Carcom Oy  Elekma

Volvo xc90 "mystinen" sähkövika

  • 9 Vastauksia
  • 1610 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« : 28.11.2023, 10:08:28 »
Mulla on vuoden 2004 volvo xc90 d5, joka oireilee vastaavasti:

Eilen aamulla vaimo laittoi auton käymään ennen töihin lähtöä. Huomasin, että kummatkin ajovalot oli pimeänä, ja sen verran myös näin, että kuljettajan puolen parkkivalo vähän kuin välkkyi himmeän ja kirkkaamman väliltä. Lisäksi tuli ilmoitus jarrujärjestelmä vaatii huollon, ja abs valo, sekä punainen jarrujärjestelmän merkkivalo syttyi. Lisäksi vaimo valitteli käyntihäiriötä. Myös soitin ja sisävalot oli pimeänä.

Ajoin sitten volvon talliin tästä tunti myöhemmin. En muista, paloiko ne vilavalot hetken kun käynnistin auton, mutta talliin ajaessa ei enää ilmotellut jarruvikaa, eikä merkkivalot palanut mittaristossa. Luin myös vikakoodit, joita tuli useampi liuta. Ne sain kuitattua, eikä ne jäänyt aktiiviseksi.

Tähän kohtaa siis auton historiaa. Autoon vaihdettiin syksyllä cem yksikkö, koska sadevesi pääsi kastelemaan cem yksikön vuotaneen tuulilasin kautta. Uusi cem yksikkökin pääsi vielä kastumaan, koska tuolloin ei ollut vielä tietoa, että se olisi juuri tuulilasi, mikä vuotaa. Aluksi päättelin, että vesi pääsee pyyhkijöiden kaukalosta, koska siellä oli vedenpoistot melko tukossa. Tuulilasiakin kastelin vesiletkulla, mutta sillon en saanut vettä tulemaan sisälle. Tuulilasista se kuitenkin sisälle vuosi, ja tämäkin on jo korjattu, eikä cem ole päässyt kastumaan enää sen jälkeen.

Kysymys kuuluukin, että onko se mahdollista, että cem yksikkö olisi uudestaan päässyt vaurioitumaan, koska sinne vettä oli toisinaan päässyt taas valumaan, ennenkuin tuulilasi korjattiin? Muutaman viikon se kerkesi olemaan altis vedelle, tosin sen jälkeen kun tämän taas huomasin, vein sen lasin vaihtoon ja ruostekorjaukseen viikon sisällä.

Koitin suihkia kontaktispraytä cemin liittimeen, ja nitkutella sitä, tuloksetta . Lisäksi tämän operaation, ja yhden starttauksen jälkeen auto ei lähtenyt omalla akulla käymään. Mittasin napajännitteen, joka oli 10.6 volttia. Ihmekkään, apuvirralla laitoin sen sitten käymään. Taas antoi samat herjat mittaristoon, ja ajovalot pimeänä. Vikakoodeja en ole kerennyt taas lukemaan, mutta uskoisin samojen koodien kutakuinkin palavan, kun aiemminkin.

Tässä vikakoodit, mitkä lukija syötti:

Ecm9210 electronic throttle unit, faulty signal
Ecm940a brake pedal position sensor, faulty signal
Ecm6100 engine cooling fan faulty signal
ecm130c ilmamassamittari, signal too high or too low
Ccm0021 blower fan power unit signal too low
Psm0029 operating button, memory 2 activated too long
Ddm002b camera module internal failure
ddm0024 central locking switch faulty signal
Pdm 0024 -..-
Pdm002b camera module internal failure
Rem4f44 parking sensor 3, faulty signal
Uem0004 hälytin
Uem0080 sadetunnistin, ei signaalia
Cem8f52 ajovalon pesimen rele,ei signaalia, tai signal too low
Cem1c01 L signal. Signal too high
Cem8f2d windshield wiper, signal too low
Cem5b06 right seat heater, signal too low
Cem5b10 Communication With The Seat Heater Module. Signal Missing
Cem8f25 Relay, Windshield Wiper. Signal Too Low
Cem5b05 left seat heater, signal too low
Cem1c05 30-Power Supply. Signal Too Low
Cem5f4c Power Supply. Signal Too Low
Mmm2000 Control Module. Internal Fault
Sub0003 Coil, Right Subwoofer. Open Circuit
Aud0003 Loudspeaker Right Front. Signal Missing

Tämän jälkeen nollattu, aktiiviseksi jäi koodit:
ccm0021 blower fan power unit. signal too low, tai air quality sensor.
Rem4f44 pysäköintisensori
Uem0004 hälytin
Cem8f52 ajovalon pesimen rele

Itse olisin cemin vaihdon/huollon kannalla, mitä mieltä olette? Akku muutaman kuukauden vanha, laturi vaihdettu alkusyksystä.

Lisäksi en tiedä liittyykö nämä samaan vikaan, mutta uudellakin akulla hetki käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä auto pitkään herjaillut sekä vanhalla, että tällä uudella akulla akkujännite matala. Tämä on hävinnyt aina liikkeelle lähtiessä. Lisäksi sähköpenkki unohtaa muistista penkkien asennot toisinaan.


Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #1 : 14.12.2023, 18:52:49 »
Cem yksikön vaihto näyttänee auttaneen, mutta akkujännite matala ilmoitusta herjailee, ja jos erehdyn sammuttamaan tässä kohtaa auton, ei starttaa ilman apuvirtaa. Tutkailin vähän vikaa, niin heti starttauksen jälkeen tyhjäkäynnillä, laturi lataa 11.6-11.8 volttia, eli selvästi liian vähän. Kokeilin tämän jälkeen antaa vaihde p asennossa kierroksia koneeseen, silloin tuo akkujännite herja katoaa, ja auto alkaa lataamaan normaalisti, noin 14 volttia.

Kysymys kuuluukin, kuinka tarkkoja volvot on laturin laadusta, ja voisiko vuoden 08/04 alkaen valmistetut lin väylälliset laturit tuottaa tän mun ongelman? Katsoin, että auto on rekisteröity kesäkuussa 2004, joten siihenhän pitäisi mennä tuo 07/2004 asti valmistettu laturi? Katsoin, että motonet on myynyt mulle juurikin tuon 08/2004 eteenpäin valmistetun laturin. Vaihdoin siis syksyllä uuden laturin, kun vanha sanoi itsensä irti.

Tähän hätään lähi motonetistä ei saa kun tarvikelaturia, mitenkä nuo toimii, uskallanko ottaa nykysen tilalle semmoisen?
« Viimeksi muokattu: 14.12.2023, 18:59:14 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #2 : 14.12.2023, 20:22:29 »
heti starttauksen jälkeen tyhjäkäynnillä, laturi lataa 11.6-11.8 volttia, eli selvästi liian vähän. Kokeilin tämän jälkeen antaa vaihde p asennossa kierroksia koneeseen, silloin tuo akkujännite herja katoaa, ja auto alkaa lataamaan normaalisti, noin 14 volttia.

Eli siis se ei lataa ollenkaan ennenkuin saa kierroksia.

Toimiiko latauksen merkkivalo mittaristossa ennen käynnistystä? Wanhoissa ainakin se latauksen merkkivalo oli tärkeä, käyttäytyi noin jos latausvalo ei ollut kytketty. En osaa sanoa onko vm. 2004 jo niin uusi ettei tuo enää päde. Toinen vaihtoehto toki on että se laturi on menettänyt magnetoitumiskykyään niin että herää vasta kierroksilla. Tai jos se on vastikään vaihdettu niin ei ole ollut kurantti alunperinkään.

Elektroniikkaboksin vialla voi toki selittää monenlaista.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #3 : 14.12.2023, 20:49:47 »
Ei se latausvaloa ainakaan herjaa, ja kaikki pitäisi olla kiinni. Motonetin asiakaspalveluun jo soitin, ja tähän selvisi että mulle on nimenomaan myyty väärä laturi, tähän menee vanhan mallin laturi. 07/2004 asti myydään sekä motonetissä että kl varaosissa laturia, ja sitten 08/2004 eteenpäin olevaa laturia. Mulle myyty juurikin tuo uudempi. Ja siis se lataa jatkuvasti tuon kaasuttelun jälkeen, myös tyhjäkäynnillä. Heti startin jälkeen ei lataa kun sen 11.8. Olettaisin, että tuo lin ohjattu ei sovellu tähän malliin. Koska vanhan mallinen ei ole lin ohjattu.
E: Eli ts. Autolla voi ajaa, mutta näin talvella tyhjäkäyttö ennen lähtöä ongelmallista, ellet sitten joka kerta anna hetken runtua. Sen jälkeen käy niin kauan kun polttoainetta riittää.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2023, 21:05:44 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #4 : 14.12.2023, 21:08:38 »
Eihän se lataa ollenkaan tyhjäkäynnillä, kun on noin matala jännite. Muut herjat tulevat pääasiassa alijännitteestä. Akkukin on todennäköisesti jo ihan valmis, jos se on ollut pitkään alle 12 volttia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #5 : 14.12.2023, 21:34:42 »
Etkös saa sopivan uuden ikäänkuin takuuseen kun on motonetin virhe. Sulla on kuitti tai olet kanta-asiakas?
Työtä vaan tulee...

Syksyllä jouduin noitten latureiden kanssa häsäämään ja sille vanhalle ja uudelle on eri numerolla se säädin/hiilipakettikin.
Kannattaa kattoo loppuun asti https://youtu.be/4KvF0Z1u7FE?si=UzVG8Kqg7x4ByGhc
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #6 : 14.12.2023, 21:36:50 »
Eihän se lataa ollenkaan tyhjäkäynnillä, kun on noin matala jännite. Muut herjat tulevat pääasiassa alijännitteestä. Akkukin on todennäköisesti jo ihan valmis, jos se on ollut pitkään alle 12 volttia.
Sanoi että alkaa lataamaan kierroksilla ja sen jälkeen lataa myös joutokäynnillä. :juhau:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #7 : 14.12.2023, 22:14:39 »
Ei se latausvaloa ainakaan herjaa, ja kaikki pitäisi olla kiinni.

Siis latauksen merkkivalon pitää syttyä, kun kääntää virrat päälle mutta moottori ei ole vielä käynnissä. Syttyykö se?

Voihan siinä "ohjauksessa" olla laturin heräte jotenkin muuten kuin tuon merkkivalon kautta, mutta jos se merkkivalo ei syty kun kääntää virrat päälle niin sen merkkivalon toiminnassa on jonkinlainen vika.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #8 : 14.12.2023, 23:24:51 »
Katsoin, niin sytytysvirrat kun kytkee niin laturin merkkivalo syttyy, eli kyllä se ainakin toimii. Ja tosiaan mittasin myös akun purkautumista, 0.002 amperia oli kulutus, ja laturin kaapelin irrotuksella ei ollut vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Vaihtelen tossa viikonloppuna laturin, ilmottelen tännekin että miten kävi, koska toi on melkeen todennäkösin vika omasta mielestä. Toivotaan tosiaan, että saan takuuseen tuon uuden.

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 "mystinen" sähkövika
« Vastaus #9 : 15.12.2023, 21:08:44 »
Noniin, takuuseen meni vanha "uusi" laturi, saivat myös 11.6 volttia latausjännitteeksi motonetin pihalla.

Kyllä se vika oli juurikin laturissa, nyt lataa. Tosin latausjännite on inasen korkeahko mun mielestä, 15.3 volttia. Toki en mitannut sitä kauaa, josko se rauhottuisi siitä.

Eli omalla kokemuksella voin sanoa, että kannattaa olla varma, että saat oikean laturin matkaan varaosatiskiltä, etenkin jos on kyseessä 2004 vuoden xc90

E:
Lisäksi pisti silmään tokmannista ostettu muutaman kk vanha akku, joka oli aiemmin volvossa kiinni (nyt kiinni vanha akku, kun suljin pois akun viallisuutta). On ollut kolmisen tuntia laturissa, varaustaso ei ole noussut yli 50 prosentin lainkaan. Liekö tuo vanhan laturin lataamattomuus hajottanut akun muutamassa kuukaudessa.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2023, 21:20:01 kirjoittanut Miikka70 »

 

Elekma  Autoracing