No tänään sitten menin vaihtamaan talvikiekot alle. Lopputulema oli että laitoin pestyt kesäpyörät takasin alle. Viikossa oli hävinnyt baarin verran painetta kahdesta renkaasta. Toinen vuoti solkenaan aivan mädästä vanteen ventiili-istukan juuresta. Toinen vuoti pitkin ulompaa renkaan paljetta. Painoin sen puolen renkaasta pois vanteelta ja vanteesta jäi slaisseja maalia kiinni kumiin pitkin reunaa. Paineilmalla puhaltamalla lenteli vanteesta lisää pintaa. Seuraavaksi löin takaraivon rengaskoneen apukäpälään ja yhteistuloksena tästä oli kovaäänisiä kirosanoja. En niitä tähän luettele kun kokoperheen kanava kuitenkin.

Tämä oli sitten tämän auto-ostoksen se jätämpä seuraavalle omistajalle hähähähä -paikka. Niin mädät vanteet että on pakko olla vuotanut jo viimetalvena. Tästä dilemmasta olisi voinut kyllä selvitä helpomminkin kun olisi tarkalla silmällä katsonut talviset jo heti oston jälkeen. Mutta kun mielessä oli jotain ihan muuta pitkin kesää niin eipä tullut tehtyä.
Onneksi toiset vanteet on tiedossa.
Viimeaikoina on alkanut jarrut nyökkimään selvästi ja moottoritienopeuksissa rattikin väristämään aina kun jarruttaa. Etujarrut oli tehty ennen auton myyntiin laittoa. Jarrulevyissä on vielä maalikin navan alueella jäljellä. Nyt kun auto oli nosturilla muutenkin niin mittasimpa etulevyjen kieroudet heittokellolla. Oikeassa nipin-napin ok 0.03mm vippiä. Mutta se vasen. Kiesus. Oon autohommia tehnyt kuitenki jo kohalaisen pitkään eikä yhtäkään näin kieroa (mutta muuten ehjää eikä rikottua) ole tullut vastaan. Lähes 0.2mm vippiä. 960 ssä ja Jaggessa kuskilta tärisisi välilevyt irti toisistaan aina jarrutettaessa tollasella heitolla. Tässä vaan värisee ja nyökkii. Melkoinen pyöräntuenta kyllä.. Noin kovalla vipillä on pakko mittaa napojen suoruus myös. Taitaa siirtyä kaiuttimien ostorahat jarrulevy & palaan. Minulle kun ei tule Brembon, NKn tai K27n valmistamaa kuraa. Saatikka LPR.

Niin silloin levyt ja palat on haettava jostain muualta ja silloin ne väkisin maksaa enempi.
Samalla vielä paransin takarekisterikilven kiinnitystä takaluukkuun. Luukun sulkeminen muistutti lokeroa jossa hiekkaa ja pellinpalasia sisälllä kun sen laittoi kiinni. Rekisterikilven teline keikkui luukussa kahden pulttinsa varassa ja sitten itse kilpi oli aivan väljä siihen pikakiinnityksellä olevaan telineensä.
Koitin myös irroittaa maskia etupuskurista kurkatakseni etututkan sisään. Vida ohjeen mukaan maskia kiertää monta kynttä ja sopivalla kiilalla kynnet saa painettua sivuun ja vedettyä maskin vaan alareunastaaan ulos. Joo tota ei. Käytin ensiksi sellaista verhoilu muovimeisseliä. Se oli liian paksu. Sitten koitin ohutta mutta hentoa lähes puikkoa. Se oli sopivan paksu mutta ei sillä mitään väännä kun taipuu. Sain kuin sainkin sen ja metallisen ruuvarin avulla 3kpl kynsiä auki. Tuumasin että tässä menee 3x kauemmin ja maski sekä puskuri on sökönä kuin että nykäisisisin koko puskurin pois. Irroitan puskimen joskus toiste.
Muistin myös nostaa öljytikkua ja sitä ei ollut hävinnyt ollenkaan mikä on hyvä juttu. Sensijaan sitä oli tullut vaihteiston päälle muutamia tippoja ja mistäpä muualtakaan kuin alipainepumpusta. Tilattava siihen korjaus-sarja.
Mietin jo että purkaisin kuskin oven lukkopaketin pöydälle palasiksi kahvoineen päivineen tehdäkseni siihen puhdistus ja uudelleen rasvauksen kauttaaltaan. Mutta tämäkin siirtyi myöhemmälle(leli kun alkaa pakkasella kränäämään) kun tuo rengas homma otti ohimoon vahvasti. Huomaa että oli lauantai 14 päivä, perjantai 13 päivän serkku.