Samppasport  Futurez

Jaguar XJR

  • 15 Vastauksia
  • 6239 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Jaguar XJR
« : 19.08.2023, 20:49:39 »
S80 ylläpitopäiväkirjassa mainitsin että kesäisin ajelen Englannissa tehdyillä autoilla. Aattelin että ehkäpä voisin hieman kertoa toisesta niistä täällä.
Jaguar XJR vuodelta 2000. Tämähän ei ole Mondeo eikä muukaan Ford vaan ehta Jaguar. ;) Sivistynyttä voimaa tarjoilee 4 litran v8 ja sen päälle pultattu Eatonin M112 remmiahdin ujeltaa aina kun tarvii.
Kuolasin näitä vuosia eri brittiautotapahtumissa mutta olivat silloin vielä niin uusia ja nuorelle Vauxille kovin kovin kalliita. Vuosien vieriessä tilanne molempien kohdalla muuttu ja oli aika ostaa itselle järjettömän kovan v8 ja Jaguar kuumeen tuotteena setämalli ja vielä R.
Varusteita on ensimmäinen omistaja ruksinut hyvin paljon mutta jättänyt mm mukitelineen pois. Toisaalta hyväkin kun ne on näissä aina rikki kaikissa. Toisaalta myöskin se että kenellä on ollut rahaa tälläinen uutena tilata, on sillä myös ollut aikaa pitää pien paussi tienpäällä.  :D
Ajolleen kyyti on ihan älyttömän hyvä kompromissi pintapehmeyttä mutta kuitenkin napakkuutta ja tiukassa tilanteessa ei ole mitään ylimääräistä kallistelua.

Vikoja on ollut tietenkin tän puolen vuosikymmenen mittaisessa suhteessa. Mutta sanoisin että vähällä olen päässyt. Sekä kilometrejä on karttunut hyvinkin paljon.


« Viimeksi muokattu: 21.03.2024, 20:03:56 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #1 : 31.08.2023, 12:38:12 »
On kyllä hieno ja hulppea kyytinen laite mitä joskus pienen pätkän olin kyydissä 8)
Laittelehan se toinen Engelsmannikin taas ensi suveksi ajoon ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #2 : 01.09.2023, 11:16:39 »
Kyyti on vielä parantunut siitä kun olit kyydissä.  8) Suapa nähä mitä käy toisen kanssa.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #3 : 22.06.2024, 21:16:36 »
S meni huilimaan kun tämä tuli ajoon. Ajoin seisonnasta suoraan konttorille ja läpi ilman mitään vikaa. Laatupeli kun on.  8)

Ajoin pari päivää ja sitten meinasi turahtaa pöksyyn jännänkakka kun auto meni hätäkäytölle ja käydä putputti vajailla pytyillä. Jännänkakka siksi kun seuraavana päivänä piti lähteä heti aamusta Juhannuksen viettoon ja nyt oli aaton aattoilta.  :D Osottautui että polttoainesuutin takertelee kiinni ja uskalsin lähteä autolla reissuun.
Tilattava kaikenlaisia kivoja tiivisteitä jotta saa ahtimen pois, jotta saa imusarjat/IC t pois ja jotta sitten saa suuttimet irti ja huoltoon. Se on tämmöistä kun yli 20 vuotta vanha auto seisoo pitkiä aikoja.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2024, 12:28:41 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #4 : 19.07.2024, 16:20:51 »
Sain tänään Jaggen nippuun. Ei mitään vikaa missään mitä näkis silmällä että tosa se on. Ihanaa. Ajeltava vaan ja koitettava päästä viasta heti kiinni kun se taas ilmenee, jos ilmenee.  ;D
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #5 : 24.07.2024, 08:35:32 »
Vaikuttaisi siltä että vika oli sytytyspuolan liittimen pätkineessä pinnissä.   :o
S80 -07

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #6 : 24.07.2024, 17:57:40 »
On pitänyt jo aiemminkin kommentoida mut tällainen on kyllä todella hieno laite. Jos olisi paljon ylimääräisiä pelimerkkejä niin tämmöinen pitäisi saada. Seurantaan siis.. O0

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #7 : 24.08.2024, 22:31:46 »
Kyllä tää on hieno peli, edelleen. Käyntihäiriön esiintyminen kaikkosi kokonaan kun jätin sytytyspuolien kannet pois. Ajelin useita viikkoja jokapäivä autolla eikä kertaakaan papatellut. Sittemmin laitoin vasemman puolakannen paikalleen ja taas tullut ajokilometrejä jos jonkin verran. Eikä yhtään mitään hikkaa. Laitettava tässä vielä oikea kansi paikalleen myös ja seurattava tuleeko oireet esiin näinä syksyn viileinä päivinä. Kun on lämpöön reagoiva niin ei varmaan tulekkaan. Eli ostettava talvella varuiksi 2kpl orkkis puolia ja testattava seuraavalla ajokaudella vaihtaa se/ne mistä ecm valittaa. Ajattelin ottaa myös ecm pois autosta talveksi ja lähettää se ehkäpä tarkastukseen kylmien juotosten varuilta.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #8 : 20.09.2024, 18:33:33 »
Viikonloppuna Jagge menee talviseisontaan. Kesän Eatonin ujellukset on tehty. Ensiviikolla alkaa syksykin sopivasti. Moottorinohjain on hyvin todennäköisesti syyllinen käyntihäiriöihin. Nyt kun säät ovat viilenneet, ovat myös käynti ongelmat pahentuneet. Oire on aivan selvästi lämpötilavaihtelu johdannainen. Kaappaan Ecm n kainaloon kun vien seisomaan.
S80 -07

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #9 : 21.09.2024, 11:05:25 »
Nämä kummitusviat ovat kyllä raivostuttavia, erityisesti silloin kun on tehnyt kunnon puuhastelut ja kaikki vaikuttaa toimivalta...  :tickedoff:

Näissä omissa laitoksissa on ollut välillä vastaavia juttuja, yksi suht tuore tapaus Rangen kanssa jäi hyvin mieleen. Erityisesti kun taistelin sen kanssa pimeinä talvi-iltana välillä rapsakassakin pakkasessa. Aiheena ilmajousitus, siinä oli piilovuoto jota en meinannut löytää millään. Tutkittaessa ei vuotanut "yhtään", ja silti kuitenkin erityisesti pakkasella auto oli aamulla laskeutunut huomattavasti enemmän kuin on normaalia. Lopulta vika löytyi naurettavan simppelistä paikasta, yksi vuotava liitos ja sekin nenän edessä.
Vuoto löytyi kun olin tutkinut ja rumpannut systeemiä jo aika pitkän tovin pimenevässä ja kylmenevässä illassa, konepelti oli auki ja nojailin jo hieman lannistuneena kun ei prkl löydy mitään. Yhtäkkiä rupesi kuulumaan pieni napsahtelu, napsahtelu tiheni ja sitten rupesi sihisemään vienosti.
Ilmasysteemiin jo kauan sitten laittamani manuaalinen täyttöliitin, tai oikeammin sen liitos nylonputkeen, rupesi vuotamaan kun lämpöisessä konehuoneessa sijaitsevana viileni riittävästi. Vian ilmeneminen vaati silloisessa lämpötilassa ehkä ~tunnin-puol toista ennen kuin rupesi vuotamaan. Vuoto myös lakkasi itsestään kun säiliön paine laski muutaman kilon sekä tietysti lämpötilat tasaantuivat.

Kuulostaa pieneltä ongelmalta, mutta pienellä tilavuudella oleva säiliö tyhjenee aika tehokkaasti ja sen täyttäminen joka aamu pienen kapasiteetin omaavalla kompuralla ei tee hyvää. Kompura pumppaa itsensä kuoliaaksi - > täyttö hidastuu -> kompura kuluu lisää -> hidastuu lisää -> kohta auto nousee lentokorkeuteen liian hitaasti jolloin ECU puuttuu peliin.

Vastaava kummitusongelma vaivasi vuosikausia tota mun pikkuautoa. (Rover P6) Huutava tyhjäkäynti, joka ei huuda aina, ja viileästä lähdöstä jos stumppasit moottorin niin uusintastartti vaatii jäätävän pitkän startin. Tätä oli jo ennen minulle tuloa tutkittu ja hutkittu eikä ongelmaan ollut löytynyt toimivaa ratkaisua, tässä kun sattuu olemaan tuo moottori Classic Rangesta ja toimilaitteet 3,9efi niin mullahan on toimivaksi tiedetyt kaikki kamppeet tossa ikuisuusprojekti Rangessa. Vaihdoin kaikki, ml. virranjakaja eikä silti toimi. Saattoi lyhyen hetken tuntua hyvältä mutta jo koeajolla vanhaa vika oli takaisin.
Lopulta ratkaisu löytyi puoliksi vahingossa, tyhjäkäyntiventtiilin alla oli paksu tiiviste jonka poistaminen lopetti ongelman!! Ilmeisesti karan liikealue menee pieleen eikä ECU ymmärrä sitä, tässä on kuitenkin opetusproseduuri jolla venttiilin kara ajetaan jumpalla "nolla-asentoon" ja joskus mittasin sen imusarjassa olevan kiinnistyskohdankin ettei olisi kairattu liian syväksi tjsp ihmellistä. Yhtäkaikki, paksun tiivisteen vaihtaminen ohueksi korjasi tilanteen ja tyhjäkäynti ollut säädyllinen jo monta vuotta.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2024, 15:18:56 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #10 : 22.09.2024, 20:53:38 »
Autot osaa joskus olla melkoisia rasioita. Aina ei pääse kärryille ei todellakaan helposti tai nopeasti. Työssä se on paha kun kärryille pääsy pitää tapahtua nopeasti. Aina ei vaan siinäkään maailmassa siinä onnistu. Vain tietyssä ympäristön vaikutuksessa esille tulevat viat ovat yleensä ne vaikeimmat saada esiin. Kiva etsiä akun purkuvikaa autosta mikä alkaa purkaamaan vaikka 4h nukkumisen jälkeen. Tai autosta mikä purkaa akkua asiakkaalla mutta korjaamossa yön aikana suurin virta on ollut 60mA.

Tänään sitten avasin ECUn ja yhden transistorin jalka on ihan selvästi huonolla juotoksella ja kun trimmerirasian pienimmällä ruuvarilla sitä kevyesti työntää, liikkuu se juotoksessaan selvästi. Eli sökö juotos on. Siitä lähtee leveä johde suoraan ecu yhden liittimen pinniin. Pitää selvittää mikä se pinni on ja mitä sen takana on. Voi helposi olla joku ihan muu kuin vikakohta. Juotan samaan kasaan kaikki pystyssä olevat tehotransistorit läpi ihan varmuuden vuoksi. Niitä ei laatikon sisällä ihan hirveästi näytä olevan. Elektrolyytti kondensaattorit ovat silmämääräisesti kaikki ookoo. Toisin kuin on pykälää vanhempien jaggen v8 moottorien ecm laita. Oireetkaan ei vaikuta elko vioille.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2024, 20:56:33 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #11 : 04.10.2024, 19:53:06 »
Olen nyt käynyt ecm ää läpi suurennuslasilla ja mikroskoopilla. Molempien prosessoreiden jaloissa havaitsin isossa osassa pinnejä huonoksi päässyttä tinaa ja irtonaisia jalkoja juotosalustoista. Yhden rivin juotin uudelleen imemällä vanhaa tinaa pois niinpaljon kun vaan sain ja juottamalla sitten uudella tinalla takaisin. Oli sellaista puuhaa se että loput jalat vaan lämmitin uudelleen. Lähes irtonaisia koipia löytyi aika monta molemmista prosessoreista. En ollenkaan osaa sanoa että oliko ongelmien syy noissa vai ei. Otin ylös muistiin muutamat irtonaiset jalaat per kivi ja juottelun jälkeen ne ovat kyllä nyt ihan eri tavalla kiinni alustoissa kuin aiemmin. Jännästi molemmissa prosessoreissa jalat olivat pienessä jännityksessä kokoajan. Kun lämmitin juotos alustaa kolvilla, huomasi heti kun tina suli niin jalka liikahti lähemmäksi kolvia ja jäi siihen. Tällä saattaa olla merkitystä tai ei mutta tuntuu hassulta moinen.

Ehkäpä kuumailmajuotin olisi syytä nostaa ylemmäksi pitkäaikaisessa ostoslistassa. 1.5mm leveä kolvin kärki oli kovin iso kun jalan leveys on 0.4mm :) Vaikka osa guruista käyttää leveämpiäkin.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #12 : 16.10.2024, 17:37:05 »
Viikonloppuna selvisi syy että miksi mulla auto ilmoittaa testerillä että sylinterissä kaksi tapahtuu sytytyskatkosta mutta katkaisee suuttimelta 3 ohjauksen. Syynä on todella sekava sylinterien numerointi ja merkitsemis järjestys. Kyseiseen V8 moottoriin on noin 5 eri merkitsemis tapaa. Meni tovi jos toinenkin ennenkuin saatiin varmuus ihan itse mittaamalla että mikä sylinteri merkintätapa onkaan käytössä niin kytkentäkaavioissa kuin testeriohjelmassakin.

Eli olin käyttänyt väärää (eli sitä ylivoimaisesti helpointa) ja samalla uusinta merkitsemis tapaa. Sen seurauksena olin kokonaan väärässä sylinteriryhmässä mittailemassa. Uusimmassa merkitsemis tavassa sylinteri 2 on kuljettajan puolen ryhmän ensimmäinen sylinteri. No siinä oikeassa se onkin apukuljettajan puolen toinen sylinteri.

Että joopajoo. :D Tuleepahan ainakin juotettua ECM stä huonot juotokset ehjiksi.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #13 : 18.10.2024, 20:31:19 »
Kuvatus yhdeltä kesän testiajolta.

S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJR
« Vastaus #14 : 15.02.2025, 16:39:00 »
Aikapaljon sai purkaa ennenkuin suuttimet tulivat näkyviin. Kuvasta puuttuu alemmat imusarjan palaset jotka poistamalla sai suuttimet esiin ja pois. Suuttimet tässä ovat vielä sellaiset vanhanmalliset jossa polttoaine ei tule päältä vaan kyljestä sisään ja suuttimet menevät "kiskon" läpi ja tiivistävät samalla reikänsä. Vielä vanhempi malli on letkuliitäntäiset. Niitä tässä ei onneksi ole.



Siellä ne lymyää moottorin öljykorkin takana ja ahtoilman jäähdyttimen alla. Kuvassa tratti on ahtoilmajäähdytyksen vesikierron täyttöpropun tilalla. Tässä ei ole ilmasta ilmaan ahtojäähdytystä vaan vedestä ilmaan ja vielä rinnakkaisella kierrolla moottorin jäähdytyskierron kanssa. Eli ei omaa paisaria ahtojäähdytykselle vaan sama kierto kuin moottorin jäähdytyksellä. Vesikiertokaavio on ns mielenkiitoinen. Mutta järjestelmä toimii hyvin.

S80 -07

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron