Proturbo  Autodiagnoosi

V50 2.4 resonoi 1600 rpm

• 8 Vastauksia
  • 5639 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VolvoFIN

• Vieras
V50 2.4 resonoi 1600 rpm
« : 02.01.2012, 14:55:20 »
2005 vuosimallin V50:stä kuuluu ärsyttävä resonoiva ääni 1600 kierroksen paikkeilla. Ääni kuullostaa, kuin se tulisi kojelaudan takaa suoraan kuskin edestä. Autossa on automaattilaatikko ja resonoiva ääni tulee joka vaihteella, kun kierrokset on tuossa 1600 kieppeillä. Samoin ääni kuuluu myös vapaalla. Pärinä kuuluu kovemmin auton ollessa kylmä.

Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta vastaavasta?

Poissa Tube

• De Luxe
  • *
Vs: V50 2.4 resonoi 1600 rpm
« Vastaus #1 : 02.01.2012, 20:29:18 »
Moottorin kannakekumit löysällä? Heiluuko kone kohtuuttoman paljon kun painaa kaasua? Minkälainen resonointiääni on? Kuuluuko ääni voimakkaammin ulkona vai sisällä? Tuleeko ääni konehuoneesta vai auton sisätiloista?
Volvo S40 2.4 -05 momentum bussiness *Wax on, wax off*

Poissa Riipe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 05.01.2012, 07:57:49 »
mulla pärisi omassa tuo ilmanputsarin putki kun oli löysällä

Poissa joonak

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 05.01.2012, 12:29:04 »

Mulla oli sama. Tosin resonointi siitä tuli alhaisemmalla kierrosnopeudella
C70 T5 2006 Summum

VolvoFIN

• Vieras
« Vastaus #4 : 05.01.2012, 14:11:05 »
Moottorin kannakekumit löysällä? Heiluuko kone kohtuuttoman paljon kun painaa kaasua? Minkälainen resonointiääni on? Kuuluuko ääni voimakkaammin ulkona vai sisällä? Tuleeko ääni konehuoneesta vai auton sisätiloista?

Kone ei heilu poikkeavasti. Kuunneltiin eilen kaverin kanssa, mutta ei kyllä pystynyt paikallistamaan, että mistä ääni tuli. Tietenkin juuri silloin kun olisi sitä halunnut etsiä, niin sitä ei kuulunut hyvin  :o Pitää yrittää vielä uudelleen toinen päivä. Ääni kuuluu ajaessa selvemmin. En ole vielä ulkoa päässyt oikein kuuntelemaan, niin tällä hetkellä se on kuulunut vain sisälle. Monta noita kannekumeja on?

Missäköhän kohti se suunnilleen sijaitsee ja mistä kohti se oli löysällä? Millä tavalla se on kiinni? Kiitos!  :)

Poissa Riipe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 06.01.2012, 09:49:23 »
ilmanputsari on heti siinä koneen edessä, mulla pärisi se haitariputki kun oli pyörinyt auki

Poissa Tube

• De Luxe
  • *
« Vastaus #6 : 11.01.2012, 15:06:02 »
ilmanputsari on heti siinä koneen edessä, mulla pärisi se haitariputki kun oli pyörinyt auki

Riippuu mikä kone on kyseessä.

Yksi mikä tuli mieleen jos se ei kuulu kun painaa kaasua mutta kuuluu ajaessa niin se voi myös olla jonkun pyörän jarrukilpi, itsellä resonoi oikeasta etupyörästä ja kun kiristin jarrukilven pultit niin ääni lakkasi, kerran on myös mennyt kivi jarrukilven ja levyn väliin mutta sitten kuuluu kyllä semmonen ujellus että oksat pois.
Volvo S40 2.4 -05 momentum bussiness *Wax on, wax off*

VolvoFIN

• Vieras
« Vastaus #7 : 17.01.2012, 12:58:23 »
Riippuu mikä kone on kyseessä.

Yksi mikä tuli mieleen jos se ei kuulu kun painaa kaasua mutta kuuluu ajaessa niin se voi myös olla jonkun pyörän jarrukilpi, itsellä resonoi oikeasta etupyörästä ja kun kiristin jarrukilven pultit niin ääni lakkasi, kerran on myös mennyt kivi jarrukilven ja levyn väliin mutta sitten kuuluu kyllä semmonen ujellus että oksat pois.

Pitääpä vilkaista vielä tämäkin. Ääni paheni huomattavasti, kun oli pakkasta yli 10 astetta. Kuuluu hiljempaa, kun auto lämpenee, eli jokin osa lämpölaajenee ja hillitsee. Pakko viedä kohta jonnekkin huoltoon, ei tota enää kestä ja pahimmillaan voi tietty hajota jotain pahemminkin. Vielä, kun löytäis jonku pajan, joka kattoo ton järkevällä hinnalla..

VolvoFIN

• Vieras
« Vastaus #8 : 04.04.2012, 19:26:55 »
Päivitän tänne tämän arvoituksen ratkaisun, mikäli jollekkin sattuu eteen samanlainen case.

Resonointi loppui ja alkoi kuulumaan selviä kolahtelun ääniä kuskin puolelta jostakin jalkojen yläpuolelta. Vein korjaamolle ja he löysivät seuraavan.

Jonkun U-renkaan hitsaukset olivat pettäneet ohjausakselin jostakin kohtaa. Se rengas oli sit ottanut irrotessaan kiinni johonkin katteeseen ja aiheutti kolinaa. En tiedä tarkemmin, kun käytin huollossa, mutta kyseessä oli kokonaisuudessaan noin tunnin homma. Hitto et helpotti, kun ohjaamo on nyt lisä-äänetön :)

KL-varaosat  Race.fi