Terve! Aikaa on taas kulunut ja kaikenlaista pientä on auton kanssa puuhailtu.
Ensimäisenä vaihdettiin
etummainen Lambda oikean malliseen 5-napaiseen. Päästöt korjautui samalla kuntoon ja moottorin vikavalo katosi. Muuta eroa ei auton käytöksessä juuri huomannut.
Sellaisen erikoisen seikan olen autossa huomannut, että vedon kytkeytyessä auto nykäisee ja kolahtaa kummasti, paitsi kun kelit kylmeni tuo ominaisuus poistui ja tilalle tuli hieman leijaavat ja päälle jäävät kierrokset varsinkin pidemmälle vedätettäessä. Olisikohan tuo jokin ohjelmallinen "ominaisuus"?
Moottorin ja vaihteiston tuenta on hiljattain uusittu eikä äkkiseltään mitään tuntuisi olevan löysällä. Pitää yrittää perehtyä tuohon nykäisyyn tarkemmin.
Pikakorjattujen
ruosteiden päälle vetelin värikoodilla spraymaalin ja kerroksen lakkaa. Ihan ok lopputulos 10min pikakorjauksena. Maalarille tämä menee keväällä ja todennäköisesti maalataan uusiksi ikkunoista alaspäin.
Seuraavaksi lähti
vanteet maalarille. Samalla tuli uudet kumit eteen. Jostain syystä tummat vanteet ei sovi omaan silmään ja halusin maalauttaa nämä samalla vannehopealla kuin edellisessä V70:ssä. Lopputulos on kyllä hyvä ja auton ulkonäkö kohentui ihan huomattavasti.
Uudet eturenkaat paransi auton ajettavuutta todella paljon. Ehdin jo epäillä kaikkea muuta alustaan liittyvää, mutta kyllä ne vaan vanhat sileäksi ajetut Fullrunit sielä veteli, sinänsä ei kovin yllättävää

Fiksattujen vanteiden jatkoksi säätelin
ajokorkeutta omaan silmään sopivaksi, eli hieman alaspäin. Alustaa säädellessä tuli ensimäiset vastoinkäymiset kun apukuskin puolen tolpan korkeussäätö oli ruostunut jumiin. Iskaritolpan käytin irtonaisena autosta ja osina, mutta korkeussäätöä ei saatu iskaria rikkomatta liikkeelle.
Samassa totesin BC Racingin olevan melko huonossa kunnossa varsinkin etupäässä. Takapäässäkin kuskin puoleinen iskari vuotaa öljyä, olisiko liian läheltä viety pakoputki kuumentanut iskaria ja tiiviste pettänyt. Hetken puntaroin tilaanko kokonaan uuden alustan, mutta BC:n kattavan varaosavalikoiman ja yli puolet halvemman hinnan myötä päädyin korjaamaan vain rikkinäiset ja kuluneet osat. Tilaukseen lähti pari uutta iskaria, apukuskin iskarin alajalka, kääntölaakerit etupäähän, sekä suojakumit ja suojapussit.

Asennellaan nuo talvella kunhan ensin saapuvat. Menivät ilmeisesti tehdastilaukseen. Eipä tässä onneksi mikään kiire.
Auton edellisen topikin perusteella alusta on ollut autossa n. 8 vuotta, ellei joku ole uusinut välissä. Siihen nähden ihan ok suoritus BC:ltä. Voisi tuo aika paljon huonompikin olla.
Aiemmin mainitun vapaamuotoisen "katsastuksen" iskaritestissä tuli kuitenkin hyvät tulokset joka nurkalle. Myös tuo vuotava takatolppa sai vihreää valoa.


Vanteiden ja alustan säätelyiden jälkeen kävin
pakoputken kimppuun. Periaatteessa putki oli ihan ehjä ja äänetkin oli omaan korvaan varsin maltilliset. Putkistossa kuitenkin häiritsi edellisen tekijän ratkaisut ja vahva käsityön leima

jotain piti asialle tehdä...
Puntaroin sen välillä rakennanko putkiston loppupään itse osista hitsaamalla vai hankinko jostain valmista. Totesin valmiin pätkän tulevan hieman halvemmaksi ja helpommaksi, joten tilasin Marteliukselta mallikohtaisen JT Tuning Catback rosteriputkiston.
Putki saapui nopeasti ja pääsinkin sovittelemaan sitä auton alle uuden autonosturin avustuksella (Hieno keksintö, joka olisi pitänyt olla taloudessa jo 10v sitten

)
Päädyin hitsaamaan muut paitsi äänenvaimentimen jälkeisen liitoksen. Hieman helpompi ottaa pois auton alta jos joskus tarvitsee. Kyseinen putkisto on kasattavissa ilman hitsauslaitteitakin mukana tulevilla klemmareilla, mutta kerta TIG hitsi löytyy ja jonkinlainen osaaminen, niin miksei silläkin pätkiä toisiinsa sulatellut. Hieman siistimpi lopputuloskin näin.
Vanha alas...

Uutta tilalle...



Sellainen huomio vielä tuosta JT Tuning putkistosta, että mukana ei tule "klemmaria" millä paketti yhdistetään auton alkuperäiseen katalysaattorin muhviin. Minun tapauksessa alkuperäinen klemmari oli jo melko rapea niin piti metsästää uusi. Oikea osa löytyi paikallisesta varaosaliikkeestä. Klemmareita taitaa olla ainakin kahta eri kokoa ja aluksi tulikin liian pieni. Liekö vaparimalliin sopiva kun ihan Volvon kuuluva varaosa oli.
Koekäytön perusteella äänet saattoi jopa hieman hiljentyä ja ärsyttävä tyhjäkäynnin "pulputus" katosi. Auto on jo seisonnassa niin ei pääse vielä testaamaan miltä ajossa tai ulkopuolelta kuulostaa. Innolla odotan kevättä
Ennen pakoputkiston asennusta
käväisin autolla pesukoneessa ja napsin muutamat kuvat. Auto meni seisontaan vielä samana iltana 29.10.
(Postauksen kronologinen järjestys meni nyt vähän sekaisin kun halusin jättää parhaat kuvat viimeiseksi

)

