Lankku oli ja meni ja nyt oli aika tehdä radikaali muutos käyttöauton suhteen. Kokeillaan nyt tälläistä tällä kertaa. Ideana on mahdollisimman edullisesti ja mukavasti liikkua päivittäin ilman murheita, jolloin voi sitten oikeisiin projektiautoihin keskittyä.
Kyseessä siis vm. 2020 V60 D3
Mittarissa ostohetkellä 168tkm
Varusteina seuraavat:
- pa-toiminen lisälämmitin ajastimella
- Volvo on call
- sensus navigointi
- car play ja android auto
- pysäköintikamera taakse
- pysäköintitutkat edessä ja takana
- intellisafe assist mukautuva vakionopeudensäädin
- aktiivinen kaistallapitoavustin
- kaistavahti ja kuljettajan tarkkailutoiminto
- jalankulkijan sekä polkupyöräilijän havaitsemistoiminto
- törmäysvsroitin automaattisella täysjarrutuksella
- liikennemerkki-informaatio
- etuistuimien sähköinen ristiseläntuen ja korkeuden säätö
- lämmitettävät etuistuimet
- lämmitettävät takaistuimet
- lämmitettävä ohjauspyörä
- lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet
- sensus connect audio high performance 9.3” kosketusnäytöllä
- LED automaattiset kaukovalot
- LED-ajovalot sekä thors hammer LED-päiväajovalot
- etusumuvalot LED
- bluetooth järjestelmä
- autom. Ilmastointi ECC
- ajonvakaudenhallintajärjestelmä ESC
- sähkötoiminen takaluukku hands free toiminnolla
- automaattisesti himmenevä taustapeili
- avaimeton ajojörjestelmä
- sadetunnistin
- etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä
- varustepaketti advanced
- varustepaketti navigation pro
- väri 019 black stone
Pitkään pyörittelin mielessäni V90 ja V60 välillä ja lopulta, kun tämä yksilö tuli myyntiin kallistuin V60 puolelle matalan kulutuksen ja vuosimallin ja ajomäärän suhteen. Noin samaan hintaan olisi saanut samoilla kilometreillä ja ok varusteilla, mutta 3-4v vanhemman V90:in.
Auto on myyty viralliselta volvo jälleenmyyjältä 3 vuotta sitten työsuhdeautoksi ja samasta liikkeestä ostin auton myös nyt, kun oli tullut vaihtoon uudemman tieltä. Auto on myös aina huollettu ko. Liikkeessä ja viimeisimpänä onkin 150tkm kohdalla vaihdettu jakohihna ja moniurahihna.
Tartuin aika nopeasti tilaisuuteen, nimittäin auto oli tullut liikkeeseen perjantaina ja kävin keskiviikkona hakemassa pois. Ei oltu vielä ehditty siivoamaan, mutta se ei varsinaisesti haitannut, sillä sain tuntuvan alennuksen sen johdosta.
Ostokunto



Ajelin auton sitten kotiin ja kulutus oli ihan positiivinen yllätys. Reilu 300km matkalla, josta ensin parikymmentä kilometriä kaupunkiajoa, sitten reipasta moottoritienopeutta 200km ja maantietä loput 100km kulutus oli 5.1L / 100km ajotietokoneen mukaan.
Kotiin päästyäni ensimmäisenä pesin auton huolellisesti ulkoa ja kuivasin sen. Ihan normaali harjapesty maalipinta eli hologrammia ym. Löytyi. Mitään pahempia naarmuja ei kauheasti onneksi ollut ja lommoja ei ollenkaan.
Sisältä imuroin kaikki paikat ja pyyhin kaikki pinnat puhtaaksi. Penkit piti pestä, mutta luulin saaneeni kuitenkin niistäkin ihan vain rätillä tahrat pois, mutta päivänvalossa huomasin pienen tahran vielä kuskin penkissä. Täytyy siis pestä ne, kun ehtii.
Putsattua


Sitten oli vuorossa maalipinnan myllytys. Aloitin homman ensin savestamalla auton keulasta. Muualla ei ollut epäpuhtauksia pinnassa, joten en tuhlannut aikaani savestaakseni koko autoa. Sen jälkeen huuhtaisin ja kuivasin keulan ja aloin myllyttämään. Aika pehmeä maalipinta oli, nimittäin aika paljon söi jo keskikarkeuden aineella ja vihreällä heavy polish laikalla. Koitin myös oranssia kevyesti leikaavaa laikkaa ja keskikarkeuden ainetta, mutta olisi sen jälkeen vaatinut turhan paljon hieromista tähän saumaan. Päädyin myllyttämään koko auton 2-steppinä keskikarkeuden aineella + vihreällä laikalla, jonka jälkeen hieno kiillotusaine ja sininen laikka.
Kaikki hologrammit sain pois, mutta jotain pahempia naarmuja luonnollisesti vielä jäi, mutta jos ei ledivalolla käy läpi niin ei niitä huomaa, joten hyvä tuli.
Pinnalle vedin ensin pohjalle poorboys worldin black holen, sitten fusso ja lopuksi vielä fusso quick detailer.
Ennen & jälkeen kuvia






Nyt kelpaa taas niellä kilometrejä. Vanteet varmaan lähtee ensi kesälle viimeistään vaihtoon. En oikein ole vielä varma pidänkö näistä osin mustista.



