Samppasport  Futurez

Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio

  • 68 Vastauksia
  • 15702 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #30 : 01.03.2024, 20:59:57 »
1.3.2024 @239966 vaihtui:
-Mannol 5w30 moottoriöljyt
-Mann Filter öljynsuodatin

Samalla laitettiin öljyjen sekaan toinen purkki Atomiumin käärmeöljyä



Samalla kun öljyjä vaihdoin, niin huomasin että TT-thermon kannake oli murtunut ja tankkipumpun vaihdon yhteydessä pakoputken liitos oli jäänyt vuotamaan. Nämä molemmat fiksattiin tässä samalla kuntoon.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #31 : 02.03.2024, 09:18:59 »
Eikö ookki P3 Tool mainio ohjelma.  :)
Tuo Mannol on nostanut päätään suomessa aika paljon. Onko se ollut ok tuote ?
S80 -07

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #32 : 02.03.2024, 12:15:34 »
Eikö ookki P3 Tool mainio ohjelma.  :)
Tuo Mannol on nostanut päätään suomessa aika paljon. Onko se ollut ok tuote ?

Täytyy kyllä myöntää, että on tuo p3toolsi jo hintansa haukkunut. Olisihan sillä ilmeisesti mahdollista tehdä vähän kaikenlaista, mutta aikanaan tuo tuli hankittua TFT-retrofittiä varten.

Tuo Mannolin öljy on kyllä nostanut tietoisuutta Simolammikon videon jälkeen.
Itse olen aiemmin aina käyttänyt 0w30 öljyjä Volvoissani, joten itselläni tämä Mannolin 5w30 on ensimmäistä kertaa testissä. Tuon purnukan ostin syksyllä 77€ autodocista ja samalla otin Mannin suodattimia 9€/kpl, joten öljynvaihdon hinnaksi tulee n35€/kerta. Tuolla hinnalla viitsii öljyjä sitten vaihdella hieman tiheämmin.

Tuo 5w30 öljy on toki talvella jähmeämpää, mutta eipä tuota autoa tule ikinä kylmiltään käynnistettyä. Yleensä aina aamuisin tt-thermo on päällä 1-2h, mikä vmukavasti nostaa samalla öljyn lämpötiloja.

Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #33 : 07.04.2024, 18:17:27 »
Kesärenkaat taas heitetty alle. Huomattavasti paremmin istuvat 245/45r18, kun vanhat 235/40r18:set. Olishan kaarissa kuitenkin vielä tilaa laskea alas  ::)



Viime viikolla auton pesun jälkeen pyyhkijät lakkasi toimimasta ja niitä oli tarkoitus tänään samalla ihmetellä. Kuitenkin ajaessa hallille pyyhkijät toimi normaalisti, joten niille en jaksanut kiireistä johtuen tehdä mitään.

Dukea konsultoimalla veikkaus on, että piirikortti on ottanut vettä, minkä takia ei toiminut. Täytynee käyttää boksia auki, kuivatella, putsailla, mahdollisesti tiivistää ja lakata tuo piirilevy.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #34 : 11.04.2024, 20:11:24 »
Vettähän tuolla pyyhkijänmoottorin sisässä oli. Korjaavina toimenpiteinä kuivaus, puhdistus, piirilevyn lakkaus ja akselin tiivistys. Sitten ihmetellään kauanko korjaus kestää.

Samalla rasvattiin puhallinmoottori, kun se oli ruvennut vikisemään.








Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #35 : 10.05.2024, 15:25:37 »
Umpioiden muovit on odottanut joulukuusta lähtien asennusta ja tänään vihdoinkin sain aikaiseksi aloittaa tuon operaation. Samalla kun paikat oli auki, niin koitettiin projektorin lasi- ja heijastinpinnat putsata

Umpion muovit on ostettu Aliexpressistä ja hyvin näyttää istuvan.

Ylemmässä vielä vanha muovi paikoillaan ja alemmassa uusi

« Viimeksi muokattu: 11.05.2024, 11:14:27 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #36 : 23.05.2024, 20:41:01 »
Sisätilan puhallin huojui suuremmilla nopeuksilla melkolailla, eikä totellut säätöä oikein. Koitin pelkän puhaltimen säätimen vaihtaa ja nyt säätö toimii jokaisella portaalla, mutta puhallin sammui muutaman kerran. Täytynee varmasti vielä tuo sisätilanpuhallin vaihtaa  :-\



Ps. Oli muuten harvinaisen v:mäinen vaihdettava tuo säädin. Kädet ei meinaa mahtua oikealle paikalle ja mikään työkalu ei sinne meinaa sopia. Kuitenkin niin kovaa kiinni, ettei käsivoimin saa käännettyä auki. Saas nähä miten tuon puhaltimen kanssa käy.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2024, 20:43:35 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #37 : 10.06.2024, 23:15:57 »
Eipä tuon puhaltimen toiminta parantunut ajan kanssa, vaan loppuajasta pysyi pienimmällä nopeudella päällä aina n.10-20s ajan.

Uuden Mahlen (Land Rover 8EW 351 040-271) puhaltimen sai Saksasta 100€ toimitettuna, joka on kohtalainen hinta verrattuna Mahlen Volvon puhaltimeen (270€). Tuo Land Roverin puhallin toimii vallan mainiosti. Kiitos vrcf-pioneerien kirjoiutusten, tuossa säästi sievoisen summan.

Itse vaihtotyö meni melko kivuttomasti, mutta työasennot oli hankalia ja mihinkään ei meinannut nähdä, vain kaikki joutui tekemään "käsikopelolla". Eniten ongelmia aiheutti ilmanohjurin takaisin laittaminen. Noin tunnin joutui pyöritellä osaa, ennen kuin loksahti paikoilleen.

Puhaltimen ulosvedin paikoillaan ja valmiina nyppäsemään vanha puhallin pois.


Vanha ja uusi puhallin vierekkäin. Vanha lienee alkuperäinen, kun rungosta löytyi vielä FoMoCo-logot.


Samalla kun jalkatilan verhoilu oli irti, niin aloiteltiin apukuskin jalkatiloista auton äänieristäminen.


Tarkoitus olisi pikkuhiljaa kesän mittaan vielä eristellä:
-Kuskin jalkatilat
-Takaluukku
-ovet
-rengaskaarien muovit.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #38 : 15.06.2024, 20:04:35 »
Toi etuvastus on joo yks yökkö vaihdettava. Äänierstefylli on niin paksulti siinä edessä että ei toivoakaan saada vastusta pois paikaltaan saatikka uutta sinne. Auki ja kiinni sen saa mainiosti kun omaa pitkät kärkipihdit mitkä on 45 asteen kulmalla. Mä oon aina leikannut veitsellä tulipellin fylliä pois palasen juuri siitä vastuksen vierestä jotta homma helpottuu hitosti.

Vaikein osuus on lämppärin moottorissa se ruuvi siellä kuskin puolella(jos sitä siellä on). Sekä ehkä painaa sitä lukitus kynttä alas. Se tosin painamisesta huolimatta paskoontuu sieltä käytännössä aina. Jossain tarvikepuhaltimissa ei liitin ole kiinteänä puhaltimessa vaan tyypillisesti halpana ratkaisuna 5cm johdonpäässä. Se vaatii sorminäppäryyttä aikalailla kun pitää vain yksin päin yhteen menevä liitin yhdellä kädellä puristaa johdon päässä roikkuvaan vastineensa.

Kokonaisuutena on kyllä homma mitä ei haluaisi itelle ainakaan tehdä kovin montaa kertaa.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2024, 20:06:17 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #39 : 15.06.2024, 20:07:28 »
Umpioiden muovit on odottanut joulukuusta lähtien asennusta ja tänään vihdoinkin sain aikaiseksi aloittaa tuon operaation. Samalla kun paikat oli auki, niin koitettiin projektorin lasi- ja heijastinpinnat putsata

Umpion muovit on ostettu Aliexpressistä ja hyvin näyttää istuvan.

Ylemmässä vielä vanha muovi paikoillaan ja alemmassa uusi


Hyvä tuli  8)
S80 -07

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #40 : 17.06.2024, 12:41:35 »
Toi etuvastus on joo yks yökkö vaihdettava. Äänierstefylli on niin paksulti siinä edessä että ei toivoakaan saada vastusta pois paikaltaan saatikka uutta sinne. Auki ja kiinni sen saa mainiosti kun omaa pitkät kärkipihdit mitkä on 45 asteen kulmalla. Mä oon aina leikannut veitsellä tulipellin fylliä pois palasen juuri siitä vastuksen vierestä jotta homma helpottuu hitosti.

Vaikein osuus on lämppärin moottorissa se ruuvi siellä kuskin puolella(jos sitä siellä on). Sekä ehkä painaa sitä lukitus kynttä alas. Se tosin painamisesta huolimatta paskoontuu sieltä käytännössä aina. Jossain tarvikepuhaltimissa ei liitin ole kiinteänä puhaltimessa vaan tyypillisesti halpana ratkaisuna 5cm johdonpäässä. Se vaatii sorminäppäryyttä aikalailla kun pitää vain yksin päin yhteen menevä liitin yhdellä kädellä puristaa johdon päässä roikkuvaan vastineensa.

Kokonaisuutena on kyllä homma mitä ei haluaisi itelle ainakaan tehdä kovin montaa kertaa.

Ei tuonne etuvastukselle tosiaankaan ole yhtään ylimääräistä tilaa jätetty huoltoa ajatellen. Tuossa omassa oli valmiiksi tehty tehtaalta leikkaus, että sai revittyä ja painettua sivuun tuon eristeen ilman ylimääräistä leikkelyä.

Luojan kiitos omassani ei ollut tuota kyseistä ruuvia. Vaati sen verran jo puhkumista pelkkä puhelimella kuvan ottaminen ja varmistus ruuvin olemassa olosta. Mitähän lie olisi tullut, jos se olisi pitänyt vielä pois ruuvata.

Sorminäppäryyttä ja notkeita raajoja tuo työ kyllä vaatii, kun minnekkään ei meinaa nähdä ja työasennot on mitä on. Toivottavasti puhallin kestää loppu omistusajan, ettei toista kertaa tarvitsisi tehdä.

Umpioiden muovien vaihtoa voin kyllä sinullekkin suositella. Muuttuu keulan ilme huomattavasti, kun vanhat haalistuneet muovit vaihtui uusiin. 8)
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #41 : 18.07.2024, 20:53:58 »
Pikkuhiljaan äänieristys etenee:

Etuosan jalkatiloihin butyyli. Voisi vielä koittaa mahduttaa 5mm armaflexin butyylin päälle.



Takapenkille butyyli, kennomainen solukumi ja orkkis huopamatto.



Takakontti vuorattu kauttaaltaan butyylillä, armaflexiä laiteltu minne saanu mahtumaan, pyöräkoteloihin kennomainen solukumi ja orkkiseristeet paikoilleen.




Seuraavaksi pitäisi jatkaa eristämistä pyöräkoteloiden muoveista ja siitä sitten jatkaa oviin. Katonkin eristystä voisi viimeisenä vielä harkita.

Tuulilasiinkin napasahti mukavasti kivi moottoritiellä ja tietenkin vielä halkeama matkaa suoraan kohti näkökenttää. Kaatosateenkin aikana halkeama levisi tuosta n. 5cm lisää..

« Viimeksi muokattu: 18.07.2024, 20:57:34 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #42 : 20.07.2024, 20:41:41 »
Mä oon pitänyt S ää kohtuu hiljaisena autona että en ole nähnyt tarvetta butyylille enkä muulle vaimennukselle. Paitsi ovissa. Enemmän on tietty enemmän.
S80 -07

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #43 : 21.07.2024, 10:59:59 »
Mä oon pitänyt S ää kohtuu hiljaisena autona että en ole nähnyt tarvetta butyylille enkä muulle vaimennukselle. Paitsi ovissa. Enemmän on tietty enemmän.

Eiphähän tuo ilman lisäeristyksiä tosiaankaan mitenkään äänekäs ole, mutta vähä niinkuin sanoit, että hiljaisempi on aina hiljaisempi.

Vielä ei mitään täysin selkeää eroa huomaa, joka voi johtua "vähän silloin, vähän tällöin" eristämisestä tai sitten tuolla lisäeristämisellä ei tosiaan ole ollut vaikutusta  ;D
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 D5 2011 huoltomuistio
« Vastaus #44 : 27.07.2024, 11:15:19 »
Se tiemelu on niin laaja alainen taajuus ja niin matala taajuus että sen vaimennus on aika mahdoton tehtävä. Mitä oon sitä puhelimella spektrogrammilla kattonut niin se möly on voimakkaammillaan noin 80-120hz. Eli ms midbasso alueella. Aallonpituus tuossa silloin on jo melkoisen pitkä hukkuakseen 1cm vaahtomuoviin.
Luurin mikki eio mitenkään tarkka voimakkuuden suhteen mutta taajuus on jetsulleen
S80 -07

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron