Autoracing  KL-varaosat

B200e ei käynnisty kylmänä

  • 10 Vastauksia
  • 6668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
B200e ei käynnisty kylmänä
« : 01.01.2012, 12:26:15 »
Eli kyseessä on 740 volvo B200e koneella ja ongelma on että on ettei käynnisty kylmänä ilman "pakkoryyppyä" eli laittaa bensaa korkillinen suoraan imuputkeen. Sit ku saa käymää niin hyvin pian sen jälkeen alkaa käydä nätisti ja käynnistyy kyllä hyvin lämpimänä. Missähän voisi olla vika ? bensan ohjauspaineen säädin on kerran avattu mut ja katottu et vastus toimii. Voisiko lisäilmaventtiili tehdä moisen tempun ?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #1 : 01.01.2012, 12:38:34 »
Starttisuutin tahi sitä ohjaava lämpöaikakytkin. Kannattaa tarkistaa ekana liittimet siitä lämpöaikakytkimestä, voi olla joku napannut vaikka vaan irti sen liittimen jos on ollut kuumana starttiongelmia.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Mats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #2 : 01.01.2012, 12:40:27 »
missä tämä lämpöaikakytkin sijaitsee ? kylmäkäynnistyssuuttimeen tulee kyllä virtaa mutta en oo ottanu auki että tuleeko suuttimesta bensaa, täytyy se vielä katsoa.

Nercs

  • Vieras
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #3 : 01.01.2012, 12:45:59 »
Kylmäkäynnistyssuutin että sitä ainetta konee saa kylmänä,painesäädin on kunnossa että tulee tasainen sumu niistä suuttimista sinne sylinteriin.Kone on muuten kunnossa tulpat sytytyssosat vaihdettu koska.Lisäilmaventtili koska se on putsattu että tiedetään että sekin toimii.Ilmamassamittari ok ja ne anturit kunnossa että se kone tietää että ulkona on kylmä tarvitaan rikkaampii seos käynistymiseen.Ilmoittele kuulumiset?

Käynnistätkö näin ja akku on hyvässä kunnossa ja polttoneste suodatin vaihdettu juuri äsken.
Lyhyesti.
 -laita avaimet virtalukoon virrat päälle
 -odota 10 sekunttia elä tee jaloilla mitään
- kytkin pohjaan painakaan
 varmista ettei autoliiku käsijarrulla tai painamalla jalka jarrua
 ja sitten startaa niin kauan että se käy

Käynistettäessä kun ei kosketa kaasupolkimeen niin seteknikkaa hoitaa että kone jää pyörimään tyhjäkäyntiä tasaisesti ja tässä tulee tyhjäkäyntimoottorin toiminta esiin eli lisäilmasuutin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2012, 13:05:07 kirjoittanut Nercs »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #4 : 01.01.2012, 12:57:35 »
Kannen takapäädyssä, ihan takanurkassa imusarjan kupeessa. Plussa siihen suuttimelle tulee startatessa aina, se lämpöaikakytkin sitten maadoittelee toista pinniä tarpeen mukaan. Voit vaikka mitata kylmästä koneesta starttisuuttimen liittimestä vastusmittauksella, toinen pinni pitää olla maissa ja toisen melkein maissa, se näet haaroitetaan suoraan solenoidilta. Jos viitseliäisyys riittää, ota solenoidin johto irti ja mittaa uusiksi, niin näet kumpiko vastus muuttui, juuri se toinen on se lämpöaikakytkimelle menevä jonka kuuluu maadottua kylmällä koneella.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Mats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #5 : 01.01.2012, 14:25:10 »
Mittasin kylmäkäynnistyssuuttimelle tulevasta liittimesta, toinen pinni on maissa, joten se se suuttimen ohjaus toimii ? Tosin lämpöaikakytkimessa oleva liitin oli tosi löysästi paikallaan. 
« Viimeksi muokattu: 01.01.2012, 14:28:01 kirjoittanut Mats »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #6 : 01.01.2012, 15:40:32 »
Kylmäkäynnistyssuutin että sitä ainetta konee saa kylmänä,painesäädin on kunnossa että tulee tasainen sumu niistä suuttimista sinne sylinteriin.Kone on muuten kunnossa tulpat sytytyssosat vaihdettu koska.Lisäilmaventtili koska se on putsattu että tiedetään että sekin toimii.Ilmamassamittari ok ja ne anturit kunnossa että se kone tietää että ulkona on kylmä tarvitaan rikkaampii seos käynistymiseen.Ilmoittele kuulumiset?

Käynnistätkö näin ja akku on hyvässä kunnossa ja polttoneste suodatin vaihdettu juuri äsken.
Lyhyesti.
 -laita avaimet virtalukoon virrat päälle
 -odota 10 sekunttia elä tee jaloilla mitään
- kytkin pohjaan painakaan
 varmista ettei autoliiku käsijarrulla tai painamalla jalka jarrua
 ja sitten startaa niin kauan että se käy

Käynistettäessä kun ei kosketa kaasupolkimeen niin seteknikkaa hoitaa että kone jää pyörimään tyhjäkäyntiä tasaisesti ja tässä tulee tyhjäkäyntimoottorin toiminta esiin eli lisäilmasuutin.

Jos vastailee korjaamon topicceihin, olisi mielestäni kovin suotavaa, että olisi edes jonkinlainen käsitys kyseisen tapauksen rakenteesta. Tämä kun on kelju-koo-kojootilla, niin eipähän siinä ole antureita tahi ilmamassamittareita (siinä muodossa kun se "normaalissa" ruiskuautossa tunnetaan), ja kyllä se voi hyvinkin tarvita hiukan kaasulla auttamistakin kun ei siinä ole tekniikkaa, joka hoitaisi sitä tyhjäkäyntiä.

Mittasin kylmäkäynnistyssuuttimelle tulevasta liittimesta, toinen pinni on maissa, joten se se suuttimen ohjaus toimii ? Tosin lämpöaikakytkimessa oleva liitin oli tosi löysästi paikallaan.
Eli ilmeisestikin löysit sen piuhan, joka tulee startin solenoidilta, jotenka ohjaus oletettavasti ei toimi. Tuon lämpöaikakytkimen liittimen kuuluu muuttaa tuota saamaasi vastusarvoa, eli maissa kun liitin kiinni ja "tyhjä" kun liitin irti. Tämä kannattaisi nyt testata niin selkiää, oliko "perinteinen" liitin löysällä-vika, tuossa liittimessä kun ei ole kiinnipitokynsiä ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Mats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #7 : 01.01.2012, 16:53:17 »
Nyt lähti hyvin käymää kylmänä ku annoin suoraan 12 V siihen kylmäkäynnistyssuuttimen  liittimeen. Taytyy vaan rakentaa suoraa akulta siihen suuttimeen sähköt ja nappi kojelautaan  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #8 : 01.01.2012, 17:30:51 »
Tottakai, mielellään sulakkeettomilla ja punaisilla hyppypiuhoilla ja mahdollisimman iso katkaisija vaikkapa keskelle kojelautaa. Muista käyttää tarpeeksi räikeän värisiä rosvoliittimiä mahdollisimman typerästä paikasta ja jättää johdot keskelle konehuonetta irtaalleen heilumaan, niin asennus on täydellinen  S*
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4218
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #9 : 01.01.2012, 18:01:57 »
Tottakai, mielellään sulakkeettomilla ja punaisilla hyppypiuhoilla ja mahdollisimman iso katkaisija vaikkapa keskelle kojelautaa. Muista käyttää tarpeeksi räikeän värisiä rosvoliittimiä mahdollisimman typerästä paikasta ja jättää johdot keskelle konehuonetta irtaalleen heilumaan, niin asennus on täydellinen  S*
Niinpä, veit sanat suustani TVS.


Nyt lähti hyvin käymää kylmänä ku annoin suoraan 12 V siihen kylmäkäynnistyssuuttimen  liittimeen. Taytyy vaan rakentaa suoraa akulta siihen suuttimeen sähköt ja nappi kojelautaan  :)
Laita YV:llä osoitetietosi niin lähetän sulle lämpöaikakytkimen vaikka ilmaseks niin ei tarvi vippastella.

Nercs

  • Vieras
Vs: B200e ei käynnisty kylmänä
« Vastaus #10 : 01.01.2012, 18:02:49 »
"Jos vastailee korjaamon topicceihin, olisi mielestäni kovin suotavaa, että olisi edes jonkinlainen käsitys kyseisen tapauksen rakenteesta. Tämä kun on kelju-koo-kojootilla, niin eipähän siinä ole antureita tahi ilmamassamittareita (siinä muodossa kun se "normaalissa" ruiskuautossa tunnetaan), ja kyllä se voi hyvinkin tarvita hiukan kaasulla auttamistakin kun ei siinä ole tekniikkaa, joka hoitaisi sitä tyhjäkäyntiä"
Eikös tässä mallissa ole lisäilmaventtiiliä eikä sitä ilmamäärämittarin lautasta?Tuo kylmäsuuttimen testaus  kone kylmä ulkona -20 niin  irrotettu suutin astiaan, piuhat kiinni pitää ruiskuttaa 7.5 sekunttia bensaa kun konettä pyörittää startilla+20  2sekuntia ja yli +30 ei yhtään.Ilmeisesti sitä jännitettä startin pyöriessä ei tullut.Mutta varmaakin kannattaa sekata ne johdot ja onko lämpö/aikakytkin viallinen,kun Pelle Peloton viritykset monesti ei ole hyviä juttuja.Kun autossa on tekniikkaa miksi emme käytä sitä

 

RallyBaron  Samppasport