Hyviä valintoja olis molemmat. Noita kaikkia mekin tuumailtiin ja päädyttiin kuitenkin sitten XC60 T8. Sinulla oli paljon kysymyksiä, mutta kokeilen vastata jokaiseen...
- T8 on toki tehokkain, mutta T6kin voisi riittää. Niitä on aika vähän ainakin V90seen tarjolla joten isompi hinta/mallivalikoima löytyy T6sta V60 puolelta. Eroja on aika paljonkin ja esim. onko "perinteinen" vai long range. Ne ovat vielä aika kalliita.
Tehon puolesta T8 niissä aiemmissa on 390hv tai jopa alkupään 408hv, mutta niissä on hieman pienemmät akut. T8 on yleisin ja niitä varmaan löytyy ehkä budjettiinkin. T8ssa on 2 turboa ja T6 on yhdellä (bi)turbolla. Tehoa silti 340hv.
- omassa XC60 T8ssa matka-ajon kulutus ollut yllätys, kun viime vkl käytiin n. 250km reissu ja mennessä oli kulutus 5,3L ja tullessa 7,5L eikä ladattu yhtään. V60 ja V90 menevät varmaan vieläkin vähemmällä, mutta matka-ajossa tuo vie silti vain n. 6-7L ja talvipakkasilla viime talvena boksi päällä 7,9L Rukalle ja takaisin eikä ladattu yhtään... Varmaan 100kmh ja enemmän kulutus noussee aika lailla, mutta perusajolla voisi mennä ilman latausta sen 6,5-7L nuo matalammat farkut
- tyyppivikoja on jotain pienehköjä sähköpuolen juttuja ja täältä löytyy lisätietoa, meillä piti erad voimansiirto uusia eli jos hommaat uudehkon V60/V90 T6 tai T8 niin suosittelen kyllä jotain turvaa siihen kaupan yhteyteen
- huolto-ohjelma on yleensä 1v/30tkm eli öljyille aika pitkä joten tiheämpään kannattaa kyllä vaihdattaa, vähintään kerran vuoteen öljyt. Muista huoltopaketeista en kauheana tiedä, mutta jakohihna on Suomessa 5v tai joku 150-160tkm suunnilleen vaihtoväli, ite olen laitattanut merkkihuollossa ilmeisesti Castrol Edge 0W-20 käyttävät ja automaattivaihteiston öljyt vaihdatin n. 80-90tkm välissä, AWD huoltoa ei tarvi tehdä koska erad hoitaa taka-akselin...
- akuston takuu muistaakseni 8 vuotta?
- webasto ei lämmitä moottoria 2019 tai ainakin 2020 vm eteenpäin, hieman vanhemmissa alkupään autoissa kyllä, jotkut ovat laitattaneet jotain vastusviritelmiä eli sen kyllä saa jostain toimimaan myös moottorille muttei välttämättä tarvi...
- T8 moottorin pitäisi olla kyllä tosi kestävä ja jakohihnoja niistä on mennyt tosi vähän (ainakin oman merkkiliikkeen asentajan mukaan), webaston tarpeettomuutta ehkä tukee se, että T8 moottorissa lienee sähköinen vesipumppu ja myös öljy kiertää aika tehokkaasti ja äkkiä eli moottori lämpeää kyllä nopeasti, viime talvena käytin moottoria välissä "charge" toiminnolla ja ei ollu edes lisälämmitin päällä, niin aika äkkiä sieltä lämmöt tulevat ja ei kuulosta karulta kylmänäkään laittaa päälle, kyllä siellä voi joku nesteen kierto tai tietynlainen esilämmitystila olla päällä vaikkei moottori kävisikään heti
- nokka-akselien ruostumisesta ei kyllä mitään tietoa, mutta hieno systeemi tuossa Volvolla on eli moottori lähtee aika herkästikin ainakin "hybrid" ajotilassa päälle eli automatiikka hoitaa ja saa sen moottorin pakotettuakin päälle "constant awd" ja "power" ajotilojen kautta eli ihan luotettava on BMW nokka-akseleihin verrattuna...
- meillä XC60sen vakuutus täyskasko maksimibonuksilla 800€ vuosi (autoliikkeen ja OP:n sopimuspaketti) eli tasan sama kuin edellisessä V90CC D4 AWD:ssä kans joten ei eroa, ajoneuvovero/käyttövoimavero on 125€/vuosi ja V60 T6ssa voi olla pari kymppiä pienempikin
+ tilojen puolesta V90 T8 olis varmaan parempi, mutta jos käyttökuluja ja pientä kulutuseroa ajattelee sekä vähemmällä tilalla pärjäis, niin ite valitsisin ehkä V60 T6 joku 2020-2022 akselilta, varmaan suurin ero tiloissa V60 vs. V90 on takakontti jonkin verran (ainakin lastaussyvyys) ja takamatkustajien tilat. V60 on yllättävän matala auto ja V90 olis ehkä maantiellä ajettavuudeltaan kuin juna, V60 ketterä perusvarma ja kaupungissakin näppärä. AWD tekniikka ja ajomoodit noissa ovat ihan samat, jos se rulla vaan löytyy eli niitä ei enää ole sitten 2022-2023 vuosimalleissa ollenkaan. Varusteista Inscription voisi olla ihan hyvä valinta! Omaan silmään se R-design on aika kulmikas edestä...
Toivottavasti auttaa vaikka kirjoitinkin XC60sen omistajana

Moro
Tässä on nyt edellisen v70 volvon jälkeen skodalla ajeltu 2,5v. Nyt alkaa näyttää, että T8/T6 hybridit volvolla alkaa olla kohtalaisen järkihintaisia. Laitan tähän nyt uuden ketjun kysymyksineen, jos joku viitsii vastailla.
Nykyinen kulkine on skoda octavia rs 2018vm. Polttoainekulut veroineen noin 260 € /kk. Kilometrejä vuodessa 20-22tkm. Työmatka 10km ja päivittäiset ajot harvoin ylittää 50km
Tarkoitus olisi päästä nuo normaali päivittäiset ajot sähköllä ja ladata autoa yöllä halvan sähkön aikaan. Pitkät matkat sitten polttomoottorilla.
V60 ja V90 siis kiikarissa.
- T8 ja T6 Erot. Tehot? range sähköllä?
- Kulutus pidemmässä ajossa polttomoottorilla? esim maantietä/motaria 100-120km/h
- Tyyppiviat? Näitä ei hirveästi ole foorumia selatessa tullut vastaan. ERAD ongelmia ilmeisesti ollut, joka kohtalaisen tyyris korjata.
- Huolto-ohjelma? Öljyt? Jakopää? Vaihteisto? AWD? ERAD?
- Akuston takuu?
- Webasto näissä ei ilmeisesti lämmitä moottoria. Mitenkä voitelu? Öljyt ilmeisesti kohtuu lirua 0w-20. Joku muistaakseni eräässä ketjussa kehoitti, että jos ei pääse sähköllä perille niin heti sitten polttomoottorilla lähtiissä. Mitenkähän nuo koneet kestää kun lyödään voimaa motarivauhdissa jäykillä öljyillä heti kuormitukseen?
- Mites jos paljon ajettu sähköllä. Onko ollut nokka-akselin ruostumisia? Tätä toki voi välttää jos käyttää polttomoottorin kunnolla lämpimäksi säännöllisesti..
Vakuutukset? Tällä hetkellä skodassa superkasko ja liikenne 720€vuosi. Täydet bonukset
Ajoneuvovero+
Tällä voisi tehdä pientä kustannuslaskemaa minkälaista kuukausierää olisi järkevä lähteä maksamaan.
Jos joku jaksaa vastailla niin kiitos.