Mulla on vuoden 2004 volvo xc90 d5, joka oireilee vastaavasti:
Eilen aamulla vaimo laittoi auton käymään ennen töihin lähtöä. Huomasin, että kummatkin ajovalot oli pimeänä, ja sen verran myös näin, että kuljettajan puolen parkkivalo vähän kuin välkkyi himmeän ja kirkkaamman väliltä. Lisäksi tuli ilmoitus jarrujärjestelmä vaatii huollon, ja abs valo, sekä punainen jarrujärjestelmän merkkivalo syttyi. Lisäksi vaimo valitteli käyntihäiriötä. Myös soitin ja sisävalot oli pimeänä.
Ajoin sitten volvon talliin tästä tunti myöhemmin. En muista, paloiko ne vilavalot hetken kun käynnistin auton, mutta talliin ajaessa ei enää ilmotellut jarruvikaa, eikä merkkivalot palanut mittaristossa. Luin myös vikakoodit, joita tuli useampi liuta. Ne sain kuitattua, eikä ne jäänyt aktiiviseksi.
Tähän kohtaa siis auton historiaa. Autoon vaihdettiin syksyllä cem yksikkö, koska sadevesi pääsi kastelemaan cem yksikön vuotaneen tuulilasin kautta. Uusi cem yksikkökin pääsi vielä kastumaan, koska tuolloin ei ollut vielä tietoa, että se olisi juuri tuulilasi, mikä vuotaa. Aluksi päättelin, että vesi pääsee pyyhkijöiden kaukalosta, koska siellä oli vedenpoistot melko tukossa. Tuulilasiakin kastelin vesiletkulla, mutta sillon en saanut vettä tulemaan sisälle. Tuulilasista se kuitenkin sisälle vuosi, ja tämäkin on jo korjattu, eikä cem ole päässyt kastumaan enää sen jälkeen.
Kysymys kuuluukin, että onko se mahdollista, että cem yksikkö olisi uudestaan päässyt vaurioitumaan, koska sinne vettä oli toisinaan päässyt taas valumaan, ennenkuin tuulilasi korjattiin? Muutaman viikon se kerkesi olemaan altis vedelle, tosin sen jälkeen kun tämän taas huomasin, vein sen lasin vaihtoon ja ruostekorjaukseen viikon sisällä.
Koitin suihkia kontaktispraytä cemin liittimeen, ja nitkutella sitä, tuloksetta . Lisäksi tämän operaation, ja yhden starttauksen jälkeen auto ei lähtenyt omalla akulla käymään. Mittasin napajännitteen, joka oli 10.6 volttia. Ihmekkään, apuvirralla laitoin sen sitten käymään. Taas antoi samat herjat mittaristoon, ja ajovalot pimeänä. Vikakoodeja en ole kerennyt taas lukemaan, mutta uskoisin samojen koodien kutakuinkin palavan, kun aiemminkin.
Tässä vikakoodit, mitkä lukija syötti:
Ecm9210 electronic throttle unit, faulty signal
Ecm940a brake pedal position sensor, faulty signal
Ecm6100 engine cooling fan faulty signal
ecm130c ilmamassamittari, signal too high or too low
Ccm0021 blower fan power unit signal too low
Psm0029 operating button, memory 2 activated too long
Ddm002b camera module internal failure
ddm0024 central locking switch faulty signal
Pdm 0024 -..-
Pdm002b camera module internal failure
Rem4f44 parking sensor 3, faulty signal
Uem0004 hälytin
Uem0080 sadetunnistin, ei signaalia
Cem8f52 ajovalon pesimen rele,ei signaalia, tai signal too low
Cem1c01 L signal. Signal too high
Cem8f2d windshield wiper, signal too low
Cem5b06 right seat heater, signal too low
Cem5b10 Communication With The Seat Heater Module. Signal Missing
Cem8f25 Relay, Windshield Wiper. Signal Too Low
Cem5b05 left seat heater, signal too low
Cem1c05 30-Power Supply. Signal Too Low
Cem5f4c Power Supply. Signal Too Low
Mmm2000 Control Module. Internal Fault
Sub0003 Coil, Right Subwoofer. Open Circuit
Aud0003 Loudspeaker Right Front. Signal Missing
Tämän jälkeen nollattu, aktiiviseksi jäi koodit:
ccm0021 blower fan power unit. signal too low, tai air quality sensor.
Rem4f44 pysäköintisensori
Uem0004 hälytin
Cem8f52 ajovalon pesimen rele
Itse olisin cemin vaihdon/huollon kannalla, mitä mieltä olette? Akku muutaman kuukauden vanha, laturi vaihdettu alkusyksystä.
Lisäksi en tiedä liittyykö nämä samaan vikaan, mutta uudellakin akulla hetki käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä auto pitkään herjaillut sekä vanhalla, että tällä uudella akulla akkujännite matala. Tämä on hävinnyt aina liikkeelle lähtiessä. Lisäksi sähköpenkki unohtaa muistista penkkien asennot toisinaan.