RallyBaron  Samppasport

Volvo V60 vettä etusivulasien sisäpinnalla ikkunoita aukaistessa

  • 9 Vastauksia
  • 872 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Harvakseltaan tarvitsee ikkunoita käyttää alhaalla, mutta aina silloin tällöin tulee varsinkin kuskin ikkunaa käytettyä.

Jostain syystä etuikkunoita kun käyttää alhaalla ja nostaa takaisin ylös, niin sisäpuolella lasin pinnat ovat märät. Ja haisee usein ummehtuneelle. Kuivuttuaan tietty lasi jää ärsyttävän likaiseksi. Takaikkunoilla ei ole moista oiretta.

Tämä tuli ilmi jo pari vuotta sitten kun auton ostin ja ekaa kertaa jossain välissä ikkunaan käytin. Ja harvakseltaan kun on tarvinnut laseja käyttää, niin en ole muistanut alkaa selvittelemään asiaa. Jotenkin muistelisin, että pitkien poutien yhteydessä kesällä lasi ei olisi ollut märkä.

Mitähän kosteutta tai vettä oven sisällä oikein on? Kondenssia se tietty voisi olla, mutta miksi se juuri ikkunan sisäpintaan käy? Jostain ikkunatiivistelaahaimesta?

Olen vuosi sitten kesällä asentanut etuoviin erillissarjat ja jakosuotimet taisin ruuvata oven sisäpintaan kiinni. Vastaavasti ne taisi olla vanhassakin volvossa ja ei aiheuttaneet ongelmaa. Kaiutinreiän kautta taisin vaimentaa jonkin verran oven sisäpuolta, mutta ei siellä silloin kyllä näkynyt jälkiä mistään kosteudesta. Ja tosissaan ennen erillissarjan asennustakin tämä ongelma on ollut läsnä.

Niin ja autohan oli Volvo V60 2012 ja kilometrejä 152 tkm takana

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Onko oven alareunan vesireiät vielä auki vaimennuksen jäljiltä?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Onko oven alareunan vesireiät vielä auki vaimennuksen jäljiltä?

Tämäpä pitää muuten tarkistaa. Eikös sen voi tarkistaa ihan oven ulkopuolelta piikillä tai jäykällä rautalangalla? On vähän kehnosti aikaa käyttää kuivalla ja valoisalla tätä nykyä ovipahveja irti.

Jos reiät on ihan alinpana ovessa pohjalla, niin ei kyllä pitäisi olla vaimennusmatolla kiinni, mutta mistäs sitä tietää.
Ja tosissaan ongelma kyllä läsnä ennen vaimennustakin. Ja takaovet vaimensin kevyesti kanssa, mutta ehkä pelkästään ihan vähän ovipahveja, en muista enää.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Tämäpä pitää muuten tarkistaa. Eikös sen voi tarkistaa ihan oven ulkopuolelta piikillä tai jäykällä rautalangalla?

Joo onnistuu paremman puutteessa noinkin. Ota vaan työkaluksi jotain vähemmän naarmuttavaa. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Illan kähmässä kävin taskulampun kanssa tutkailemassa tilannetta. Takimmaisesta vedenpoistoaukosta pystyi jopa vähän tiirailemaankin oven sisälle, tosin eihän siitä nähnyt kun siihen alinpaan ohueen koteloon. Jokatapauksessa kuparisella sähköjohtimella työnsin helposti oven sisälle ~30 cm molempien ovien molemmista vedenpoistoaukoista.

Mutta kun mietin että minnekäs se lanka oikein oikeasti sujahtaa: https://youtu.be/vF-hEtXIT7k?t=477 Sehän ei taida edes sujahtaa videossa olevaan koteloon missä ikkunalasi on?

Onko tuolla ikkunalasikotetossa vedepoistokanavaa? Nopeasti nyt en kunnon kuvaa löydä ja ei oikein ole mahdollisuutta omasta autostakaan purkaa ovea kokonaan.
Mutta vaimokin sanoi että ongelma oli kyllä läsnä jo heti samana syksynä kun auto ostettiin, eli siis ennen vaimennusta. Joten melkein vaimennuksen syynä voisin laskea pois. Ja kaiuttimen reiästä nyt ei kovin kummoisia pätkiä oveen mattoa saanutkaan. Toki en muista telasinko mattoa kotelon pohjalle, kyllä varmaan pienen suikaleen.

Voisiko sadevesi mennä ikkunatiivisteen välistä koteloon asti?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Olisko siitä hyötyä jos laskee letkulla vettä oven lasille ulkopuolelle ja samalla katsoo tuleeko vettä noista poistoaukoista?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Olisko siitä hyötyä jos laskee letkulla vettä oven lasille ulkopuolelle ja samalla katsoo tuleeko vettä noista poistoaukoista?

Koitinpa tätä hetki sitten. Kastelin hyvällä määrällä vettä ikkunankehystä ja sen jälkeen avasin oven. Hyvin lipitti vettä vedenpoistoaukoista molemmilla etuovilla.

No siitä sitten miettimään, että mitäs se oikeasti tarkoittaakaan. Lasi alas ja nyppäsin lasiaukon alareunan ulkopuolisen tiivistelista irti. Ajatuksena että silmäilen taskulampun kanssa oven sisälle. Sen verran sain tiirailtua, että pisaroita näkyi ainakin siellä täällä oven sisäpaneelissa ja sisäkaluissa. Ikkuna oli sen verran tiellä ettei oikein pohjalle nähnyt, mutta vedenpoistoaukon valoheijastus näkyi lasista.

En siitä sen viisaammaksi tullut kun ei nyt ole oikein realistista mahdollisuutta purkaa koko ovea. ikkuna-aukon tiivistettä kyllä tutkin ja mietin oikein ajatuksella sen rakennetta. Tajusin että siinä kumisessa tiivisteprofiilissahan on vesikouru, mikä ohjaa ikkunan ulkopintaa valuvan veden lasin ja tiivisteen kosketuskohdan ohi sinne uraan ja uraa pitkin sitten kumpaankin päähän ovea, mistä valuu nähtävästi oven sisällä pokatuissa urissa suoraan oven alareunassa oleviin vedenpoistoaukkoihin.

Muuten kaikki hyvä tässä, mutta peilin päässä tiivistettä oli 10 cm matkalta täynnä orgaanista mujua. Huuhtelin tiivisteen puhtaaksi ja vedin vielä liinalla urasta viimeiset liat pois ja asettelin tiivistelistan takaisin.

Toisessa ovessa en laskenut ikkunaa alas kun nyppäsin listan irti ja tutkailin taas oven sisään. Ikkuna ylhäällä pääsi näkemään paremmin eri asioita oven sisälle. Mm. sen että oven pohjalle oli hieman kosteutta ja olisiko ollut vähän oven sisäpaneelissa kanssa. Listassa oli samalla tavalla mujua.

Voiskihan tuo muju vaikuttaa siihen että vesikourussa on mennyt väärästä kohdasta vettä oven sisälle? Pärskyttää sitten pisaroita sinne ja tänne ja sisäpuolen tiiviste levittää sen ilkeästi koko lasille.

Tuulettuuko ovet kunnolla edes ajan kanssa? Pakotettua tuuletusta ei oikein muuten tule hyvin mieleen kun lasilista irti ja kauitinreiästä haaleaa ilmaa oven sisälle. Tämäkin voi äkin siirtyä ensi keväälle.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3033
  • www.vrcf.fi
Mitä materiaalia ne vaimennukset on?
Vetäneet itsensä vettä täyteen? Ovien etureunoissa haitariletkut kunnolla paikoillaan?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Mitä materiaalia ne vaimennukset on?
Vetäneet itsensä vettä täyteen? Ovien etureunoissa haitariletkut kunnolla paikoillaan?

STP Gold vaimennusmatto, eli butyylikumia. Käsittääkseni ei ime vettä ja matot on rullattu peltiä vasten, joten ei pitäisi mennä pellin ja maton väliinkään. Sen mitä raosta kurkkimalla näin paria maton palasta, niin hyvin oli yhä kiinni.

Koitan kurkata valoisaan aikaan haitarikumit. Eikös haitarikumi mene korin puolelle ja oven syrjässä ole johtosarjan liittimen liitospinta?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Eilen oli passeli keli ja ehdin valoisalla vähän tutkimaan ovia. Haitarikumit on hyvin paikoillaan ja kumi menee korin puolelle. Liitinrunko näytti olevan hyvin ovessa, mutta sitä pystyi hieman heiluttelemaan. Kaikissa neljässä ovessa sama homma, vaikka siis takaovissa vähän erilainen konstruktio.

No kun keliä oli, niin nyppäsin ovipahvit pois ja irroitin midbassoelementit. Sen mitä sen kautta näki sisälle niin ei näkynyt kosteutta (edes edellispäivän pisaroita). Valo näkyi selvästi ainakin toisesta vedenpoistoaukosta, ne vähän vaimennusmatot mitä olin rullannut olivat oikein siististi paikoillaan. Oven pohjalla oli tiepölymönää vähäisen ja se oli hieman kosteaa. Ei siis yhtä kostean näköistä kuin päivää aikaisemmin. Oven sisäpaneeli näytti olevan tiivisti paikoillaan silmämääräisesti tutkien ja sormin painellen reunoilta. Sisäpuolen ikkunatiivisteitä koitin katsella, ja näyttivät kuvilta ja siisteiltä.

Pahvit paikalleen ja lasit pari kertaa ylösalas ja lasit pysyivät kuivana sisäpuolelta. Tänä aamuna oli auton päällä ja kuskin ovessa reilusti kondenssia. Käytin etulasit alhaalla ja sisäpuolet ikkunoista pysyi kuivana. Nyt täytyy odotella sitten kunnon sadepäivää tai auton pesua ja kokeilla ikkunoita sen päälle.

 

Samppasport  Futurez