Proturbo  Autodiagnoosi

Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti

  • 24 Vastauksia
  • 2653 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Moikka. Nyt on otsikon kaltaisessa xc70 D5 185hv mallissa tehot kateissa säännöllisesti. Ensimmäisten kertojen ilmaannuttua käytin paikallisella korjaamolla ja vikakoodi oli egr:stä ja korjaushinta 1030€, niin jätin laittamatta ja tehtiin toisaalla egr-poisto ohjelmallisesti ja purin vielä egr:n irti ja tulppasin siihen kuuluvalla tulpalla erg:n varmuuden vuoksi. Samat oireet kuitenkin jatkui. Sillon kun menee johonkin limp modeen niin tehoja on käytössä ehkä 40-50hv jos sitäkään. Kestää toisinaan muutamia minuutteja tai vähän enemmän kunnes mennään taas aivan normaalisti. Yleensä isolla tiellä meno on jatkuvasti normaalia ja ohitus ym tilanteissa huomaa, että toimii normaalisti. Kaupunkiajossa pukkaa helposti vikatilaa päälle.

Kinkkisintä on, että mitään vikakoodia ei jää tästä talteen. Tuli hommattua itselle icarsoftin vol 3.0 ja seurailin livedataa tämän forumin pohjalta hiukkassuodattimen lämpöantureilta ja molempien arvot pysyy normaalina noin 200-400 asteen hujakoilla ja vikatilan tullessä päälle pysyy molempien arvot kohdallaan. Samoin map-anturi tuntuisi toimivan. Auton toimiessa ahtaa noin 1,6baria ja vian tullessa päälle 0,3-0,6baria vaikka olisi lappu lattiassa.

Mitäs tässä vielä voisi seurata livedatana ajaessa josta voisi saada kiinni mistä johtuu? Kilometrejä on 300tkm. Autossa on kymmenkunta vuotta ollut Polestar ohjelma sisällä (205hv) joka muutoskatsastettu.

Kiitoksia jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2023, 21:45:29 kirjoittanut HuoPasi »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #1 : 25.07.2023, 22:38:14 »
Onkohan tuo EGR poisto softan puolesta mennyt ihan niinkuin piti?

Jos menee limp moiseen mutta ei vikakoodeja...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #2 : 25.07.2023, 22:49:39 »
Ainakin oireet on samanlaiset nykyisin kuin mitä oli ennen ensimmäistä korjaamokäyntiä ja sen jälkeistä egr-softapäivitystä. Chip-tuningin kaveri on tainnut tehdä niitä ainakin paljon, en tiedä voisiko johtua siitä kun oireet tosiaan samaa kuin ennen erg-korjailua. Lisäksi on senkin jälkeen toiminut välillä parikin viikkoa aivan ilman ongelmia, nyt on vaan alkanut tiheästi esiintymään, lähes päivittäin.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2023, 22:52:30 kirjoittanut HuoPasi »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #3 : 25.07.2023, 22:56:57 »
Kävi myös sellainen mielessä, että onkohan ohjelmoinnin yhteydessä jostain syystä otettu kasa vikakoodeja pois käytöstä ja auto ei täten osaa antaa vikailmoitusta nyt ulos, vaikka vikaa on selvästi päällä.

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #4 : 25.07.2023, 23:18:36 »
Softapäivitykseen mennessä oli vikakoodi ykkössylinterin hehkusta ja pyörreläppien moottorilta, ne kuitattiin vaan normaalisti ennen ohjelmamuutosta. Niistä oli tullut vielä koodi senkin jälkeen, eli ainakaan niiden hälyjen osalta softamuutos ei estänyt uudelleenilmestymistä. Täällä on forumilla ollut esim juuri tuon hiukkassuodattimen lämpöanturissa vikaa joillakin ja sekään ei jätä koodia talteen ja tehot hukkuu samaan tapaan kuin minulla. Ainakin toistaiseksi näytti, että anturit antoi oikeaa arvoa vaikka vika olikin päällä sillä hetkellä.

Eli siis autosta ei saanut myöskään ennen egr softamuutosta ulos sellaista vikakoodia joka voisi aiheuttaa tälläistä tehottomuutta. Jota on ollut siis jo ennen mitään korjaamokäyntejä.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2023, 23:44:37 kirjoittanut HuoPasi »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #5 : 26.07.2023, 08:51:10 »
Kävi myös sellainen mielessä, että onkohan ohjelmoinnin yhteydessä jostain syystä otettu kasa vikakoodeja pois käytöstä ja auto ei täten osaa antaa vikailmoitusta nyt ulos, vaikka vikaa on selvästi päällä.

Juuri tätä tarkoitin, näitä tälläsiä "koodailuja" on tehty.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #6 : 26.07.2023, 09:40:26 »
Juuri tätä tarkoitin, näitä tälläsiä "koodailuja" on tehty.

Tämäkin toki mahdollista   ::)

Mutta tosiaan ajelin tämän saman ongelman kanssa pari kuukautta ennen ensimmäistä korjaamokäyntiä ja vielä ennen egr-softaamista ja ei silloinkaan saanut hehkutulppaa ja pyörreläppien moottoria kummempaa hälyä ulos vaikka kohtuu hyvällä Volvoja tekevällä korjaamolla Joensuussa käytin autoa. Pyörreläppien tanko ollut irti ties kuinka kauan ja se ei tälläistä taida tehdä.  :P ainiin ja toki oli se egr yks häly jonka vuoksi egr olisi mennyt vaihtoon. Mutta tosiaan oire on yhä sama kuin alkuun vaikka silloinkaan ei mitään näitä kummempia koodeja saanut ulos.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2023, 09:43:24 kirjoittanut HuoPasi »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8035
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #7 : 26.07.2023, 11:11:59 »
Onko pyörreläppäakseli lukittu paikalleen, ettei pääse heilumaan vapaasti?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #8 : 26.07.2023, 13:21:03 »
Onko pyörreläppäakseli lukittu paikalleen, ettei pääse heilumaan vapaasti?

Itseasiassa ei ole lukittu, voisin koittaa lukita jos oli jollain varmaa tietoa kumpaan reunaan kannatti lukita. Muistelen vaan joskus kun auto vielä toimi kokeilleeni sitä vähän eri asennoissa ja en huomannut oleellista eroa tehossa.  :)

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #9 : 28.07.2023, 13:35:19 »
Sen verran vielä oireesta, että tällä on selvä yhteys lämpötilaan ja hellekeliä hätyytellessä auto menee vikatilaan todella paljon herkemmin ja tuntui kesälomareissulla ettei meinaa isolla tielläkään lähteä toimimaan. Eilen ajoin Tampere-Joensuu välin iltamyöhään viileällä kelillä ja toimii tosi hyvin. Samaa ollut aiemmin keväällä, että viileillä keleillä toimii ja helteellä pukkaa vikatilaa päälle. Voiko se map-anturi tehdä tälläistä jos alkaa olla sökö?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/284079/MAP-tunnistin-Volvo-alkuperaislaatu

Käykö tämä map-anturi otsikon autoon?
« Viimeksi muokattu: 29.07.2023, 10:40:07 kirjoittanut HuoPasi »

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #10 : 29.07.2023, 17:51:11 »
Mikäs näissä dieseleissä on tuon kaasuläpän tarkoitus? Purin autoa hieman ja otin kaasuläpältä coolerilta tulevan ahtoputken pois ja kun virrat laittaa päällee kuuluu kaasuläpän kotelolta sellainen rätinä, että hampaat hyppii yli ja läppä pysyy kokoajan aukiasennossa. Myös ajaessa livedata näyttää läpän olevan jatkuvasti 94 tai 95% auki. Samaa näyttää myös auton sammutuksen aikaan. Mikä tämän rooli siis on jos on jatkuvasti mulla auki ja auto toimii silti välillä aivan normaalisti. Aiheuttaako tämä tätä tehottomuutta jota ilmenee välillä?

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #11 : 29.07.2023, 23:17:56 »
Mikäs näissä dieseleissä on tuon kaasuläpän tarkoitus? Purin autoa hieman ja otin kaasuläpältä coolerilta tulevan ahtoputken pois ja kun virrat laittaa päällee kuuluu kaasuläpän kotelolta sellainen rätinä, että hampaat hyppii yli ja läppä pysyy kokoajan aukiasennossa. Myös ajaessa livedata näyttää läpän olevan jatkuvasti 94 tai 95% auki. Samaa näyttää myös auton sammutuksen aikaan. Mikä tämän rooli siis on jos on jatkuvasti mulla auki ja auto toimii silti välillä aivan normaalisti. Aiheuttaako tämä tätä tehottomuutta jota ilmenee välillä?

Hyundaissa meni rattaat rikki kaasuläpästä. Heitti vikatilaan melkein heti kun lähti liikkeelle. Sammuttaessa rytkähti. Hampaat oli rikki ja läppä auki kokonaan. Uus läppä saksasta ja ongelmat loppu. 2.0 crdi kyseessä..

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8035
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #12 : 29.07.2023, 23:55:33 »
Suht normaalia, että kaasuläpästä menee hampaat eikä toimi sen takia kunnolla ja sekoittaa moottorin käynnin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #13 : 30.07.2023, 00:43:31 »
Suht normaalia, että kaasuläpästä menee hampaat eikä toimi sen takia kunnolla ja sekoittaa moottorin käynnin.

Osaako enemmän tietävät sanoa, että tarviiko boschin läppäkotelo jota saa motonetista 479€ ohjelmoida käyttöön? Tai jos ostaa siniseltä läppäkotelon niin tarviiko se ohjelmoida? Ja onkohan nyt egr-softauksessa muokattu ohjelmaa myös kaasuläpän osalta, että pitääkö tässä alkaa vielä pyytämään autoon vakiosofta, että saa uuden kaasuläpän toimimaan.

Meinasin huomenna selvittää onko softaa muokatessa kajottu kaasuläpän toimintaan.

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #14 : 30.07.2023, 12:46:26 »
Jep eli varmistus tuli, että softauksessa on ohitettu myös kaasuläppäkotelo. Alan kallistua siihen, että vakiosofta sisään ja sitten joku pätevä etsimään syytä ajoittaiselle tehottomuudelle.  :buck2:

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron