Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

D3. Kansivikako

  • 34 Vastauksia
  • 5144 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kurvelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
D3. Kansivikako
« : 11.11.2023, 10:03:17 »
Ostin tos heinäkuulla -11 mallin V70 D3 biilin. Kadotellut jonkin verran nestettä. Pari kertaa tullut minimi häly. Lisäillä noin litran kaikkineen tänä aikana. Kuplii hiukan paisuntasäiliöön ja tekee painetta.Taitaa tulla kätten voiteet. Ajettu kuitenkin vasta 240 tkm joten remppa vielä järkevää. Minkä hintasta touhua tollanen kansipahvi n vaihto korjaamolla mahtaa olla. Kokemuksia?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #1 : 12.11.2023, 00:27:53 »
Muutamia kansivikoja on tullut vastaan. Kannattaa ainakin henkisesti varautua siihen ettei pelkkä tiiviste riitä. Työosuuden voisi veikata olevan 12h tienoilla paikasta riippuen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kurvelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #2 : 13.11.2023, 10:49:01 »
No. Katotaan millai käy. Tässä vielä vähän epäselvää miten autoliike osallistuu rempan kuluihin. Niillä kuitenkin jonkinlainen virhevastuu on olemassa,kaupasta kuitenkin vasta 4 kuukautta.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #3 : 13.11.2023, 11:23:23 »
Tekeekö paineen kun lyöt kylmänä käyntiin, anna käydä about 1-min. Onko painetta?

Kannattaapi tehä paisuntasäiliöstä ensin väriaine testi.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #4 : 18.11.2023, 20:36:16 »
Tekeekö paineen kun lyöt kylmänä käyntiin, anna käydä about 1-min. Onko painetta?

Kannattaapi tehä paisuntasäiliöstä ensin väriaine testi.

Ei se paine tule sinne mistään muualta kuin palotilasta, joko rikkinäisen tiivisteen tai haljenneen kannen vuoksi.
Toinen vaihtoehto on tietenkin se että kone keittää jostakin syystä, mutta sen kyllä huomaa muustakin kuin ilmoituksesta alhaisesta nestepinnasta.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #5 : 18.11.2023, 20:41:30 »
Muutamia kansivikoja on tullut vastaan. Kannattaa ainakin henkisesti varautua siihen ettei pelkkä tiiviste riitä. Työosuuden voisi veikata olevan 12h tienoilla paikasta riippuen.

Pelkkä tiiviste ei riitä koskaan kevytmetallikannen kyseessä ollen. Ainakaan kukaan vastuuntuntoinen tekijä ei kokoa oikaisematonta kantta?
Taitaa näissä olla niin, että jos autolla on ajettu lähemmäs 200tkm. Ei kannata edes ajatella korjaamista. Ruotsista taitaa saada alle 100tkm. ajettuja koneita tyyliin 3000€ kyyteineen...

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #6 : 19.11.2023, 08:12:04 »
Ei se paine tule sinne mistään muualta kuin palotilasta, joko rikkinäisen tiivisteen tai haljenneen kannen vuoksi.
Toinen vaihtoehto on tietenkin se että kone keittää jostakin syystä, mutta sen kyllä huomaa muustakin kuin ilmoituksesta alhaisesta nestepinnasta.

Jo vain kuule ties kuinka monta kertaa kansi sekä tiiviste ollu ehjä. Paineet ja höyryt voi tulla egr-lauhduttimesta sekä turbosta lävitte.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #7 : 19.11.2023, 08:33:08 »
Jo vain kuule ties kuinka monta kertaa kansi sekä tiiviste ollu ehjä. Paineet ja höyryt voi tulla egr-lauhduttimesta sekä turbosta lävitte.
No juu, pakopuolella olevien nestekiertojen kautta voi tietenkin tulla painetta.

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #8 : 19.11.2023, 13:41:23 »
Näistähän on mennyt myös sylinterinputkia halki, monesti tuontiautoja tai laitettu virisofta joka nostaa sylinterinpaineet. Virtasen korjaamo Salossa putkittaa lohkoja.

Ja jos köykämiinikantta aletaan suoristamaan höyläämällä, pitäisi tietysti tarkistaa nokkalinjakin, jääkö se suoraksi.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #9 : 19.11.2023, 15:12:59 »
Sylinterin halkeamaa myös olisin ehdottanut. Viritykseen tuo halkeilu ei liity mitenkään vaan noissa oli materiaalivikoja. Kun tuo 5-syl 2.0 tuli niin satoja ja satoja moottoreita vaihdettiin uusiin jo takuuaikana eli alle 100tkm ajettuina. Saman ongelman sai ekat VEA moottorit, mikä korjattiin 2017 S/V90 malleihin ja noissa ei ole tuota ongelmaa ollut. Putki halkeaa aivan ylhäältä sylinterien välistä ja suoraan vesitilaan.

EGR cooleri saattaa myös olleessaan puhki aiheuttaa samat oireet, mutta sen saa nopeasti letkuohituksella otettua pois välistä testin ajaksi.

Kummatkaan näistä vioista ei aja moottoriöljyä tai palokaasuja jäähdytysnesteeseen, kuten kannentiivisteviassa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #10 : 20.11.2023, 13:54:48 »
Oletko seuraillut tuleeko alle nestetippoja ? Mahdollisesti rintapellin tai etupyörien taakse ? Ne tuulilasin alla olevassa kaukalossa olevat vesiletkut tuppaa valskaamaan ainakin itellä, käytännössä ne on webaston ja lämppärin letkut. Pahinta on että ne on piilossa sen muovikannen alla. Vesi tai neste valuu sieltä etupyörän taakse. Nyt on lunta, näkyy hyvin kun neste sulattaa pieniä reikiä. Itellä 3.0 bensakone ja tuo nestepinnan varoitus tulee todella helposti, koska paisari on tosi pieni ja iso nestetilavuus. Joka kerta jostakin löytynyt klemmari, joka tihkuu hiljakseen nestettä ja pinta alenee pikku hiljaa. Viimeksi vuoti letkulämppärin ja kiertovesipumpun välinen letkuklemmari koneen edessä. Pyyhkijän varret irti, konepellin takareunan tiiviste ja muutama muoviklipsu, niin se muovi lähtee helposti irti ja pääsee näkemään onko se kaukalon pohja märkä. Neste on makeaa kun tökkää sormen siihen ja maistaa. Kaukalossa voi olla lauhalla säällä myös vettä.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Kurvelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #11 : 24.11.2023, 14:53:29 »
Tekeekö paineen kun lyöt kylmänä käyntiin, anna käydä about 1-min. Onko painetta?

Kannattaapi tehä paisuntasäiliöstä ensin väriaine testi.
.  Teen sen kun kone kylmänä seuraavaksi. Mitä tarkoitat väriainetestillä.?

Poissa Kurvelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #12 : 24.11.2023, 15:03:26 »
Sylinterin halkeamaa myös olisin ehdottanut. Viritykseen tuo halkeilu ei liity mitenkään vaan noissa oli materiaalivikoja. Kun tuo 5-syl 2.0 tuli niin satoja ja satoja moottoreita vaihdettiin uusiin jo takuuaikana eli alle 100tkm ajettuina. Saman ongelman sai ekat VEA moottorit, mikä korjattiin 2017 S/V90 malleihin ja noissa ei ole tuota ongelmaa ollut. Putki halkeaa aivan ylhäältä sylinterien välistä ja suoraan vesitilaan.

EGR cooleri saattaa myös olleessaan puhki aiheuttaa samat oireet, mutta sen saa nopeasti letkuohituksella otettua pois välistä testin ajaksi.

Kummatkaan näistä vioista ei aja moottoriöljyä tai palokaasuja jäähdytysnesteeseen, kuten kannentiivisteviassa.
.   Nesteet kirkkaat. Ainoa ongelma hidas nesteen katoaminen ja ehkä normaalia suurempi paine säiliössä. Mulla on ollu käsitys että tää on Volvon parhaita koneita tää 2 l . Nyt kun näitä vastauksia lukee niin hirvittää.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #13 : 24.11.2023, 15:05:06 »
Vaikee selittää...sellanen kansivikojen diagnosointi setti, joka ittelläkin tua hyllyssä.

Käytetään moottori kuumaks ilman paisarin korkkia, niin kauan että neste höyrystyy.

Sitten sellanen lutkupurkki paisarin korkin paikalle ja imastaan sellaseen rohvessorin putkeen   :2funny:     jossa sellanen litku, joka värjääntyy jos esim pakokaasuja jäähdytysjärjestelmässä.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Kurvelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: D3. Kansivikako
« Vastaus #14 : 24.11.2023, 15:09:21 »
Oletko seuraillut tuleeko alle nestetippoja ? Mahdollisesti rintapellin tai etupyörien taakse ? Ne tuulilasin alla olevassa kaukalossa olevat vesiletkut tuppaa valskaamaan ainakin itellä, käytännössä ne on webaston ja lämppärin letkut. Pahinta on että ne on piilossa sen muovikannen alla. Vesi tai neste valuu sieltä etupyörän taakse. Nyt on lunta, näkyy hyvin kun neste sulattaa pieniä reikiä. Itellä 3.0 bensakone ja tuo nestepinnan varoitus tulee todella helposti, koska paisari on tosi pieni ja iso nestetilavuus. Joka kerta jostakin löytynyt klemmari, joka tihkuu hiljakseen nestettä ja pinta alenee pikku hiljaa. Viimeksi vuoti letkulämppärin ja kiertovesipumpun välinen letkuklemmari koneen edessä. Pyyhkijän varret irti, konepellin takareunan tiiviste ja muutama muoviklipsu, niin se muovi lähtee helposti irti ja pääsee näkemään onko se kaukalon pohja märkä. Neste on makeaa kun tökkää sormen siihen ja maistaa. Kaukalossa voi olla lauhalla säällä myös vettä.
.  Tarvii kattoo noikin letkuvuodot,josko siitä ongelmien ratkaisu löytyisi. Kunhan pääsen auton kans johonkin sisätiloihin. Näillä keleillä ei oikein ulkona viitti ruveta purkaan autoa pihassa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi