.01.2012, 23:14:54 »
Elikkä porukoiden -96 TDI ruvennu oireilemaan siten, että kuumana ei lähde käyntiin, aiemmin lähti kesällä pitkällä sahaamisella, jota pysty nopeuttamaan kaatamalla syöttöpumpulle kylmää vettä  ::). Nyttemmin oireet on pahentunu, mutta huomasin että kun irrottaa moottorin lämpöanturin johdon, lähtee laakista käyntiin. Sama homma kylmänä, ei hehkuta aina, jollei johtoa irrota. Hihnat vaihdettu n. 20tuhatta sitten ja ajoitus säädetty uudestaan pari kolme tuhatta sitten, oli pielessä, mutta oireet alkanu jo ennen hihnojen vaihtoa (pari kolme vuotta vaihtelevasti). Hehkut vaihdettu viime keväänä. Ei evryä, katti paikallaan ja muutenkin vakiokone. Kulutus lisääntyny myös reilusti..ennen maantieajossa 5.5-6 litraa ja nyt n.8-10l..

Anturista mittasin käyntilämmössä 245ohmia, ja kylmästä n.2-5 astetta vajaa 4kohm..ovatko OK?

kirkkaassa letkussa syöttöpumpun päällä kerran pulahatanu ilmakupla. nafta ja ilmansuodattimet ok..

Villi veikkaus >voisko olla se anturi rikki? Valitettavasti noita ohmeja en tiedä? koittamallahan tuokin selvinnee....hmm pitäskö tehä volvojen arvoista yms. topiikki erikseen?>semmonen tietopankki josta vois noita erimallien perusongelmien  arvoja käydä tutkimassa, liekkö jo olemassa?
Tykkää käynnistyä vain sillä "kylmäkäynnistys" puolella sairaskertomuksesta päätellen>jostain saa ohjausboxi  "väärää "tietoa olis arvaus nro 2.>lieneekö sitten tuo anturi vai joku muu ,vaan eipä kuulu kulutella noin reippaasti minun mielestä?>onhan se jako nyt kohillaan?

Laitetaan nyt vielä se ilmavuodon mahdollisuuskin tyyliin kannattaa tutkia listalle.....

Siinäpä yritys auttaa vaikka ei noista vitosvolkkareista mitään hajua olekkaan :P...

Toivottavasti joku joka tietää vian sataprosenttisen varmasti ilmottautuisi paikalle pian ;).

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #3 : 04.01.2012, 07:50:53 »
anturi-FAQ ois kova juttu. lueskelin vanhemmista aiheista, että pumpussa on myös anturi löpön lämpötilalle (?). sopisi kuvioon, koska apua on tullu pumpun jäähdyttämisestä.. no anturi menee jokatapauksessa vaihtoon lähipäivinä kun tulee uusi tilalle..
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #4 : 04.01.2012, 21:25:41 »
anturi-FAQ ois kova juttu. lueskelin vanhemmista aiheista, että pumpussa on myös anturi löpön lämpötilalle (?). sopisi kuvioon, koska apua on tullu pumpun jäähdyttämisestä.. no anturi menee jokatapauksessa vaihtoon lähipäivinä kun tulee uusi tilalle..

No hyvä jos jotain hajua löytyy....muutakin kuin dieselin meinaan....

>tämmöstä se on ,kun kehitys menee ohi tuolla "sähköautopuolella">vikamahdollisuuslistat sen kuin pitenee... onneks on se vikakoodin lukujärjestelmä jo keksitty, jottei kaikkia erikseen tartte löytää :).
Anyway kosketelkaahan toisianne..kyl se siitä pikkuhiljaa selvinnee.

Kylmäspraytä pumpulle/anturiin? >tokkopa tokenis?

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #5 : 06.01.2012, 16:34:18 »
Tungenpa itekki samankaltaisine ongelmine tänne :)

Eli itelläni on tuollanen 96vm ja 456tkm ajettu nokivasara 850. Pumpun hihna ja kiristäjät vaihettu ja sääjetty sillon oikein. Siitä enemmän tuonnempana. Yleensä ottaen auto käynnistyy ensimmäisellä pyöräytyksellä lämmityksestä/lämpimänä. Mutta joskus kun auto on esim seisonut puoli päivää edellisen ajon jälkeen, autoa täytyy sahata käyntiin , jopa kolmekin kertaa ilman lupauksia. Sitten alkaa löytyä atomeja ja alkaa heräillä --> käyntiin.
Eli mikähän mahtais olla, syöttöpumppua en uskalla epäillä, koska vedot on tallessa ja käydä kukkuu oikein hyvin.
Auto muutenkin omassa käytössä hyvin huollettu, kesällä ei tainnut tuota oireilua tapahtua. Eli oisko mahollista että vetääkö se ilmat sitten aina joskus , vai vaikuttaako pumpun hihnan kiristäjä siihen, kun kuulin ammattiauttajilta että viisari on kiristäjästä liikahtanut liian ylös? Josko hihna olis päässy liian löysäks ja vaikuttaa ajotuksiin...? Se hihnan vaihon jälkeen oli yhden asteen verran myöhässä, tiedä tänhetkistä?
Kiitoksia vastauksista etukäteen :P

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #6 : 06.01.2012, 20:23:58 »
Tungenpa itekki samankaltaisine ongelmine tänne :)

Eli itelläni on tuollanen 96vm ja 456tkm ajettu nokivasara 850. Pumpun hihna ja kiristäjät vaihettu ja sääjetty sillon oikein. Siitä enemmän tuonnempana. Yleensä ottaen auto käynnistyy ensimmäisellä pyöräytyksellä lämmityksestä/lämpimänä. Mutta joskus kun auto on esim seisonut puoli päivää edellisen ajon jälkeen, autoa täytyy sahata käyntiin , jopa kolmekin kertaa ilman lupauksia. Sitten alkaa löytyä atomeja ja alkaa heräillä --> käyntiin.
Eli mikähän mahtais olla, syöttöpumppua en uskalla epäillä, koska vedot on tallessa ja käydä kukkuu oikein hyvin.
Auto muutenkin omassa käytössä hyvin huollettu, kesällä ei tainnut tuota oireilua tapahtua. Eli oisko mahollista että vetääkö se ilmat sitten aina joskus , vai vaikuttaako pumpun hihnan kiristäjä siihen, kun kuulin ammattiauttajilta että viisari on kiristäjästä liikahtanut liian ylös? Josko hihna olis päässy liian löysäks ja vaikuttaa ajotuksiin...? Se hihnan vaihon jälkeen oli yhden asteen verran myöhässä, tiedä tänhetkistä?
Kiitoksia vastauksista etukäteen :P

raktoreista ja muista dieselvehkeistä on samanlaisia kokemuksia, kuin sulla, ja viittaa kyllä vahvasti ilmavaivoihin.

ps. olisko sulle miten iso vaiva mitata tuon lämpöanturin vastusarvot?? lämmin kone ja sitten jokin kylmä-arvo olis nyt hakusessa..?
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #7 : 07.01.2012, 12:19:47 »
raktoreista ja muista dieselvehkeistä on samanlaisia kokemuksia, kuin sulla, ja viittaa kyllä vahvasti ilmavaivoihin.

ps. olisko sulle miten iso vaiva mitata tuon lämpöanturin vastusarvot?? lämmin kone ja sitten jokin kylmä-arvo olis nyt hakusessa..?
Eipä kai se nyt niin iso vaiva olis, mutta ite oon aina vähän kieli keskellä kämmentä näissä sähkö ja mittailuhommissa niin osaatko opastaa vähän miten tuo mittaaminen tapahtuu siitä? Pystyykös ilmavaivat toteamaan siitä läpinäkyvästä letkunpätkästä vai mistä?

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #8 : 08.01.2012, 16:34:08 »
joo no mää mittasin tavallisella yleismittarilla siitä 1-2 pytyn luona olevasta anturista (ei siis anturin johdosta!) kuumana, ja sitten pariasteisena..muovisuoja koneen päältä veke ja anturista vaan töpseli irti niin saa mittarin piuhat kii.. 

tuli kanssa jälkiviisaana mieleen, että jos saat jonkun kaverin starttaamaan, niin voit seurata mitä kirkkaassa letkussa liikkuu, ja eritoten tapahtuuko jotain kun auto alkaa käynnistyä..
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #9 : 08.01.2012, 17:33:13 »
joo no mää mittasin tavallisella yleismittarilla siitä 1-2 pytyn luona olevasta anturista (ei siis anturin johdosta!) kuumana, ja sitten pariasteisena..muovisuoja koneen päältä veke ja anturista vaan töpseli irti niin saa mittarin piuhat kii.. 

tuli kanssa jälkiviisaana mieleen, että jos saat jonkun kaverin starttaamaan, niin voit seurata mitä kirkkaassa letkussa liikkuu, ja eritoten tapahtuuko jotain kun auto alkaa käynnistyä..
Selevä, arvokkaita neuvoja, jotka käytetään kyllä lähiaikoina hyödyksi. Joten valmiiksi jo voisi udella mitä arvoja sen anturin pitäis antaa kylmä/kuuma-arvot? :)

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #10 : 08.01.2012, 19:52:39 »
lämmin 245 ohmia
viileä vajaa 4kilo-ohmia

ja jossain hehkumodi-topicista muistelen lukeneeni, että -15c oli 8kohm??



edit:


« Viimeksi muokattu: 08.01.2012, 19:58:11 kirjoittanut heksa »
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #11 : 10.01.2012, 15:32:43 »
Joo. Kyllä näin on että tänä iltana tämä poika ottaa yleismittarin kätöseen ja rupeaa mittailemaan arvoja.
Tänään katottiin ammattikoulun koneella ennakkotiedot, polttoaineen lämpötilan ollessa jotain +27 luokkaa, ennakko oli -2.0 ja sen alapuolella. Pumpun hihnan vaihdon jälkeen se oli noin -1.0. Muuttuuhan se lämpötilan ollessa parempi , ennakko pienemmäksi? Suositusarvo olis -0.5 jo +30 asteen lämmöissä.
Joten en usko että hihnasta olis kiinni se akuuttinen käyntiinlähtevyys. Joten ne se lämpöanturin vastusarvo katottava seuraavaksi.
Hallista (+15) ulos työnnettäessä autoa sai sahata puolenkymmentä kertaa käyntiin? Ulkona pakkasta -10. Voiko jo suoriltaan sanoa jotain?

edit: tänään kun VAGina taas otti ja petti, eli ei lähtenyt käynnistymään niin kaveri kattoi letkua ja ei nähnyt ilmakuplia....
« Viimeksi muokattu: 10.01.2012, 16:43:04 kirjoittanut Volvo745D »

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #12 : 10.01.2012, 21:24:12 »
lämmin 245 ohmia
viileä vajaa 4kilo-ohmia

ja jossain hehkumodi-topicista muistelen lukeneeni, että -15c oli 8kohm??
Tais olla lämminarvo jotain 500 paikkeilla, voiko pitää paikkaansa? Oli tosin hikisesti yritetty lämmittää ja polettaa kone kuumaks että sais arvot, saatto olla jo asteen verran jäähtynyt. Mutta seuraavaks varattava aika säädättää pumpun hihna uudestaan.

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #13 : 13.01.2012, 21:35:51 »
saattaa pitää kutinsa, jos sun kone oli hiukan viileempi, ite olin ajanu n.100km kun mittasin.. tai molemmilla anturit rikki  ;D

vaikuttaako sulla käynnistyvyyteen, se onko auto lämmin vai kylmä? vai tekeekö vain kun seisoo hetken aikaa? tuossa toisessa topicissa puhutkin jo pumpun stefan vaihdosta..kokeile vaikuttaako mitään, kun otat tuon lämpöanturin piuhan irti.?
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 850 TDI käynnistys ongelma/ lämpöanturin vastusarvot
« Vastaus #14 : 14.01.2012, 06:45:00 »
saattaa pitää kutinsa, jos sun kone oli hiukan viileempi, ite olin ajanu n.100km kun mittasin.. tai molemmilla anturit rikki  ;D

vaikuttaako sulla käynnistyvyyteen, se onko auto lämmin vai kylmä? vai tekeekö vain kun seisoo hetken aikaa? tuossa toisessa topicissa puhutkin jo pumpun stefan vaihdosta..kokeile vaikuttaako mitään, kun otat tuon lämpöanturin piuhan irti.?
Se tekee sen oikeastaan lyhyen seisonnan jälkeen, ei se minusta kylmänä sitä koskaan ole tehnyt. Kävin Tammerilla kyselemässä arvioo niin sanovat että tuo vois olla, että täytys testailla jättää auto vuorotellen ala ja ylämäkeen parkkiin, että valuuko niinsanotusti pumppu tyhjäksi. :P Voisin kokeilla sitä seuraavaks, jos ei tuo hihnan säätö vaikuta nyt mitään, koska muistin että hihnan ja kiristimien vaihdon jälkeen kun ennakko oli -1.0 niin siitä tähän asti on ollut ongelmia, ja nyt ennakko oli jo -2.0, kuinka voi muuttua...? Tuostaki monet sanoo ettei kaks astetta meinaa höps höps mitään, mutta joittenkin mielestä on ihme että voi lähteä enää käyntiin  :idiot2:

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron