Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kansi kunnostettu - mistä nostimet

  • 6 Vastauksia
  • 700 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Kansi kunnostettu - mistä nostimet
« : 01.09.2023, 00:31:02 »
Sain koneistamolta tinakoneen B5244S kannen takaisin kasattuna uusin venttiilein.


Venttiilit on kiinteillä paininkupeilla ja välys on vain 0,10 mm - melkein kaikissa venttiileissä. Muutamassa sopii 0,15 mm rakotulkki väliin.

Nyt laskin uudet paininkuppien korkeudet ja ne menevät kaikki uusiksi; enkä edes löytänyt mistä löytyy niin matalia, kuin mitä tuohon tarvitaan nyt!

Olisiko pajalla tullut laitettua liian pitkät venttiilit tai liian syvälle?

Vai mistä saa alle 15,80 mm paininkuppeja?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi kunnostettu - mistä nostimet
« Vastaus #1 : 01.09.2023, 01:36:44 »
Jyrsivätkö seeteihin uudet pinnat? Se pienentää välystä ja onhan ne seetit varmaan kympin kulunut jo ennen remonttiakin varsinkin pakopuolella.
Myös vanhojen venttiileiden kunnostus hiomakoneella pienentää välystä.
Toki venttiilien pituuksissakin voi olla parin kympin eroja tehtaan jäljiltä, hioja jättää mielummin toleranssin ylärajalle.

Ei niitä kuppeja pakko ole vaihtaa, kalliiksi käy vaikka jostain löytyisi sopivia.
Erotuksen voi hioa pois joko venttiilin päästä tai kupista.

Omasta otin pääasiassa kuppien tapeista sorvissa, kun minun vehkeillä sai niistä helpommin.
Jos oli kulumaa venttiilin päässä, niin myös sen oikaisin.



« Viimeksi muokattu: 01.09.2023, 10:44:17 kirjoittanut jamseil »

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi kunnostettu - mistä nostimet
« Vastaus #2 : 01.09.2023, 10:10:55 »
Kuppien järjestely unohtui edellisestä viestistä.

Jos löytyy mikrometri tai kuppien sisäpohjasta löytyy merkintä paksuudesta, niin tee taulukko jossa on joka venttiilin välys ja kupin paksuus.
Paksuuden mukaan kuppeja järjestelemällä saat osaan venttiileistä oikean välyksen.
Itse sain järjestelemällä uusiksi imupuolelle tarvittavat 0,2 mm välykset kaikkiin venttiileihin.

Pakopuolelta joutui sitten ottamaan kaikista hieman (0,1-0,2mm) pois että niihin sai vaaditun 0,4mm välyksen.

« Viimeksi muokattu: 01.09.2023, 10:37:15 kirjoittanut jamseil »

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Kansi kunnostettu - mistä nostimet
« Vastaus #3 : 02.09.2023, 21:50:21 »
Onkohan totta  että joutuu niitä kuppeja sorvaamaan? Eikö niissä ole joku kova pinta, joka kattaa työstettäessä? Ja muutenkin kuullostaa kyllä oudolle.

Taidan kysyä sieltä koneistamolta, että miten tuossa niin kävi.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi kunnostettu - mistä nostimet
« Vastaus #4 : 02.09.2023, 22:47:00 »
Ihan normaalia tuo on uusien venttiilien kanssa. Joko hiot itse venttiilien päästä tavaraa pois tai viet kannen koneistamolle ja säätävät ne siellä kohdalleen  O0

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3033
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi kunnostettu - mistä nostimet
« Vastaus #5 : 02.09.2023, 23:26:52 »
Venttiilien päitä on hiottu kautta aikain, helposti sen tekee kotioloissakin. Tekee putkesta sopivan ohjurin venttiilin varteen.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi kunnostettu - mistä nostimet
« Vastaus #6 : 03.09.2023, 00:25:49 »
Jos et vienyt kuppeja ja nokkia mukana koneistamolle, olettivat että on hydraulinostimilla. Kuten suurin osa nyky kansista ja esimerkiksi samanlaiset 850/v70mk1 kannet. Silloin ei tuota kuppijumppaa tarvita.

Kupeista olisi nyt hieman helpompi hioa, kun venttiilit on jo kasattu takaisin paikalleen. Hiottuhan se tapin pää on tehtaallakin karkaisun jälkeen, ei se 0,1mm lyhennys sitä huonommaksi muuta. Sama homma venttiilin päässä. Karkaisun syvyys on millejä vaikka olisi vain pää karkaistu. Siniseksi ei sovi hioa, ettei pehmenee. Ei kyllä tuolla poistomäärällä ole tuosta pelkoa.

Venttiilin pään hiominen onnistuu vaikka nauhahiomakoneella tai smirkelillä. Ohjuri ja tarkka työntömitta olisi kuitenkin hyvä olla.

Kaikilla moottorikoneistamoilla ei tuo kuppien hionta onnistu, joten ottavat yleensä venttiilistä. Se onnistuu venttiilin hiomakoneella, niissä on ohjuri sitä varten.

 

RallyBaron  Samppasport