Elekma  Autoracing

V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa

  • 19 Vastauksia
  • 2524 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #15 : 10.08.2023, 08:58:49 »
Nou hätä. Oon vaan huono välillä selittään.

Ja se, että on uusittu etupönttö hiljan, ei tarkota mitään.

Meillä nimittäin akan S-60 halkesi keskimmäinen vaimennin saumastaan ja ikää kokonaan uusitulla putkistolla oli noin 1.5-vuotta ja noin 10tkm takana. Ja merkki oli sentään Walker.

Että semmosta ompi laatu nykyään. Alkuperänen putki sentään kesti 22-vuotta.

Kyllä tässä skeptiseks tulee kaikkea kohtaan nykyään.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #16 : 10.08.2023, 21:33:43 »
Testerin päähän jos auton saat niin selvinnee melko helpolla kun vähän katselee mitä anturitiedot näyttää ja lambda korjausarvot.

Enkä siis tarkota mitää vikakoodien lukua.

Äkkiseltään kuulostaa polttoainepuolen ongelmalta että bensapaine romahtaa esim huono pumppu, hajonnut pa-suodatin (on pari kertaa tullut vastaan)... tai korvausilmaa ei saa riittävästi kuten ehdotettu.
 Ei vaan kulutusta varsinaisesti selitä joka johtaa takas aloitukseen olettaen ettei esim jarrut jumita tms.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2023, 21:37:32 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #17 : 16.08.2023, 16:05:56 »
Testerin päähän jos auton saat niin selvinnee melko helpolla kun vähän katselee mitä anturitiedot näyttää ja lambda korjausarvot.
Koodinlukija on, ja sillä on katseltu noita pyöriviä numeroita kun kone on käynnissä, mutta kukaan kellä on lusikkansa tässä sopassa ei osaa niitä tulkita kun ei tiedetä että mikä on terve arvo ja mikä ei. Googlella löytyy lähinnä ristiriitaista tietoa, tai sellaista mikä ei päde juuri tähän moottoriin.

Lainaus
Äkkiseltään kuulostaa polttoainepuolen ongelmalta että bensapaine romahtaa esim huono pumppu, hajonnut pa-suodatin (on pari kertaa tullut vastaan)... tai korvausilmaa ei saa riittävästi kuten ehdotettu.
 Ei vaan kulutusta varsinaisesti selitä joka johtaa takas aloitukseen olettaen ettei esim jarrut jumita tms.
Googlaillessa tuli vastaan jonkun brittifoorumin ketju, missä aloittajalla oli samanlaisia ongelmia, erityisesti 4000 rpm kierrosrajoitus. Ratkesi korkeapainepumpun uusimisella, kuulemma. Pa-suodatin on tähän autoon uusittu toissatalvena, ja takajarru oli tässä just hieman jumissa ja se uusittiin nyt keväällä katsastuksen yhteydessä kun käkkärin jarruvoima ei mennyt testeistä läpi. Toinen takapyörä jäi siis hieman juntturaan käsijarrun käytön jälkeen, mutta nyt molemmat pyörivät vapaasti. Ikävä kyllä ongelmaan tällä ei ollut vaikutusta...

Kaasupolkimen asentotunnistintakin on epäilty. Hetkellinen kulutus on 25,5 litraa (ajotietokoneen näyttämä maksimi ehkä? ei näytä ton enempää missään olosuhteissa) jopa erittäin maltillisesti hoidetussa kaupunkivauhtikiihdytyksessä 0 --> 30 km/h koko kiihdytyksen ajan ja vähän sen jälkeenkin. Alle 2000 kierrosta, 1. ja 2. vaihteella sompaillessa. Isommilla teillä päästään sitten erittäin maltilliseen 6 - 8 litraa / 100 km/h kulutukseen, jos kaasujalkaa höllää aivan vähäsen. Ja vähäsen tarkoittaa jotain millin kymmenystä, tai jopa vain ajatusta kaasujalan nostamisesta. Tämähän pätee vissiin jossain määrin ~kaikkiin polttomoottoreihin, mutta kulutuksen puolittuminen on niin radikaali ero että jokin mättää. Mikään ratkaisu tämä jalan himmailu ei myöskään ole, sillä ajotietokoneen kyttääminen ja kaasujalan tietoinen säätely vie huomion pois liikenteen seuraamisesta ja tekee ajamisesta muutenkin raskasta. Ajotyylikysymys tämä ei myöskään mielestäni ole, sillä ajamiseni on hyvin taloudellista muilla autoilla ja omilla edellisillä kieseillä kulutuksessa ei ollut mitään hälyttävää.

Hain purkaamolta uudehkon, taatusti tukkeumattoman takapöntön pakoputkeen, ja alan vaihtohommiin kun saan järkättyä aikaa jne. Kattoo miten käy.

Poissa Volvodude82

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #18 : 03.10.2024, 16:12:55 »
Koodinlukija on, ja sillä on katseltu noita pyöriviä numeroita kun kone on käynnissä, mutta kukaan kellä on lusikkansa tässä sopassa ei osaa niitä tulkita kun ei tiedetä että mikä on terve arvo ja mikä ei. Googlella löytyy lähinnä ristiriitaista tietoa, tai sellaista mikä ei päde juuri tähän moottoriin.
Googlaillessa tuli vastaan jonkun brittifoorumin ketju, missä aloittajalla oli samanlaisia ongelmia, erityisesti 4000 rpm kierrosrajoitus. Ratkesi korkeapainepumpun uusimisella, kuulemma. Pa-suodatin on tähän autoon uusittu toissatalvena, ja takajarru oli tässä just hieman jumissa ja se uusittiin nyt keväällä katsastuksen yhteydessä kun käkkärin jarruvoima ei mennyt testeistä läpi. Toinen takapyörä jäi siis hieman juntturaan käsijarrun käytön jälkeen, mutta nyt molemmat pyörivät vapaasti. Ikävä kyllä ongelmaan tällä ei ollut vaikutusta...

Kaasupolkimen asentotunnistintakin on epäilty. Hetkellinen kulutus on 25,5 litraa (ajotietokoneen näyttämä maksimi ehkä? ei näytä ton enempää missään olosuhteissa) jopa erittäin maltillisesti hoidetussa kaupunkivauhtikiihdytyksessä 0 --> 30 km/h koko kiihdytyksen ajan ja vähän sen jälkeenkin. Alle 2000 kierrosta, 1. ja 2. vaihteella sompaillessa. Isommilla teillä päästään sitten erittäin maltilliseen 6 - 8 litraa / 100 km/h kulutukseen, jos kaasujalkaa höllää aivan vähäsen. Ja vähäsen tarkoittaa jotain millin kymmenystä, tai jopa vain ajatusta kaasujalan nostamisesta. Tämähän pätee vissiin jossain määrin ~kaikkiin polttomoottoreihin, mutta kulutuksen puolittuminen on niin radikaali ero että jokin mättää. Mikään ratkaisu tämä jalan himmailu ei myöskään ole, sillä ajotietokoneen kyttääminen ja kaasujalan tietoinen säätely vie huomion pois liikenteen seuraamisesta ja tekee ajamisesta muutenkin raskasta. Ajotyylikysymys tämä ei myöskään mielestäni ole, sillä ajamiseni on hyvin taloudellista muilla autoilla ja omilla edellisillä kieseillä kulutuksessa ei ollut mitään hälyttävää.

Hain purkaamolta uudehkon, taatusti tukkeumattoman takapöntön pakoputkeen, ja alan vaihtohommiin kun saan järkättyä aikaa jne. Kattoo miten käy.

Onkohan tähän löytynyt ratkaisua? Itselläni -2007 v50 , 1.8bensa. Toimii normaalisti mutta tehoton.
Vaihde vapaalla kiertää max 5000rpm.

Taaimmainen äänenvaimennin on auki. Siintä eteenpäin en ole päässyt tutkimaan.

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #19 : 15.02.2025, 17:43:19 »
Onkohan tähän löytynyt ratkaisua? Itselläni -2007 v50 , 1.8bensa. Toimii normaalisti mutta tehoton.
Vaihde vapaalla kiertää max 5000rpm.

Taaimmainen äänenvaimennin on auki. Siintä eteenpäin en ole päässyt tutkimaan.
Ei ollut tiloja/paikkaa missä irrotella putkia ja ajella autolla ilman niitä että selviäisi onko jokin ollut tukossa, mistään ei löytynyt tietoa eikä osaamista tulkita testereiden esittämiä tietoja koneen pyörimisestä tai antureista, eikä muutenkaan riittänyt moti saatika taidot purkaa ja putsailla mitään imusarjoja kun kaikki oli siinä GDI-moottorissa tehty niin halvatun vaikeaksi. Enkä ole muutenkaan mikään mekaanikko tai "oikea" autonrassaaja kun ei ole näitä tullut tehtyä niin paljoa. Möin volvon eteenpäin jollekin hagertille muutamalla satkulla, ja nykyään on uudempi auto alla ja nautin puolittuneista bensakuluista.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2025, 17:45:38 kirjoittanut Norjen »

 

Carcom Oy  Elekma