Potilaana tosiaan vm:2010 1.6d
Korjaamolla turbon vaihdon jälkeen kone ollut käynnissä noin 30 min ja muutaman kolahduksen jälkeen sammunut ja kone jumissa. Uudet öljyt ja öljynsuodattimen olivat vaihtaneet.
Turbon vaihdossa korjaamo oli jättänyt banjopultin sihdin tutkimatta ja uudessa heidän järkkäämässä turbossa ei ole kiertänyt tippaakaan öljyä, koska banjon avatessani se oli aivan tukossa, eikä voitelu toiminut siksi, joten uusi turbo hajalla. Turbon öljyn paluupuoli aivan kuiva. Siivet ottaneet kiinni koteloon ja jättäneet naarmut sinne ja siivistä näkyy muutama halkeama ja pienet palaset irronneet. En tiedä miksi korjaamo hommannut tollasen halppis turbon garretin tilalle.
Mutta kysymys kuuluu... Onko kenelläkään heittää vinkkiä, miksi kiertokanki on tossa kunnossa ja pukki on mennyt poikki ja laakeri läjässä? Kuvassa toisesta sylinteristä laakeri, mikä ei omasta mielestä näytä ihan loppuun ajetulta "noin 250tkm". Kantta en vielä ole irroittanu, että löytyykö sieltä vanhan turbon siiven kappaleita männän ja venttiilien välistä.
Korjaamo ei kerro, onko konetta huudatettu, vaan kertovat auton olleen pihalla lämpenemässä. Moottorissa pientä alumiini silppua löytyy aivan joka paikasta, mutta öljypohjassa sihti ei ole tukossa. Onko mahdollista, että toi olisi öljyllä hörähtänyt huutamaan pihalla ja siksi käynyt noin vai olisiko jollain heittää jotakin muuta arvailua?





