Tulihan huollettua S ää.

Päivä alkoi kello seitsemän nurkilla kun vaahdotin auton jonka jälkeen kinnastin kevyesti.
Aloitettiin jumppaaminen vaihtamalla moottoriöljyt ja suodatin. Olin ajanut ennen öljynvaihtoa RVS ensimmäisen kerran ja nyt kaadettiin tuoreeseen öljyyn toinen kerta.
Aiemmin skriivaamani askiöljyn itku paljastuikin väriltään mustaksi ruskeassa massassa eli moottoriöljyksi. Sitä oli jonkinverran askin päällä. Mutta itse moottori vaikutti suhteellisen kuivalta. Eikä määrä ollut lisääntynyt vaihteiston alla myöskään viime pyyhkäsystä. Pesin öljyt pois askin päältä ja moottorin päästä. Täytyy seurailla että itkeekö alipainepumppu vai mikä. Huuhteluvaihdettiin öljyt vaihteistoon pesuaineen ja hoitoaineen kera. Sekä tietty nollasin öljynvaihdon vaihteistosta. Täytyy käydä ajelemassa tämä pitkä ja haasteellinen täysi sopeutuma joku ilta.
Huomasin ja puhelimella varmistin että ei pysty kulmavaihteen öljyjä vaihtamaan tähän purkamatta kulmavaihdetta pois ja kääntämällä kyljelleen tms. Ei ole sellasta pilliä mikä mahtuisi täyttöpropun reiän edessä olevasta metallseinästä sisään. Proppu on kardaanin suuntaisesti eikä vetarin suuntaisesti kuten vanhemmissa. Tasattiin vaan öljymäärä maksimiin.
Siirryin haldexin pariin. Riipasin kardaanin keskituen alas ja merkattuani vakionopeusnivelen otin sen irti haldexista. Merkkasin mutterin asennon ja paukautin pyssyllä sen irti. Virittelin ulosvedintä siihen suoraan kun ajattelin että ne on aina lujassa. No ei ollut. Sormin lähti tulee ulos. Löröttelin kaikki öljyt pois ja pesin suodatin poteron ja pumpun poteron bräkyllä. Sekä pumpun suodattimen ja pumpun itsessään. Mutaa ei ollut havaittavissa juurikaan missään. Eli vaikka huoltokirjassa ei ollut merkintää vaihdosta koskaan, on siellä käyty. Suodattimen kansi oli täsmälleen yhtä hapan kuin haldex itessään. Pumppu ei ollut edes lujassa kiinni.
Peräöljyt olivat väristä päätellen alkuperäiset eli mustaksi ajetut. Työnnettiin sinne tuoreet öljyt ja RVS myös sekaan. Että jos tästä ei menisi niin hereesti pinjonin laakeri kuin tehokkaammista tuppaa menemään. Paino sanalla jos.
Defan puskurijohdon olin mitannut aiemmin että se vuotaa maihin. Joten se vaihdettiin myös.
Jarrunesteiden vaihdon kohdalla meinasi jännänkakka kurkistaa kun jämähtäneet takajarrusatuloiden ilmaruuvit lähti induktiolla hehkuttamalla irti ja ne tuli ulos kierteiden kanssa. Onneksi ilmaruuvin materiaali itessään on pehmeämpää kuin satulan valukama. Ruuvit olivat hajottaneet vain omat kierteensä. Kierretappi meni hienosti molempiin satuloihin. Fiuuuu -sano. Uudet ilmaruuvit jotka ovat samalla sentään 11mm kantaiset, löysivät tiensä satuloihin. Entiedä onko tähän vaihdettu jarrunesteitä taakse milloin viimeeksi. No nyt on.
Sitten se ehkäpä kaikista jännittävin vaihde. Hakkeriohjelmalla koodasin nyt ainavaan enemmän sekoilevan BLIS turhakkeen pois autosta. Nyt ei napissa pala valo eikä peilikolmiot vilkuttele koskaan. Ainoa haittapuli tästä on että CMM eli ilmastointi moduulissa on pysyvä koodi järjestelmässä olevasta ylimääräisestä napista.
Samalla muutin huoltovälin 10tkm/12kk. Kävin vidalla tarkistamassa niin kyllä, sama huoltoväli löytyy myös siitä nyt.
Kotimatkalla maaseudun kautta pomppas nyt toistamiseen koko omistusaikana mittaristoon viesti että cruise pois päältä eikä sitä saa päälle. Molemmilla kerroilla oli että etututkan sisäinen virhe. Täytyy selvitellä sen sielunelämää että onko se korjattavissa vai vaan vahdettavissa oleva epoksi möhkäle. Vai pitääkö se kalibroida kun ratin asento on nyt eri.
Samalla kertaa käänsin vinossa olevan ratin suoraksi. Nyt auto kulkee yhtäsuoraan kuin ennenkin mutta rattikin on suorassa. Vasen peilin lasi vaihtui samalla rytinällä.
Päivä päättyi vähän ennen viittä.