Nämä kummitusviat ovat kyllä raivostuttavia, erityisesti silloin kun on tehnyt kunnon puuhastelut ja kaikki vaikuttaa toimivalta...

Näissä omissa laitoksissa on ollut välillä vastaavia juttuja, yksi suht tuore tapaus Rangen kanssa jäi hyvin mieleen. Erityisesti kun taistelin sen kanssa pimeinä talvi-iltana välillä rapsakassakin pakkasessa. Aiheena ilmajousitus, siinä oli piilovuoto jota en meinannut löytää millään. Tutkittaessa ei vuotanut "yhtään", ja silti kuitenkin erityisesti pakkasella auto oli aamulla laskeutunut huomattavasti enemmän kuin on normaalia. Lopulta vika löytyi naurettavan simppelistä paikasta, yksi vuotava liitos ja sekin nenän edessä.
Vuoto löytyi kun olin tutkinut ja rumpannut systeemiä jo aika pitkän tovin pimenevässä ja kylmenevässä illassa, konepelti oli auki ja nojailin jo hieman lannistuneena kun ei prkl löydy mitään. Yhtäkkiä rupesi kuulumaan pieni napsahtelu, napsahtelu tiheni ja sitten rupesi sihisemään vienosti.
Ilmasysteemiin jo kauan sitten laittamani manuaalinen täyttöliitin, tai oikeammin sen liitos nylonputkeen, rupesi vuotamaan kun lämpöisessä konehuoneessa sijaitsevana viileni riittävästi. Vian ilmeneminen vaati silloisessa lämpötilassa ehkä ~tunnin-puol toista ennen kuin rupesi vuotamaan. Vuoto myös lakkasi itsestään kun säiliön paine laski muutaman kilon sekä tietysti lämpötilat tasaantuivat.
Kuulostaa pieneltä ongelmalta, mutta pienellä tilavuudella oleva säiliö tyhjenee aika tehokkaasti ja sen täyttäminen joka aamu pienen kapasiteetin omaavalla kompuralla ei tee hyvää. Kompura pumppaa itsensä kuoliaaksi - > täyttö hidastuu -> kompura kuluu lisää -> hidastuu lisää -> kohta auto nousee lentokorkeuteen liian hitaasti jolloin ECU puuttuu peliin.
Vastaava kummitusongelma vaivasi vuosikausia tota mun pikkuautoa. (Rover P6) Huutava tyhjäkäynti, joka ei huuda aina, ja viileästä lähdöstä jos stumppasit moottorin niin uusintastartti vaatii jäätävän pitkän startin. Tätä oli jo ennen minulle tuloa tutkittu ja hutkittu eikä ongelmaan ollut löytynyt toimivaa ratkaisua, tässä kun sattuu olemaan tuo moottori Classic Rangesta ja toimilaitteet 3,9efi niin mullahan on toimivaksi tiedetyt kaikki kamppeet tossa ikuisuusprojekti Rangessa. Vaihdoin kaikki, ml. virranjakaja eikä silti toimi. Saattoi lyhyen hetken tuntua hyvältä mutta jo koeajolla vanhaa vika oli takaisin.
Lopulta ratkaisu löytyi puoliksi vahingossa, tyhjäkäyntiventtiilin alla oli paksu tiiviste jonka poistaminen lopetti ongelman!! Ilmeisesti karan liikealue menee pieleen eikä ECU ymmärrä sitä, tässä on kuitenkin opetusproseduuri jolla venttiilin kara ajetaan jumpalla "nolla-asentoon" ja joskus mittasin sen imusarjassa olevan kiinnistyskohdankin ettei olisi kairattu liian syväksi tjsp ihmellistä. Yhtäkaikki, paksun tiivisteen vaihtaminen ohueksi korjasi tilanteen ja tyhjäkäynti ollut säädyllinen jo monta vuotta.