RallyBaron  Samppasport

D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu

  • 23 Vastauksia
  • 4848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #15 : 15.11.2024, 11:29:02 »
kyllä muuten pystyy kohtuu helpostikkin vaihtamaan d5 jakohihnan ilman dampperipyörän irrotusta.

V70 -07. D5 oli joku valumötikkä edessä. Vanha hihna jäi tuohon jumiin ja irtosi vain katkaisemalla.

Uusi jakohihna ei suostunut taipumaan mötikän ohitse.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2024, 12:06:13 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #16 : 17.11.2024, 09:31:27 »
Kun ei mennä mielettömän kalliisiin niin kahdella sataa saa riittävän ryobin.
Avausmomentti jopa 900Nm.
https://www.jula.fi/catalog/tyokalut-ja-koneet/sahkotyokalut-ja-koneet/monitoimityokalut/akkukayttoiset-monitoimityokalut/akkumutterinvaannin-019545/
Mitähän tarkoittaa "... automaattinen pysäytystila pyöränruuvien kiristykseen!" ?
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #17 : 17.11.2024, 15:36:46 »
Mitähän tarkoittaa "... automaattinen pysäytystila pyöränruuvien kiristykseen!" ?
120 Nm rajoitin.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #18 : 17.11.2024, 16:23:03 »
120 Nm rajoitin.
Momentin rajoitin siis. OK. Sitä varmaan voi käyttää muihinkin kuin pyörän ruuveihin. Sanavalinta "pysäytystila" hämäsi.
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #19 : 17.11.2024, 21:05:25 »
Valmistaja lupaa spekseissä jotain max avausmonenttia xx Nm, mutta vaikka olisi tunnettu valmistaja, voiko siihen luottaa?

Motonetin tuote, vastaladattu akku:

Mag-Pro / Matrix -akkumutterinväännin 1/2".
• 2 x 3 Ah litiumioniakku
• Maks vääntö avattaessa: 542 Nm
• Maks vääntö kiristettäessä: 250 Nm

Momenttiavaimella 140Nm kiristetty pyöränpultti ei avaudu tällä vaikka pari minuuttia kalisuttaa. Onko laitteessa vika vai "max vääntö avattaessa" tarkoittaa jotain muuta? Kiristettäessä 15 s kilinää kiinni ja momenttiavaimella 140Nm liikauttaa pulttia vielä vähän.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2024, 21:09:52 kirjoittanut Jorma »

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #20 : 18.11.2024, 12:07:56 »
Jakohihnan ja apulaitehihnan välinen suojus vois olla hyvä: https://youtu.be/_0aJH481R_U?t=29
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #21 : 18.11.2024, 12:35:30 »
Valmistaja lupaa spekseissä jotain max avausmonenttia xx Nm, mutta vaikka olisi tunnettu valmistaja, voiko siihen luottaa?
Kyllä ja ei. Meillä oli firmassa investointikierroksessa akkuväännin, jossa momentin sai säädettyä ja laite oli asianmukaisella todistuksella. Toimi hyvin ja alue oli riittävä, mutta hinta oli suuruusluokkaa 6000,-

En tiedä, mihin nuo tusinakoneiden ilmoitetut arvot perustuvat. Kai niille joku mittausstandardi löytyy, jos kaivella jaksaa. Luultavasti vääntö mitataan hetkellisenä huippuarvona optimikierrosnopeudella, millä ei ole mitään tekemistä ruuvin aukaisun kanssa, jossa iskun impulssi taitaa olla se ratkaiseva suure? Oma Makita LXT ei avaa edes 110 Nm pyöränpultteja, ei ainakaan niin joutuisasti, että jaksaisin naputella. Ja pultithan ovat aina asianmukaisesti voidellut :).

Todellinen vääntö on melko tarkkaan mitattavissa sopivan vaa’an avulla. Itse käytin digitaalista kalavaakaa tavallisen momenttiavaimen tarkastuksessa.

Toisaalta joku 500 Nm todellinen vääntö lyhytkahvaisella käsityökalulla saattaisi työllistää hoitohenkilöstöä raajojen parsimisessa nyky-sotelle kestämättömästi ELK.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #22 : 18.11.2024, 16:55:36 »
Kyllä ja ei. Meillä oli firmassa investointikierroksessa akkuväännin, jossa momentin sai säädettyä ja laite oli asianmukaisella todistuksella. Toimi hyvin ja alue oli riittävä, mutta hinta oli suuruusluokkaa 6000,-

En tiedä, mihin nuo tusinakoneiden ilmoitetut arvot perustuvat. Kai niille joku mittausstandardi löytyy, jos kaivella jaksaa. Luultavasti vääntö mitataan hetkellisenä huippuarvona optimikierrosnopeudella, millä ei ole mitään tekemistä ruuvin aukaisun kanssa, jossa iskun impulssi taitaa olla se ratkaiseva suure? Oma Makita LXT ei avaa edes 110 Nm pyöränpultteja, ei ainakaan niin joutuisasti, että jaksaisin naputella. Ja pultithan ovat aina asianmukaisesti voidellut :).

Todellinen vääntö on melko tarkkaan mitattavissa sopivan vaa’an avulla. Itse käytin digitaalista kalavaakaa tavallisen momenttiavaimen tarkastuksessa.

Toisaalta joku 500 Nm todellinen vääntö lyhytkahvaisella käsityökalulla saattaisi työllistää hoitohenkilöstöä raajojen parsimisessa nyky-sotelle kestämättömästi ELK.

Pulttipyssyjä on tehokkaita ja vähemmän tehokkaita.

Mulla on ennestään Dewalt 18V akkuja, olisi pitänyt ostaa esim.
https://www.staypro.fi/koneet-tyokalut/koneet/mutterivaannin/dewalt-dcf900n-xj-iskumutterinvaannin-ilman-akkua-ja-laturia-3112992?channable=012371736b7500333131323939328f&VAT=1&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P_-_Shopping_-_Offers&utm_id=11605309418&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInL-kwJDmiQMVVEKRBR19Mg_PEAQYByABEgIXtvD_BwE

"Uusi suuren väännön 18V XR 1/2" -akkuiskumutterinväännin hiiliharjattomalla moottorilla tarjoaa uskomattoman 1396 Nm kiristysmomentin ja jopa 1898 Nm irroitusmomentin tiukimpienkin pulttien irrotukseen."

Tuo kun iskee esim. 30 iskua sekunnissa, pultti lähtee avautumaan muttei vielä edellytä sote-reissua. Vähän kuin vasaralla nauloja lankkuun, joka iskulla vähän matkaa muttei isokaan mies naulaa painamalla upota.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Jakohihnan vaihto pohdiskelu
« Vastaus #23 : 18.11.2024, 20:28:49 »
Tuo kun iskee esim. 30 iskua sekunnissa, pultti lähtee avautumaan muttei vielä edellytä sote-reissua. Vähän kuin vasaralla nauloja lankkuun, joka iskulla vähän matkaa muttei isokaan mies naulaa painamalla upota.
Kuten sanottua: impulssi. Fysiikan tunnilla sen ja vääntömomentin ero tuli selväksi.

 

Proturbo  Autodiagnoosi